Het Nederlandse systeem heeft wel een ander probleem: garages willen nog wel eens iets afkeuren dat óf niet bij de keuring hoort (garage vertelt de klant dat niet repareren APK-afkeur is, en dan mag de auto direct niet meer rijden), óf men keurt iets af dat helemaal niet afgekeurd mag worden. Voorbeeld: je hebt banden met nog maar tussen de 2 en 2,5 mm profiel, dat levert beslist risico's op, maar omdat volgens de wet een band meer dan 1,6 mm profiel moet hebben is het geen afkeur, maar wel een aantekening in het keuringsrapport. Sommige garages vertellen een klant doodleuk dat als ze de banden niet direct vervangen de auto niet goedgekeurd wordt. Overigens als een auto officieel afgekeurd wordt (inclusief rapport waar de afkeurpunten in staan), kan een klant ook bezwaar aantekenen bij de RDW en dan komt een inspecteur bekijken of een auto terecht is afgekeurd. Wat vaak gebeurd is dat een garage mondeling tegen de klant vertelt dat er nog iets gerepareerd/vervangen moet worden voor goedkeuring, zonder officieel rapport. Een klant kan dan niet in beroep bij de RDW omdat de auto officieel niet is gekeurd.
Kortom het Nederlandse systeem heeft misschien wel voordelen, maar is ook niet perfect. Wel heeft het Nederlandse systeem de echte wrakken wel van de weg gehaald, al is dat een combinatie van het keursysteem en verbeterde techniek. Zo herinner ik me dat er vroeger een TV-programma was dat iedere maand het 'wrak van de weg' koos, daar was bijvoorbeeld een keer een Renault van 4 jaar oud bij, waar de bodem compleet verrot was.