JEGTA

Lid
@Face ik zou inderdaad even bij @Antera langs gaan. Zit bij je in de buurt. Ik heb ook een standaard onderstel en had last van zijwind gevoeligheid en 'slingeren' / continue corrigeren. Ik heb de stuurbekrachtiging door een forumlid op dynamic laten zetten dat helpt gevoelsmatig enorm. Maar de wegligging zelf wordt er niet beter van. Nu ook Eibach veren en dat heeft het weer een stuk beter gemaakt. Nog niet fantastisch maar inmiddels wel acceptabel. Overigens heeft de dealer eerst uitgelijnd en daarna het complete stuurhuis vervangen. Zonder resultaat. En om programmeren naar Dynamic doet de (mijn) dealer niet helaas. Succes!
 

widojo

Actief lid
Gisteren bij de Skoda dealer in Breda geweest. Blijkt wellicht dat we toch in de verkeerde hoek aan het zoeken waren.

Monteur (de eerste die hier over begint) merkte op dat voorbanden aan het cuppen zijn en dat dat de reden is van het aanloopgeluid. Zou dat ook het zwalken / dweilen op de weg kunnen veroorzaken ? Er zit nog ook meer dan genoeg profiel op de banden. Monteur merkte ook op dat het stuur (weer) niet helemaal recht staat, ondanks dat de auto vorige maand is uitgelijnd !


Wordt vervolgd.

Ik snap er niets van, zijn er dan helemaal geen monteurs meer die daadwerkelijk zoeken naar een oorzaak. Alsof cuppen van de voorbanden zomaar uit de lucht komt vallen en je dit moet accepteren. Eerst hiervan de oorzaak achterhalen en oplossen en van daaruit verder werken.

Nog wel een vraag over het schuren van de rem (bij lage snelheid). Hoe hoor je dit, met open of gesloten raam en verdwijnt het geluid wanneer je de rem iets intrapt?
 

Face

Nieuw lid
Ik hoor het schuren met gesloten raam bij lage snelheid, maar ook als ik bijvoorbeeld van de snelweg af kom en ik rem dan zacht om vervolgens de afrit verder te rijden. Morgen eens testen als ik begin met zacht remmen en daarna langzaam steeds harder.

Ik heb even verder getest, het schuurgeluid houdt niet op als ik harder ga remmen.
 
Laatst bewerkt:

floyd2

Forumguru
Na jaren een octavia diesel te hebben gereden met hulpveren die overigens goed vast op de weg lag en waar zelfs wind niet veel invloed op had was mijn 1,2TSi een heel ander verhaal.
Naar de garage geweest hiervoor want bij wegversmallingen zorgde dit soms wel eens voor spannende momenten als door de helling van de weg of sporing mijn auto ineens een kant heen dook.
Aangezien de uitlijning okay was volgens de garage ben ik zelf op onderzoek uit geweest. 225/17 vervangen voor 205/17.
Bandenspanning verlaagd/verhoogd en toen ik me bedacht om andere banden erop te leggen zag ik dat 205/50/17 best wel prijzig waren en de uitkomst niet was gegarandeerd.
Toen heb ik mijn winterbanden 205/55/16 tijdelijk gemonteerd en er ging een wereld voor me open!!
Dit leek weer op mijn diesel wegligging.
Wat heb ik dus gedaan,mijn 17 inch Pallas-set geruild met iemand voor 16 inchvelgen en behalve dat ik die 17inch mooier vond staan heb ik er verder geen dag spijt van gehad.(hij was gelijk nog een stuk zuiniger ook en hij haalt zijn opgegeven topsnelheid nu)
Bovenstaand gaat weliswaar om een O2 maar de klachten leken mij vergelijkbaar.
Daarom opperde ik dus ook om tijdelijk een winterset te monteren.(mits er verschil in zit natuurlijk met de zomerset)
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX

turboturbo

Forumguru
Mijn ervaring is ook dat een auto gevoeliger wordt voor juiste sporing e.d. naarmate de banden platter en breder worden.

Die ervaring is subjectief, en kan ik me ook ingebeeld hebben.
 

Antera

Donateur
Een auto gaat spoorgevoelig worden door idd bredere banden en platter daardoor ook. Is bij elke auto zo. Een juiste uitlijning kan dit iets verhelpen maar helemaal weg krijgen doe je het nooit
 

brierske

Nieuw lid
Ik heb dit gezwalp bij 15 inch origeneel banden active.
Auto rijd soms mooi rechtdoor en vaak heb ik moeite met hem recht te houden.
Sturing is dan gevoelliger.

Is dit hetzelfde gevoel
 

Antera

Donateur
Kan goed zijn dat het komt door de zeer soepele stuurbekrachting . Rechthouden heeft daar niet mee te maken mist spoorvorming aanwezig op een vlakke weg is eht het eerste
 

brierske

Nieuw lid
Mja inderdaad.
Vind het wel beetje spijtig dat hij te soepel gaat. Op een rechte baan kan ik niet eens even los laten wat wel eens leuk is
 

Face

Nieuw lid
Hierbij een update:

Auto staat inmiddels op winterbanden op andere velg: 205/55/16. Dus van 17 inch naar 16 inch gegaan.
Geen noemenswaardig verschil te merken. Winterbanden rijden anders, ik hoor ze beter en het comfort vind ik van winterbanden minder. Maar het dweilen is er nog.
Wel is het aanlopen weg, want dat lag dus 100% aan de rechtervoorband die gecupt is. De dealer in Breda was de enige die daar in gelijk had.

Blijft over het dweilen op de weg en het schuren van de remmen.

Aangezien mijn stuur scheef stond na het uitlijnen van de vorige keer ben ik teruggegaan naar de dealer.
Daar is mijn stuur rechtgezet en zijn de schokdempers getest. Schokdempers zijn prima in orde.
Wederom is er weer een proefrit gemaakt. Rijgedrag hoort bij de auto wordt er gezegd.
Ook het schuren van de remmen is niks bijzonders.

Over rijprofiel keuze nog gesproken, maar daar begonnen de oren te klapperen en dat wordt niet gedaan.
Ook nog over verlagen gesproken of dat zou helpen... maar dat moest ik maar niet doen, want dan is het comfort weg.

Kortom:
Ik ben nog niet veel verder. Het niet-sporen op de weg vanaf +/- 90 km is er altijd, maar vooral met wind merk ik op dat ik vaak aan het corrigeren ben en dat de auto bijna van de weg geblazen word.
Ook vind ik de auto nog steeds zoeken naar een goed spoor, het dweilen is er nog steeds.

Ik heb overigens geen onafhankelijke achterwielophanging, dat helpt ook niet mee.
Op de snelweg merk ik overigens dat zowel de voortrein ook de achtertrein dweilt.
De auto weegt nog geen 1150 kg. Ik rij nooit met zware belading, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de auto dan zal doen.

Zij bijlage voor het uitlijningsrapport.

Wat nu te doen:
Rijprofiel modus als eerste aanpassen ?
Auto toch verlagen ?
 

Bijlagen

  • 20160120_130517_resized.jpg
    20160120_130517_resized.jpg
    370,1 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:

Face

Nieuw lid
De opgegeven bandenspanning, maar zoals eerder vermeld heb ik ook al met een hogere bandenspanning rondgereden en met een lagere.
 

Antera

Donateur
Tja omtrend schuur geluiden zal ik niks meer zeggen heb er al genoeg over gezegd :-)

Omtrend dweilen dat ga je van zijn levensdagen niet oplossen met nieuw stuurhuis andere wielen en banden. verlagen is de beste optie om het helemaal goed te krijgen. De profielinstellingen kan je zeker ook doen maar zal niet 100% alles weg nemen,.

je kan kiezen dit eerst te laten aanpassen en als het dan nog niks is de auto te laten verlagen. Dennis kent me indien je dat soort zaken wilt laten doen.
 
Bovenaan Onderaan