Audio installatie inbouwen

Het is heel erg jammer dat de Columbus II (Discover Pro bij een Golf 7) standaard geen RCA uitgang heeft voor een zwaardere audio installatie.

Omdat ik zelf wel van mooi geluid hou, heb ik zelf 2 versterkers aangesloten + een sub. Ik heb nog wel alleen de originele speakers in de deuren. Aangezien deze alleen maar gebruikt worden voor de mid en hoog worden deze niet zo veel belast. De sub wordt belast voor de wat zwaardere bassen. Ik ben al wel voorzichtig aan het sparen voor Focal speakers voor in de deuren.

Het leek mij leuk om wat foto's met jullie te delen. Mocht iemand zelf ook een audio installatie willen inbouwen, dan kunnen we natuurlijk wat tips uitwisselen. Wat ik wel kan aanraden is om een koppeladapter te gebruiken (kost wel iets van €60), maar dan hoef je niet in je originele boom te knippen.

Even hierbij de stappen die ik heb ondernomen om het allemaal werkend te krijgen:
  • Bij de dealer langsgeweest om het infotainmentsysteem uit het handschoenenkastje te halen en het scherm uit de dashboard. Gereedschap ook via Aliexpress vrij goedkoop aan te schaffen: linkje
  • Vervolgens de koppeladapter geplaatst. Deze aangesloten tussen de originele kabelboom en het infotainment systeem. Enkel de kabels voor de voeding en speakers aangesloten op de Hi-Lo converter.
  • De Hi-Lo converter bevind zich in het gedeelte waar het scherm zich normaal bevind. Hier is voldoende ruimte om de converter te plaatsen en krijgt hij voldoende koeling.
  • RCA kabels via de Hi-Lo converter naar achteren getrokken waar de versterkers zich bevinden. De meeste Hi-Lo converters gaan vanzelf aan als er een geluidssignaal binnenkomt.
  • Eenmaal de RCA-kabels achterin, deze aangesloten op de versterkers, en vanuit de versterker speakerkabels weer naar voren. Deze weer aangesloten op de koppeladapter voor de speakers. De speaker signaal gaat dus vanaf dit gedeelte over op de originele bekabeling. Je kunt er ook voor kiezen om deze rechtstreeks door te trekken naar de speakers in de deuren. Aangezien ik nog originele speakers gebruik, heb ik hier nog niet voor gekozen.
  • Vervolgens alles netjes wegwerken. Door de ideale dubbele bodem, zie je niets van alle kabels en versterkers. Enkel de subwoofer (hier heb ik nog geen fotootje van bij de hand).

Hierbij wat specs van mijn installatie:
Versterker 1: Kicker EX2000.1 (voor de sub)
Versterker 2: Kicker EX500.4 (voor de speakers in de deuren)
Subwoofer: Kicker L7 (15 inch)
Hi-Lo converter: Connection Audison SLI 4
Bekabeling: Connection Audison

Hierbij wat foto's:
IMG-20150329-WA0002.jpg IMG-20150329-WA0004.jpg IMG-20150329-WA0006.jpg IMG-20150329-WA0008.jpg IMG-20150329-WA0007.jpg

2015ABL

Forumguru
Wow, een hele onderneming. Benieuwd naar de sub.

Ben een kleine fan van Focal, heb de Aria 948 speakers in de woonkamer en een set CMS 65 / SUB studio monitors. Prima spul!

Het was inderdaad wel een hele onderneming. Ben met mijn broertje wel 2 dagen mee bezig geweest, om het allemaal ook netjes weg te werken en niet af te ranselen.

Ik zal van de week nog wel een fotootje toevoegen van de sub itself. De sub zou veel harder kunnen dan huidig het geval is, maar het hoeft voor mij niet heel hard te gaan, kwaliteit van het geluid vind ik veel belangrijker. Bijvoorbeeld dat je op een zachte volume ook de bass hoort en niet het volle vermogen moet toedienen om wat bass eruit te krijgen, wat als gevolg heeft dat de bass al snel weer overheerst.

@2015ABL: Hmm, een beetje fan van Focal??? Volgens mij ben je niet een beetje (maar een echte) fan als je de Focal Aria 948 in je woonkamer heb staan....

Taffy

Forumguru
Ben er gewoon sprakeloos van. Top, maak een diepe buiging voor installatie en het verhaal en foto's :thumbsup:

@Antera: geluid is subliem, de radio kan er op zicht prima mee overweg. Echter, als je deze uitleest met VCP dan geven de luidsprekers wel een electrical error aan per kanaal (voorbeeld: 000200 Speaker channel 1 Electrical error
0).

Deze melding wordt veroorzaakt doordat de output niet rechtstreeks naar de speakers gaan maar naar de Hi-Lo converter. Navraag gedaan bij de dealer en volgens de dealer kan dat geen kwaad.

