Het is heel erg jammer dat de Columbus II (Discover Pro bij een Golf 7) standaard geen RCA uitgang heeft voor een zwaardere audio installatie.
Omdat ik zelf wel van mooi geluid hou, heb ik zelf 2 versterkers aangesloten + een sub. Ik heb nog wel alleen de originele speakers in de deuren. Aangezien deze alleen maar gebruikt worden voor de mid en hoog worden deze niet zo veel belast. De sub wordt belast voor de wat zwaardere bassen. Ik ben al wel voorzichtig aan het sparen voor Focal speakers voor in de deuren.
Het leek mij leuk om wat foto's met jullie te delen. Mocht iemand zelf ook een audio installatie willen inbouwen, dan kunnen we natuurlijk wat tips uitwisselen. Wat ik wel kan aanraden is om een koppeladapter te gebruiken (kost wel iets van €60), maar dan hoef je niet in je originele boom te knippen.
Even hierbij de stappen die ik heb ondernomen om het allemaal werkend te krijgen:
Hierbij wat specs van mijn installatie:
Versterker 1: Kicker EX2000.1 (voor de sub)
Versterker 2: Kicker EX500.4 (voor de speakers in de deuren)
Subwoofer: Kicker L7 (15 inch)
Hi-Lo converter: Connection Audison SLI 4
Bekabeling: Connection Audison
Hierbij wat foto's:

Omdat ik zelf wel van mooi geluid hou, heb ik zelf 2 versterkers aangesloten + een sub. Ik heb nog wel alleen de originele speakers in de deuren. Aangezien deze alleen maar gebruikt worden voor de mid en hoog worden deze niet zo veel belast. De sub wordt belast voor de wat zwaardere bassen. Ik ben al wel voorzichtig aan het sparen voor Focal speakers voor in de deuren.
Het leek mij leuk om wat foto's met jullie te delen. Mocht iemand zelf ook een audio installatie willen inbouwen, dan kunnen we natuurlijk wat tips uitwisselen. Wat ik wel kan aanraden is om een koppeladapter te gebruiken (kost wel iets van €60), maar dan hoef je niet in je originele boom te knippen.
Even hierbij de stappen die ik heb ondernomen om het allemaal werkend te krijgen:
- Bij de dealer langsgeweest om het infotainmentsysteem uit het handschoenenkastje te halen en het scherm uit de dashboard. Gereedschap ook via Aliexpress vrij goedkoop aan te schaffen: linkje
- Vervolgens de koppeladapter geplaatst. Deze aangesloten tussen de originele kabelboom en het infotainment systeem. Enkel de kabels voor de voeding en speakers aangesloten op de Hi-Lo converter.
- De Hi-Lo converter bevind zich in het gedeelte waar het scherm zich normaal bevind. Hier is voldoende ruimte om de converter te plaatsen en krijgt hij voldoende koeling.
- RCA kabels via de Hi-Lo converter naar achteren getrokken waar de versterkers zich bevinden. De meeste Hi-Lo converters gaan vanzelf aan als er een geluidssignaal binnenkomt.
- Eenmaal de RCA-kabels achterin, deze aangesloten op de versterkers, en vanuit de versterker speakerkabels weer naar voren. Deze weer aangesloten op de koppeladapter voor de speakers. De speaker signaal gaat dus vanaf dit gedeelte over op de originele bekabeling. Je kunt er ook voor kiezen om deze rechtstreeks door te trekken naar de speakers in de deuren. Aangezien ik nog originele speakers gebruik, heb ik hier nog niet voor gekozen.
- Vervolgens alles netjes wegwerken. Door de ideale dubbele bodem, zie je niets van alle kabels en versterkers. Enkel de subwoofer (hier heb ik nog geen fotootje van bij de hand).
Hierbij wat specs van mijn installatie:
Versterker 1: Kicker EX2000.1 (voor de sub)
Versterker 2: Kicker EX500.4 (voor de speakers in de deuren)
Subwoofer: Kicker L7 (15 inch)
Hi-Lo converter: Connection Audison SLI 4
Bekabeling: Connection Audison
Hierbij wat foto's: