Als ik bij mijn auto bij stationair draaiende motor de airco aanzet, gaat het toerental iets naar beneden. Ergo, de airco vraagt energie. Hoeveel, dat is lastig te bepalen en zal bij de opstart met warm interieur een stuk meer zijn, dan wanneer deze al een tijd aanstaat.
Bij mijn auto heb is het bypass/regelventiel vervangen omdat het niet meer goed sloot. Dat zit in de compressor gemonteerd en zal open zijn als de airco uit is. Of er bij mijn auto ook die verstelbare aircopompslag heeft, is mij onbekend.
Vaak genoeg zie je plasje airco condensorwater bij een pompstation of verkeerslicht liggen. Dat betekend dat de condensor dan nog zeker niet droog is. En waar water lang blijft staan, kan het gaan viezen-schimmelen.
Of dat idd allemaal het geval is, is een vraag die een airco specialist wel kan beantwoorden en het zal me ook niet verbazen als dat per systeemtype of auto verschilt.
Misschien is de interieurlucht droger als de airco al een tijd aanstaat, waardoor de condensor niet meer zo nat is....
Overigens heeft de airco tijdens de rit van gisteren als een malle moeten werken; temperaturen van 22 net na een regenbui tot 36 °C onderweg. De ingestelde temperatuur was de hele tijd aan mijn zonzijde 23-24°C. Eerst stond die 1-2 °C hoger ingesteld, maar ik merkte dat ik op de >1000 km rit het toch te hoog was en het oncomfortabel vond.
Alle jezus wat een föhn-wind toen we na een regenbui en terug temperatuurstijging uitstapte om te tanken ! Ik was vergeten om de temperatuur even daarvoor wat hoger in te stellen.