Automatische klimaatregeling - geen AC Off knop?

Renkie

Forumguru
We hebben sinds een week een Kamiq voor de deur staan als 2e auto. Bevalt erg goed, en naast de Superb (2016) die we al hadden een prima aanvulling.

Natuurlijk zit er enig verschil tussen de auto's en uitvoeringen, maar als ik bijvoorbeeld met het raam open rij doe ik meestal de airco uit van de automatische klimaatregeling omdat die anders maar koude lucht blijft blazen zonder toegevoegde waarde als het raam open is.

Bij de Kamiq LIJKT de airco (AC) deel alleen uit te kunnen via het menu en de AC optie? Of is er nog een andere truc/sneltoets? Ik weet bijvoorbeeld dat de sync functie (temp links en rechts gelijk) bereikt kan worden door de "auto" knop langere tijd ingedrukt te houden. En ik vroeg me dus af of er ook zoiets is voor de ontbrekende AC knop.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij geen snelle mogelijkheid, maar via het menu gaat ook prima volgens mij?


Ik zie persoonlijk ook geen enkele reden waarom je de AC uit zou willen zetten, maar dat is weer een andere discussie…
 

Eltjo

Forumguru
Ik zie persoonlijk ook geen enkele reden waarom je de AC uit zou willen zetten, maar dat is weer een andere discussie…
maar als ik bijvoorbeeld met het raam open rij doe ik meestal de airco uit van de automatische klimaatregeling omdat die anders maar koude lucht blijft blazen zonder toegevoegde waarde als het raam open is.
Lijkt me rede genoeg.

Met de Off knop kom je een eind, want het is niet erg dat de ventilatie of verwarming dan ook niet werkt.
Het is niet hetzelfde, want de hete lucht blijft in de kanalen zitten als de auto in de zon gestaan heeft en komt er pas uit door ventileren.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Klinkt goed: allerlei handelingen moeten verrichten omdat je niet gewoon via het menuknopje wil…
 

Chrisjemol

Forumguru
Zet hem ook vaak aan/uit via menu
Is 1x op knop clima drukken en dan op ac/off

Ik vind zeker in de winter geen enkele reden met ac aan te rijden… beslaat niet en verwarmt ook zonder ac
En is zuiniger
 

Polvo

Lid
De AC functie is in de herfst en winter wel belangrijk, de lucht wordt vooral ontvocht en is dus niet alleen koel maar ook erg droog.
Het helpt dus om snel van je beslagen ramen af te komen.
Bij de huidige Kamiq ziet het er iets anders uit dan bovenstaande plaatje, maar het is inderdaad niet meer dan Menu toets en AC aantippen op het infotainment scherm.

Airco Camiq.jpg

Airco Camiq-2.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb de AC weinig aan en staat dus standaard uit.
Als ik het te warm heb en onder de 50 km/uur en/of korte stukjes rijdt, doe ik de ramen open. Dan heb je ook geen grote temperatuurovergang bij uitstappen.
Als de ramen dreigen te beslaan, gaat de ac ook aan uiteraard.

Het nadeel is dat je wel af en toe er aan moet denken de ac juist aan te zetten omdat dat beter voor het systeem en het by-pass ventiel zou zijn. Dwt is bij mij reeds vervangen omdat deze niet meer geheel open ging.
 

Eltjo

Forumguru
Ieder zijn ding. Ik vind rijden zonder airco in een wagen die daar wel op is ontworpen smerig. Je merkt de vochtigheid meteen.
Als je wel.ventileert zou dan niet kunnen, ofwel binnen=buiten wat betreft luchtvochtigheid. Dit mits de temperaturen gelijk zijn. Als je de temperatuur in de auto hoger hebt staan, gaat de relatieve vochtigheid (%Rv) naar beneden.

Wat smerig is als de airco aardig gewerkt heeft en de auto wordt geparkeerd, is het condensvocht dat gaat viezen - schimmelvorming.
Dus altijd even er aan denken de airco een paar km voordat je stopt uit te zetten zodat vocht kan drogen.
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Fysieke knop lijkt mij veiliger dan in een menu klooien tijdens het rijden.
Dat was ook de reden van mijn vraag, en met name dan icm een kort stuk waar alleen de ramen open ook prima is. Of juist een paar minuten voor het einde vd rit de AC uit.

De truc met de draaiknop wil helaas niet omdat die fysieke knop ook ontbreekt, dus dan wordt het inderdaad de Off optie of toch via het menu.
 

Polvo

Lid
Ik reed 40 jaar geleden ook met open ramen, maar omdat de auto's toen nog geen airco hadden, (ik rookte toen nog) althans niet degene die ik kon betalen.
Sinds er airco in zit doe ik het niet meer, veel lawaai en ik hield er een stijve nek van over.
Je moet de airco ook niet op 20 graden zetten als het buiten 30 is, niet meer dan 3 a 4 graden onder de buiten temperatuur
 
Bovenaan Onderaan