Automatische klimaatregeling - geen AC Off knop?

ertromp

Forumguru
Hier het verschil in compressoren en de ontwikkeling door de jaren:

16461.jpg

Bovenstaand een aircopomp uit een Octavia 1. Die was nog met magneetkoppeling en daarvoor het draadje met stekker naar de poelie

bcb50431-ca49-41b3-9c46-2fe06d611403.jpg

Dit is de pomp van een Octavia 2 bj. 2011 daar zit een "vaste" poelie op en alles wordt elektronisch geregeld middels die stekker achterop de compressor

media-catalog-product-a-c-ac_compressor_5qe816803d_1_.jpg
Dit is de compressor uit een Octavia IV de hybride variant die heeft al helemaal geen riemaandrijving meer maar wordt elektrisch aangedreven.

Jij @Eltjo hebt betreffende principe dezelfde compressor als de O2

Die wijzigingen door de jaren heeft natuurlijk meerdere doelen:
Efficiëntie
Gewicht
Kosten

En hier een filmpje wat ik bedoel met kantelplaat en zuigertjes. Met die plaat regel je de slag van de zuigers en daarmee de hoeveelheid koelmiddel



En nog een stuk toelichting op zo'n compressor zonder magneet koppeling blijkbaar scheelt het weer ca. 1 kg aan gewicht:

Extern geregelde compressoren zonder magneetkoppeling Bij de extern geregelde compressor wordt het regelventiel niet door de zuigdruk gestuurd maar door een computergestuurde PWM-magneetklep (regelstroom tussen de 100 en 600 mA). De zuigdruk blijft echter in het regelproces een rol spelen. De airco-computer ontvangt diverse signalen zoals de gewenste airco-mode (ontvochtigen, koelen), de gewenste resp. de werkelijke temperatuur en de buitentemperatuur. Uit deze gegevens berekent de computer de gewenste instelling van het regelventiel en derhalve de opbrengst van de compressor. Indien gewenst kan nu ook de zuigdruk varieren. In de praktijk ligt de zuigdruk tussen de 1,0 en 3,5 bar. Een lage zuigdruk biedt als voordeel een verbeterde koelcapaciteit bij een laag compressortoerental. Een hogere zuigdruk dan gemiddeld bij lage warmtebelasting zal een efficientere werking dus een lager brandstof verbruik opleveren. De zware magneetkoppeling kan nu ook verdwijnen. Dit scheelt ongeveer 1 kg aan gewicht. In de meeste gevallen is de koppeling wel uitgevoerd met een trillingsdemper en een slipmechanisme.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Mooi opengewerkte compressor in het filmpje.
Zo’n principe nog niet eerder tegengekomen. Het lijkt me een mooiere gelijkmatigere flow opleveren - minder pulsatie als bij een membraanpomp.
 

ertromp

Forumguru
En al dat mooie zit onder de motorkap van je Skoda en je bedient het met de AC on/off knop en temperatuurregeling in de auto. En als je de AC knop niet hebt blijkbaar via het menu van je infotainment :jaja:
 

andrehj

Forumguru
@ertromp Mooi overzicht, maar je bent nog een variant vergeten:
Om nog meer brandstof te besparen zijn er ook compressoren op de markt die zowel een elektrische koppeling in de pulley hebben, als het elektrische verstelmechanisme via de zuigers. Deze zijn eenvoudig te herkennen omdat ze twee elektrische aansluitingen hebben, eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant.
Ik weet alleen niet of dit type ook bij VAG is toegepast.
 

ertromp

Forumguru
De budget VAG modellen dus O3, O4, Golf, Passat, S2 en S3, Audi A3, A4 en noem ze maar op hebben zeker niet het model welke jij nog opsomt @andrehj. Zal wel te duur wezen zitten al weer 2 stekkers aan en extra regeling :deuk:
 

Arjan1985

Forumguru
Ik probeerde er onlangs al een eind aan te breien met de uitspraak aan, uit, aan/uit.
Wellicht werkt de term ‘over, en uit’.
Misschien kan de bijdrage van @ertromp ergens vastgelegd worden in de bieb om nog eens terug te lezen.
 

hemi24

Forumguru
Nog een nabrander:

Via het pull down menu kun je een sneltoets instellen voor “A/C off”…
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan