Automatische achterklep bij uitstekende lading

Ik heb sinds kort een superb 3 met automatische achterklep. Inmiddels er wel achter dat je de klep tussentijds kan stoppen door nogmaals de knop in te drukken. Maar wat als je uitstekende lading hebt. Is het mogelijk om de klep om volledig op handmatig in te stellen, zodat je de klep goed kan vastmaken tegen de uitstekende lading of is het een kwestie van timing en dat als je te laat bent de klep met een klap op de lading terecht komt?

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb geen antwoord op je vraag (want geen elektrische klep), maar wel een gerelateerde opmerking: zorg ervoor dat je bij het rijden met niet-afgesloten achterklep de interieurventilatie op volle kracht laat blazen met gesloten zijramen. Anders zouden uitlaatgassen naar binnen kunnen wervelen, wat behoorlijke risico's voor de inzittenden meebrengt.

hemi24

Forumguru
Probeer anders eens te sluiten met de schakelaar voorin bij de bestuurder, bij mijn Kodiaq stopt de klep zodra ik de schakelaar los laat.

eriktv

Forumguru
Zou je hem niet sporadisch ook een stukje handmatig kunnen doordrukken? Op die wijze moet je immers ook de hoogstestandinstelling corrigeren als je die een keer lager instelt.

hemi24

Forumguru
Niet te hard trekken, had laatst een kennis die het concept elektrische kofferklep niet snapte en er een zwaai aan gaf om deze dicht te slaan:
Blijkbaar snapt de elektronica dit en ging de kofferklep verder gewoon dicht…

Canon-Eye

Forumguru
Als je een spons of verhuisdeken o.i.d. over je uitstekende lading heenlegt, zal de klep daar toch wel stoppen zonder schade op te lopen?
Als je dan vooraf een sjorbandje door de klepsluiting hebt getrokken, dan kun je dit vervolgens vastmaken aan trekhaak, bumper of sleepoog.

Thijs4motion

Forumguru
de klep rustig naar beneden duwen, dan is er geen enkel probleem.
alleen wel je klep vast zetten met een spanbandje oid, zelf doe ik dit aan het slot van de kofferklep
maar ik weet niet hoe dit gaat bij een elek achterklep.

Net weer even getest. Klep stopt inderdaad bij obstructie en geeft dan een piepje. Getest door een dik kussen te plaatsen.

Langzaam laten zakken werkte ook. Althans tot een bepaald punt toen blokkeerde hij. Daarna nogmaals geprobeerd en de klep ging toen direct automatisch dicht.

Maar het lijkt erop dat ze er bij Skoda goed over hebben nagedacht :cool:

Bedankt allemaal voor de tips!

ena

Forumguru
Ik zie dit topic net, maar kan nog even bevestigen dat dit perfect lukt. Ik heb het twee weken geleden zelf in de praktijk gehad. Eerst manueel gestopt net boven uitstekend obstakel (door opnieuw op de knop te duwen). Dan voorzichtig met de hand beetje doorduwen om de laatste centimeters op te vullen...

Thijs4motion

Forumguru
vooral voorzichtig duwen, dacht ik vandaag aan bij het vervangen van een achterraam,
een elektrische klep altijd rustig open en sluiten handmatig,
er zit nogal een overbrenging in de elektromotoren, ik heb er al enkele zien vliegen

hemi24

Forumguru
Wel een heel gedoe zo, trekhaak met aanhanger is wel zo gemakkelijk!
Of gebruik maken van een bezorgservice…

Canon-Eye

Forumguru
Nou... die afweging verschilt naar gelang wat er mee moet.
Ik héb een trekhaak en kan ook wel een aanhanger lenen (die ik dan wel eerst effe moet ophalen), maar het is toch vaak een stuk makkelijker en vlugger om direct van de bouwmarkt naar huis te karren met de klep op een kier.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 Niet zozeer impulsief, maar ik combineer het liefst met de wekelijkse rit naar het zwembad want dat is in de buurt (en andere boodschappen in de hoofdplaats van de gemeente, maar dat terzijde). Daar wil ik niet naartoe met een aanhangwagen die ik dan ook nog eens 's avonds tevoren moet gaan ophalen. Alleen als het echt nodig is rij ik er apart voor heen en weer, maar voor een paar planken of zo is dat helemaal niet nodig.
Kwestie van logistieke efficiency... :pardon:

Ik heb hier op het werk een tijd geleden een aantal stroken plaatmateriaal laten zagen voor wat afwerking binnenshuis.
305 cm lengte bleek nèt niet in de Superb te passen. Ik heb dan ook de achterklep automatisch laten zakken en die stopte gewoon tegen het materiaal. Voor de zekerheid kan je je materiaal nog beschermen met een doek of mousse.

Je kan toch niet op je werk toekomen met de langste personenwagen van allemaal om dan te vragen om die plank nog snel even in twee te doen omdat-ie er niet in past? :pieker:

Bakkertje

Forumguru
Bij mij gaat de elektrische klep weer een stukje open als hij ergens op vast loopt.
Vervolgens druk ik hem dan heel voorzichtig met de hand terug en zet de klep met een spannend oid vast.

Dit doe ik overigens alleen voor korte stukjes, de klep laten bungelen lijkt me voor de elektronica niet goed.

Canon-Eye

Forumguru
Als de klep eenmaal goed vastgezet is dan heeft de spanband de functie van het slot overgenomen, dus dan maakt het elektronisch en mechanisch niet meer uit of je 1 of 100 km zo rijdt. Zolang je maar wel de eerder genoemde maatregel neemt tegen het naar binnen wervelen van uitlaatgassen.

Bovenaan Onderaan