Automatische klimaatregeling - geen AC Off knop?

Rallye

Forumguru
Over dat vijf minuten voor aankomst uitzetten heb ik al eens een discussie met een lid hier gehad. Ik doe dat nooit - en vind het ook echt idioot dat dit zou moeten - zou echt een designfout zijn. Je kunt dat van een gewone gebruiker ook niet vragen. Ik heb overigens ook nooit een stinkende airco gehad.
 

ertromp

Forumguru
Heeft ook totaal geen zin om de airco uit te zetten.
De compressoren die VAG gebruikt hebben ten eerste al geen magneetkoppeling en zijn van het type kantelplaatcompressor met externe regeling. Bij "afzetten" airco blijft de compressor aangedreven door de multiriem. Er blijft altijd een hele kleine hoeveelheid koelmiddel door de compressor gaan alleen de capaciteit wordt terug geregeld (zuigertjes hebben minder lange slag door gekantelde plaat)
 

Canon-Eye

Forumguru
De climate control in de Leon staat standaard gewoon aan, al zo lang als ik 'm heb. Ik kom er alleen aan om de temperatuur wat bij te regelen ('s zomers inderdaad een graad of 3, 4 onder de buitentemperatuur aan mijn kant, paar graadjes warmer voor de helft van m'n vrouw), verder nooit. Tot heden geen enkele last van stank of andere problemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je airco wordt er niet beter van van al dat Uit/Aan.
Omdat hij dan gaat stinken.
Tsja...
Ik kom dus er al ruim 6 jaar lang nooit aan (afgezien van de temperatuurinstellingen), maar desondanks is er gewoonweg toch geen ontkomen aan "al dat Uit/Aan". Tenzij je de motor c.q. het contact 24/7 aan laat staan natuurlijk, quod non.
Maar tot heden nog geen stankeffecten gemerkt.
 

ertromp

Forumguru
En zoals al eerder aangegeven je compressor gaat niet eens uit maar de hoeveelheid koelmiddel over de compressor wordt gevarieerd.
Compressor blijft gewoon aangedreven over de multiriem ook al zet je het met de knop uit.
 

Arjan1985

Forumguru
Ja en ook geur van de mens is zo persoonlijk en verschillend. Ik ruik bijvoorbeeld heel slecht, maar m’n vrouw en dochter ruiken welke mensen in huis zijn geweest.
Ik heb ook nooit stank geroken. Airco’s gaan in de winter uit en enkel aan als het in de auto onaangenaam wordt. Met name de Fabia trekt veel minder snel op met airco aan. Dus zelfs in de zomer gaat die even uit met optrekken en dan weer aan bij bereikte snelheid.
 

Okki

Donateur
Compressor blijft gewoon aangedreven over de multiriem ook al zet je het met de knop uit

Impliceert dit dan ook dat het aan- of uitzetten van de airco geen invloed heeft op het brandstof verbuik? De comfort verbruiker monitor geeft dit wel aan.
 

ertromp

Forumguru
Nee het brandstof verbruik gaat omhoog door de verstelling kantelplaat waar de zuigers aan zitten. Die moet bij meer volumestroom koelmiddel dus schuiner staan en de zuigertjes maken dan langere slag en dan gaat verbruik motor omhoog. Uitzetten is niets mee dan dat de zuigertjes in de compressor geen slag meer maken daardoor geen (minder) brandstof verbruik. De complete aandrijving over de multiriem en alle apparaten die hier aan liggen verbruiken natuurlijk altijd wat. Het liefste zou je natuurlijk in het kader van energieverbruik helemaal geen multiriem met alles wat er aanhangt willen hebben
 

EdK

Forumguru
Vermoed dat als er meer vloeistof verstouwt moet worden dat hij meer gaat verbruiken....
Toevallig gister de verbruiksmeter eens in gaten gehouden met de aico aan en uit doen en je ziet toch echt wel een verschil in brandstof verbruik die door de BMC word aangegeven
 

PizzaPieter

Forumguru
En het uitzetten heeft wel degelijk nut, omdat in de minuten met airco uit de.condensator niet meer hoeft te werken en die droog geblazen wordt door de rijwind.
Door een natte condensator kan schimmelvorming ontstaan en dat stinkt als een malle.

Ik gebruik hem alleen bij warm weer of als het vochtig is.
En als ik hem vergeet uit te zetten, dan hangt er 's ochtends een strook vochtige lucht op mn voorruit.

En...(gevoelig mannetje) merk aan de auto dat hij aangaat en ook de BC geeft meer verbruik aan.
 

Tees

Donateur
Het verhaal van de natte condensor en schimmelvorming ken ik ook, en ik deed bij m'n F1 ook meestal de AC uit een paar minuten voor aankomst. Maar sinds ik climatronic heb (in de O2) staat ie altijd aan. En ik heb nog nooit last gehad van schimmelvorming, dus ik betwijfel wel een beetje hoe vaak dat daadwerkelijk voorkomt.

Bij m'n F1 met zwak motortje merkte ik een klein verschil in de motor als ik daar de AC uitzette. In de verbruiksmeter scheelde t 0.1-0.2 km/l, dat valt voor mij in de foutmarge. Bij de O2 1.2.TSI merk ik helemaal niets aan de motor, die heeft ook veel meer vermogen.
 

Eltjo

Forumguru
Als ik bij mijn auto bij stationair draaiende motor de airco aanzet, gaat het toerental iets naar beneden. Ergo, de airco vraagt energie. Hoeveel, dat is lastig te bepalen en zal bij de opstart met warm interieur een stuk meer zijn, dan wanneer deze al een tijd aanstaat.

Bij mijn auto heb is het bypass/regelventiel vervangen omdat het niet meer goed sloot. Dat zit in de compressor gemonteerd en zal open zijn als de airco uit is. Of er bij mijn auto ook die verstelbare aircopompslag heeft, is mij onbekend.

Vaak genoeg zie je plasje airco condensorwater bij een pompstation of verkeerslicht liggen. Dat betekend dat de condensor dan nog zeker niet droog is. En waar water lang blijft staan, kan het gaan viezen-schimmelen.
Of dat idd allemaal het geval is, is een vraag die een airco specialist wel kan beantwoorden en het zal me ook niet verbazen als dat per systeemtype of auto verschilt.
Misschien is de interieurlucht droger als de airco al een tijd aanstaat, waardoor de condensor niet meer zo nat is....

Overigens heeft de airco tijdens de rit van gisteren als een malle moeten werken; temperaturen van 22 net na een regenbui tot 36 °C onderweg. De ingestelde temperatuur was de hele tijd aan mijn zonzijde 23-24°C. Eerst stond die 1-2 °C hoger ingesteld, maar ik merkte dat ik op de >1000 km rit het toch te hoog was en het oncomfortabel vond.
Alle jezus wat een föhn-wind toen we na een regenbui en terug temperatuurstijging uitstapte om te tanken ! Ik was vergeten om de temperatuur even daarvoor wat hoger in te stellen.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Dat condens komt van veel meer componenten dan alleen de condensor, kijk op een warme dag maar eens onder de motorkap, ook de leidingen die door de motorruimte lopen zijn kletsnat…

Bij mij ook nooit last van stank of muffe geur uit de airco; al een kleine 20 jaar bij verschillende auto’s met allen climatronic nog nooit gehad, terwijl deze het hele jaar door op “AUTO” staan.
 
Bovenaan Onderaan