Maar zoals eerder gezegd, prima geluid, geen ruis o.i.d. Ook geen aardlus brommetje :D

Skoda-MAN

Forumguru
@rchotkan Geweldig, wat een lef om zo'n operatie uit te voeren. Je moet wel een echte muziekliefhebber zijn om hier aan te beginnen. Complimenten voor de beschrijving en de foto's.
Helaas kunnen wij het geluid niet "zien". :rockon:

Het zijn inderdaad geen goedkope kabels. Allemaal audison connection kabels, voeding 50mm2, massa 35mm2. Enkel de voedingskabel was al circa 160 Euro. Misschien overdone, maar was eenmaal bezig en wilde het gelijk goed doen, en niets vanaf laten hangen op de bekabeling.

Je begrijpt vast wel waarom mijn vrouw mij allang voor gek heeft verklaard...

@Skoda-MAN: bij mijn vorige auto's al vaker een installatie ingebouwd dus had al wel de nodige ervaring. Maar toen ik met deze auto begon had ie maar net 200 km op de teller. Dus dat was zeker wel spannend.

Meeste kennissen dachten, net een nieuwe auto en niet eens 1 dag en hij ligt weer helemaal open...

Laatst bewerkt:
Dank jullie allemaal voor de complimentjes :bloos:.

Zoals beloofd hierbij een foto van de sub. Het mooist vind ik dat je helemaal geen kabels en versterkers ziet. Alleen neemt ie wel een beetje erg veel ruimte in beslag....

20150330_094305.jpg 20150330_094316.jpg

De kist hebben wij overigens ook zelf gemaakt (isolatie, bekleding e.d.). De bekleding begint aan de randjes wel een beetje af te rafelen, van de zomer maar een keertje opnieuw bekleden met betere stof.

@Renzo4000: ziet er goed uit jou install. Zal ook zeker goed klinken.

Zo te zien is C4C sterk aan te bevelen, de deuren zagen er gelikt uit met al dat dempingsmateriaal. Mooi netjes gedaan....

Laatst bewerkt:

Joene

Actief lid
Ik heb zelf een kistje gemaakt van 21 liter in de uitsparing onder de kofferbak mat. Tevens een Match DSP versterker via iso2 kabel van de headunit, deze versterker stuurt de speakers in de deuren aan. deze versterker is via line out/dsp naar een mono block versterker welke de sub aanstuurd. Dus alles is regelbaar via de dsp, klinkt echt bizar mooi.
QUOTE="rchotkan, post: 508038, member: 17212"]Dank jullie allemaal voor de complimentjes :bloos:.

Zoals beloofd hierbij een foto van de sub. Het mooist vind ik dat je helemaal geen kabels en versterkers ziet. Alleen neemt ie wel een beetje erg veel ruimte in beslag....

Bekijk bijlage 36248 Bekijk bijlage 36249

De kist hebben wij overigens ook zelf gemaakt (isolatie, bekleding e.d.). De bekleding begint aan de randjes wel een beetje af te rafelen, van de zomer maar een keertje opnieuw bekleden met betere stof.[/QUOTE]

Dank jullie allemaal voor de complimentjes :bloos:.

Bekijk bijlage 36248 Bekijk bijlage 36249

De kist hebben wij overigens ook zelf gemaakt (isolatie, bekleding e.d.). De bekleding begint aan de randjes wel een beetje af te rafelen, van de zomer maar een keertje opnieuw bekleden met betere stof.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    671,5 KB · Weergaven: 102

smutzkanone

Forumguru
Netjes.
Al had ik persoonlijk de hi-low converter bij de versterkers geplaatst. Maar aangezien je geen last heb van storingen of dynamoruis werkt het met het leggen van rca kabels ook goed.

marreky

Nieuw lid
Ook ik heb sinds afgelopen vrijdag een O3 combi met het amundsen systeem.:yeehaa::yeehaa::yeehaa:
Hij is van december 2014.
Ik wil ook een versterker + subwoofer plaatsen. En zoals smutzkanone ook zegt wil ik mij hi low converter bij de versterker plaatsen. Echter kan iemand mij vertellen waar de speakerdraden lopen?

Beste Marreky,

Ik heb de speakeroutput getapt waar ze allemaal samen komen, namelijk in je dashboard kastje. Het Infotainmentsysteem eruit trekken (eventueel door de dealer als je de beoogde trekpinnen niet hebt, meestal doen ze dit wel gratis) en op de quadlock stekker komen alle speakeroutputkanalen bijelkaar.

Ik zou het koppeladapter: 20.1320-980 ten zeerste aanbevelen zodat je originele kabelboom intact blijft. Koppeladapter kost circa 20 euro bij diverse audio zaken.

Bovenaan Onderaan