Automaat in noodloop

Rien den Haan

Actief lid
:yeah: Update.....Ik heb mijn auto weer, Ames :dankje:belde gistermiddag dat ik hem hedenmorgen weer kon ophalen.
Dus iets meer dan één week mijn auto moeten missen, maar altijd veel beter dan de verwachtte 3 a'4 weken.
 

bartduijl

Nieuw lid
Wauw ben inmiddels toch al 4 wkn aan het wachten. Iemand nog tips hoe dit te 'versnellen' (ja slechte woordspeling)..
 

Aerial

Nieuw lid
Drie weken geleden met de caravan op weg naar frankrijk en al bij maastricht ging de versnellingsbak in noodloop. Anwb erbij gehaald. Foutcode P1736 Positie sensor voor koppeling 2: onaannemelijk signaal.

Dit leek mij al op een defecte sensor en had al verwacht dat de Mechatronic vervangen moest worden.

Gelukkig van de anwb een vervangende Kodiaq mee gekregen en kon mijn vakantie voortzetten!

De Skoda/VW dealer in Maastricht kon het probleem niet reproduceren en heeft niks gedaan. Vandaag mijn auto opgehaald in maastricht en in eindhoven had ik het probleem weer. (zonder caravan)

Auto gebracht naar Skoda dealer in Tilburg. Mechatronic moet idd vervangen worden. Moet specifiek voor mijn auto besteld en ingeleerd worden. Zal rond de 6 weken duren.. Niet blij mee. Kosten 1500 euro valt nog wel mee, maar 6 weken vervangend vervoer is bijna hetzelfde bedrag!

ter info: Kodiaq uit 2018, 2.0 TDI, 150.000 km.
 

hemi24

Forumguru
Kosten 1500 euro valt nog wel mee,
Als je het afzet tegen het vervangen van een koppeling bij een handgeschakelde bak, deel ik je mening, zeker bij een km-stand van 150d km; maar toch, 1500 euro voor een onverwachte reparatie is natuurlijk nooit leuk…!
 

Aerial

Nieuw lid
Nee, dat is zeker niet leuk. ook al omdat het de slijt onderdelen (de koppeling zelf) niet vervangt maar uitsluitend de regel computer vervangt die gewoon een heel autoleven had mee moeten gaan. Vanwege een paar lage kwaliteit sensoren moet hij al voortijdig vervangen worden. De koppeling zelf zal misschien ook bij 200 of 250K problemen geven.
 

hemi24

Forumguru
De koppeling zelf bij dit type bak verwacht ik weinig onderhoud aan; hoor eigenlijk nooit dat er een koppeling moet worden vervangen bij een DSG met natte platen…
 

Marcelmars

Nieuw lid
Door al het gedoe met mijn versnellingsbak en de afwikkeling door Wittebrug heb ik besloten voor mij geen Skoda meer en heb ik hem de deur uitgedaan.
 
Zelfde probleem hier denk ik ,
Skoda Octavia 2017 180000km 19Tdi 4x4 ,
3 maanden geleden koppeling en vliegwiel moeten vervangen.
3 maanden geen gehad en nu weer gedoe , auto wil soms niet opschakelen en valt stil ,
Initiële uitlezing zegt “ sporadisch motorprobleeem “
Donderdag meer diepgaande uitlezing gepland. De garagist vermoedt ook problemen met de mechatronic .
Ik rij maar af en toe met een trailer .
 

Martienhes

Nieuw lid
Vrijdag 14 februari is mijn Skoda Kodiaq uit 2019 op de snelweg naar Duitsland (richting skivakantie...) in noodloop gegaan. Melding op het dashboard dat doorrijden mogelijk was maar gestopt en de ADAC gebeld. Adac heeft de melding weggekregen maar na even een rondje gereden te hebben weer de melding gekregen. Advies was naar de dichtsbijzijnde Skoda dealer te rijden. Daar aangekomen werd de auto uitgelezen en was het oordeel de machatronic te vervangen a €2000,- Aangezien ik de 2de auto net 1,5 maand geleden had gekocht was er wat discussie/ overleg wie wat ging betalen, garage NL/Du /reisverzekering/ ANWB/ etc. Uiteindelijk vervangend vervoer gekregen via ANWB, is de auto vrijdag 21 februari gerepareerd door de garage in Duitsland en hebben we deze de dag erna op de terugweg opgehaald. De auto rijdt weer goed. Het vervangen van de machatronic kan een nieuwe zijn of een gereviseerde, wij hebben een nieuwe, de kosten zijn dan wel iets hoger.
 

