EdK
Forumguru
Dat klopt toch echt niet hoor. De dynamo laad namelijk altijd continu de accu op. Of deze nu vol zit of niet, dat maakt aan weerstand van de multiriem en/of dynamo niets uit. Het enige verschil is dat in plaats van dat de laadstroom niet gebruikt wordt voor laden van de accu, maar verloren gaat als deze compleet geladen is, bij lichten aan een gedeelte alsnog verloren gaat (accu is bij snelweg gebruik altijd vol) en gedeeltelijk naar de verlichting.
Feitelijk komt het erop neer dat de dynamo gewoon via de riem altijd met de motor mee draait, wat er met het vermogen dat deze op wekt gebeurd is een tweede, het kost je in ieder geval nooit meer brandstof!
Inderdaad klopt het niet !!
Als je met lichten aan rijd zal je meer brandstof verbruiken dan zonder lichten aan !
Het meerverbruik is weliswaar marginaal maar is er zeker wel !!
Hoe je dit leuk kan testen is door eens een aggregaat te huren !!
Dit is uiteindelijk ook een motor en een dynamo !!
Laat hem eerst eens onbelast draaien !!
Sluit er dan eens 2 stuks 100 watt gloeilampen op aan ( je normale auto elektronica )
Hierna sluit je er 2 halaogeen bouwlampen van 500 W op aan !
Je zal zeker kwa geluid van je aggregaat verschil horen !!
In laatste situatie zal je merken dat het aggregaat er aan moet trekken maw dit kost meer brandstof !!
Wel dit is met de auto eensgelijk !!