Ik denk dat je verder moet kijken dan jaarlijkse kosten voor vergelijking benzine/diesel. Als je door 'verkeerd' gebruik van een diesel na een paar jaar het motorblok mag gaan reviseren, heb je het echt over andere prijskaartjes. Stel dat je 5 jaar met zo'n auto rijdt, en dus die revisiekosten over 5 jaar mag uitsmeren om op een jaarlijks kostenplaatje uit te komen, dan nog is dat van enorme invloed. Ik heb het volgens mij al eens verteld: in de tijd dat ik zelf een Golf D reed, had ik een buurman die op jaarbasis bijna hetzelfde aantal km's reed, alleen reed mijn auto standaard ritten van 50 km enkele reis, en af en toe eens een korter ritje, waar de auto van de buurman standaard ritjes van 1-2 km maakte, met om de zoveel tijd een rit van een paar honderd km enkele reis. De auto van de buurman is bij een km-stand van ruim 50k km in elkaar gelopen, ik heb die van mij ingeruild met zo'n 220k km op de teller ingeruild en dat ding nog een jaar of 7-8 af en toe gespot onderweg.
Als je ritten maakt die lang genoeg zijn, maar daar veel tijd tussen zit, zodat je weinig km's per jaar maakt, heb je geen probleem: bij de ritten die ie maakt wordt de motor goed warm, en tussendoor stilstaan heeft niet zoveel invloed (als ie tenminste geen maanden/jaren stilstaat). Nu blijft de vraag wat is lang genoeg voor een diesel, een enkele keer een kort ritje is niet zo'n probleem, al probeerde ik korte ritjes altijd te doen vlak voor of vlak na andere ritjes, zodat de motor gewoon beter op temperatuur kwam.