Boxer

Nieuw lid
@Martienhes: ik had dit vorig jaar op weg naar de wintersport (zie eerder in dit onderwerp). Ik blijf het opvallend vinden dat het zo vaak tijdens vakanties gebeurt. Kijk maar eens terug; meer dan de helft van de gevallen gebeuren in het buitenland. Volgens mij is de mechatronic niet goed bestand tegen een volgeladen auto. Wel mazzel dat je de auto weer kon ophalen op de terugweg. Ik heb 2 maanden moeten wachten omdat een nieuwe niet leverbaar was...
 

Martienhes

Nieuw lid
@Boxer: had ik idd gelezen, veel tijdens vakanties. In de eerste 2 maanden heb ik niets gemerkt bij het schakelen, geen rare geluiden, geen schokken, goede overgang van versnellingen, etc. Maar ben de auto nog een beetje aan het leren kennen... Ik reed wel met cruise control aan, 3 kids achterin, achterbak vol en dakkoffer. Moet geen probleem zijn.
 

hemi24

Forumguru
@jb1988 : wat jij post heeft totaal niets met een DSG in een Kodiaq te maken: een DQ200 is een totaal andere bak met droge plaatkoppelingen, dit type bak vind je niet in een Kodiaq...
 

DeSchreut

Nieuw lid
Hier nog zo'n probleem. Mijn Kodiaq 1.5TSI is precies een jaar oud, en er staan nog maar 18.672 km op. En ook bij mij in het buitenland - eerste hikjes bij schakelen geconstateerd bij Frankfurt, daarna na tanken (en dus herstart) bij Wurzburg de "noodloop" melding en alleen nog 1-3-5-7 verschelling. Stug doorgereden, op Oostenrijkse grens gestopt voor een pizza (en dus weer herstart), en daarna alleen nog 1 en 3 over... Met 50km/u via secundaire wegen naar eindbestemming Innsbruck. Onderweg ontdekt dat de achteruit er ook niet meer was. Krijg je toch wel getrainde bilspieren van hoor...
ECU storingen uitgelezen onderweg: P072D (stuck in gear 2) en P073B (stuck in gear 6).
Hoop gedoe met Skoda Mobiliteitsgarantie over wie nou verantwoordelijk was om mij te helpen (Nederland en Oostenrijk wezen naar elkaar, en dan kom je nergens). Uiteindelijk toch vervangende auto (max. 3 dagen...) in Innsbruck, na telefonische interventie van Ames in Zwijndrecht (waarvoor mijn dank, AMES!). Auto wordt hersteld bij Porsche Interauto Innsbruck, maar prognose ook hier minstens 3 weken. Intussen naar huis gevlogen. AMES Zwijndrecht regelde intussen een vervangwagen in Nederland. Ik ben heel blij met de service! Gelukkig valt dit verhaal nog onder de garantie...

Over dat het bijna altijd in het buitenland lijkt te gebeuren: de overeenkomst tussen al die gevallen is niet zozeer een zware belasting, alswel een LANGDURIGE belasting. En dan ga je zitten nadenken en kom je toch weer uit op de kwaliteit van de sensoren. Nou is mijn auto veel jonger als de meeste anderen die ik hier tegenkom, dus is het zeker niet "een slecht partijtje sensoren" want die hebben ze in de fabriek echt niet voor meerdere jaren op voorraad. Dan lijkt het eerder een structureel kwaliteitsprobleem te zijn...
 

B-S

Lid
Ik heb dit ook gehad met caravan en beladen auto.
Uiteindelijk was bij mij een herstart voldoende, maar ik heb wel de cruise-control uitgelaten.
De dealer heeft m vervolgens bij thuiskomst uitgelezen, maar kon helaas niets vinden.
Nu hebben we een zwaardere caravan gekocht, dus ik houd mijn hart vast voor de zomervakantie dit jaar.

Overigens heb ik de caravan in Hamburg gekocht, dus de rit naar huis weer met cc gereden...geen problemen.
De problemen hebben zich voorgedaan in Frankrijk en ik denk dat dit te zware belasting was in de bergen.
 

Jessedew

Forumguru
mm, geen hoopgevend topic, hebben jullie ook een hybride? Ik heb een Octavia uit 2021 net nieuw, en ga dit jaar zonder caravan naar oostenrijk, maar wel rondje met de caravan in NL op pad. Keuzehandel reparatie is al geweest, geen idee of dat hiermee samen zou kunnen hangen. Ik ga iig met de caravan in z'n S rijden en kan handmatig schakelen aan het stuur.
 

B-S

Lid
Nee geen Hybride, een 2.0 TDI DSG.
Ik werk voor een NL bedrijf met een detachering naar de Duitse GmbH.
Kon dus toen een diesel kiezen, ideaal voor het rijden met caravan.
Ik laat iig de CC uitstaan met caravan.
 
Bovenaan Onderaan