JXX

Senior Member
Als ik naar mijn garage ga met klachten en ze weten niet direct wat ik bedoel, gaat er altijd een technieker met me mee om het probleem/geluid zelf te voelen/horen. Als het schurend geluid constant te horen is moeten ze dit niet afdoen als normaal. Is er al een ritje gemaakt met technieker?
 

floyd2

Forumguru
Heb je een set winterbanden die afwijken van de maat zomerbanden??
Ik weet niet wat je er nu onder hebt?
Dan zou je het daarmee kunnen proberen.
 

hemi24

Forumguru
De dealer heeft de auto al eens opnieuw uitgelijnd en heeft waarschijnlijk volgende vergeten:

Stuurhoek Sensor (G85) calibreren. bron
de Stuurhoek Sensor is voor de monitoring van de rotaties van het stuur.

De Stuurhoek Sensor (G85) moet opnieuw worden gecalibreerd (in de 'nul' positie zetten) bij diversie VW en Audi auto's met ESP als:

  • de auto (opnieuw) is uitgelijnd;

Vwb het schurend geluid: steentje tussen je remblokken en -schijf?
 

Cordoba

Forumguru
Het checken van een wiellager gebeurt inderdaad door de auto op te krikken zodat het wiel van de grond is, en vervolgens voelen of er speling in het wiel zit, en vervolgens aan het wiel draaien om te zien of je wat hoort/merkt dat niet normaal is.

Ik heb ook al even gedacht aan een steentje tussen remmen, maar dat had na uitlijnen en controles enz. toch wel weg moeten zijn.

Ik vraag me af of er iets klopt van de uitlijning van de auto, want het weggedrag dat je beschrijft past eigenlijk bij een auto die totaal verkeerd is uitgelijnd (bijv. uitspoor op de vooras i.p.v. toespoor).
 

Face

Nieuw lid
Het checken van een wiellager gebeurt inderdaad door de auto op te krikken zodat het wiel van de grond is, en vervolgens voelen of er speling in het wiel zit, en vervolgens aan het wiel draaien om te zien of je wat hoort/merkt dat niet normaal is.

Ik heb ook al even gedacht aan een steentje tussen remmen, maar dat had na uitlijnen en controles enz. toch wel weg moeten zijn.

Ik vraag me af of er iets klopt van de uitlijning van de auto, want het weggedrag dat je beschrijft past eigenlijk bij een auto die totaal verkeerd is uitgelijnd (bijv. uitspoor op de vooras i.p.v. toespoor).

Uitlijnen is reeds gebeurd, dat had geen effect.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Skoda-MAN al aangeeft, het kan zijn dat bijvoorbeeld + en -teken niet opgelet is, waardoor een auto precies verkeerd om uitgelijnd staat.
 

Noord26

Forumguru
Nee, nog geen winterbanden onder gelegd.
De auto is pas bij de dealer uitgelijnd om te kijken of dat de reden was, maar dat heeft niet mogen baten.
De auto is niet stabiel en veel corrigeren is nodig, vooral met tegenwind en zijwind is het enorm erg.
Alsof de auto zelf het spoor niet kan vinden en alle kanten uit wil.

Neem aan dat je het uitlijnrapport mee hebt gekregen?

Een dealer besteed dit altijd uit. Het is toch een aardig vak apart en helaas zitten er heel wat slechte uitlijners tussen de echte vakmensen..
 

AndreM

Forumguru
Maakt dat nou uit of ze net Skoda dealer zijn :banghead:gauw wegwezen daar!

Even voor de goed orde voor wie deze delaer niet kent.
Deze dealer in Roosendaal is al tig jaar VW/Audi dealer.
En het klopt dat ze sinds een half jaar ook Skoda erbij zijn gaan doen.
Dus de mensen daar zijn niet onbekend met het VAG product.

Ik heb er zelf geen belang bij, maar voordat er een verkeerd beeld geschetst wordt.
 

cortrans

Forumguru
Een steentje tussen de schijf en blokken lijkt mij uitgesloten hoor......
Als dit al mogelijk zou zijn, zou dit zeker op de schijf al zichtbaar moeten zijn door de gaten van de velg heen......
 

Antera

Donateur
Als je nog eens een second Opinion wilt je mag best eens langs komen dat ik eens luister of kijk of iets. Want je verhaal klinkt mij niet bekend en zeker niet omtrend aanlopen want het loopt altijd aan of niet en zo ja waar loopt het dan aan is de vraag. De O3 is zeker gevoelig kwa rijgedrag op ene standaard onderstel. bekend kwaaltje. Hij is zo zacht geveert dat de auto met iets hellen al gaat afwijken van zijn rechtuitstabiliteit.

Misschien moeten we het stuur eens omcoderen naar dynamic misschien gaat dat al verbetering brengen.

neem anders even contact met me op via whatsapp telefoon(savonds)

Mark
06 15228709
 

hemi24

Forumguru
Stuurbekrachtiging op dynamic programmeren geeft inderdaad een stuk meer stabiliteit, kan ik uit eigen ervaring zeggen!

Persoonlijk vind ik het een echte aanrader...
 

Face

Nieuw lid
Gisteren bij de Skoda dealer in Breda geweest. Blijkt wellicht dat we toch in de verkeerde hoek aan het zoeken waren.

Monteur (de eerste die hier over begint) merkte op dat voorbanden aan het cuppen zijn en dat dat de reden is van het aanloopgeluid. Zou dat ook het zwalken / dweilen op de weg kunnen veroorzaken ? Er zit nog ook meer dan genoeg profiel op de banden. Monteur merkte ook op dat het stuur (weer) niet helemaal recht staat, ondanks dat de auto vorige maand is uitgelijnd !

De winterbanden op velg die ik heb liggen gaan er dit weekend op, dat zou heel wat verhelpen.
Ik ga nog terug naar de Skoda dealer in Roosendaal als het stuur bij de winterbanden nog niet recht staat, straks even het uitlijnrapport opvragen.

Ik ben benieuwd of het zwalken op de weg echt 100% aan de banden ligt.
De stuurmodificatie met hulp van @Antera kan daar ook wellicht positief aan bijdragen, vanavond even appen.

Wat betreft het schuren van de remmen, daar had de monteur geen antwoord op.
Een steentje ertussen was volgens hem uitgesloten.

Dank voor de reacties zover!

Wordt vervolgd.
 

elsinga

Forumguru
Ik heb de Drive Mode instelling standaard op Sport staan, want bij Normaal dweilt de O3 Combi behoorlijk. Voor dochterlief van bijna 18 staat de Drive Mode op Individual met daar het stuur ook op Sport (de rest op normaal), omdat ook zij 'm vond dweilen...
 
Bovenaan Onderaan