B segmenter: welke?

Noord26

Forumguru
Welke B segmenter heeft jullie voorkeur?

Onze situatie is dat wij de ruimte van de Superb niet meer nodig hebben. Meer kroost gaat er vrijwel zeker niet komen. En de kinderwagen past ook in een 250 liter kofferbakje. Dat hele traject in het ziekenhuis om tot verdere gezinsuitbreiding te kunnen komen is definitief voor gepast.

Fijne auto die Superb hoor, maar km-stand en matige betrouwbaarheid zijn een combinatie die niet lekker is gevallen. Ik noem op: wiellager, 4x waterpomp, lekkage dak, olieverbruik, distributieketting (mogelijk), etc..

We zijn wel gewend geraakt aan de opties die er op zitten. Dus die moeten zeker wel terug komen. En liefst nog meer!

De eisen:
- formaat B segmenter
- betrouwbaarheid
- fijn sturend en schakelend; sportief
- moderne opties
- Budget: rond 20K (afhankelijk van inruilprijs Superb)

Wensen:
- nieuwe auto, of zeer jong gebruikt (fabrieksgarantie), danwel bewezen betrouwbaar net buiten fabrieksgarantie/lage km-stand
- verwarmde voorstoelen
- xenon of led koplampen
- lederen bekleding

Al even zitten zoeken en wat ons aan spreekt is de Mazda 2 gt-m line met driver-pack (heads-up display, led koplampen, toerenteller centraal, etc.).

Iemand nog meer tips om eens te gaan bekijken? Benieuwd wat jullie als voorkeur hebben.

Let op: de Superb bevalt nog steeds. En hij moet niet weg binnen 6 maanden oid. Alleen sluit hij niet meer aan bij onze dagelijkse praktijk.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@ertromp

We hebben vorig jaar gereden in de C'eed GT-line met 1.0 turbo. Op zich een prima auto, maar we waren niet zo overtuigd van de motor icm deze auto.

Nu moet ik toegeven dat die proefrit in een station uitvoering was. Wellicht dat een 5 deurs beter uit de verf komt. Net wat lager gewicht en betere verdeling op de assen?
 

Noord26

Forumguru
Al eens naar de Lexus CT200 gekeken in de 2e hands handel ?
Zeker een mooie bak en 2e hands ook normalere prijzen.
Heb ik zeker naar gekeken. Maar die blijkt dezelfde automaat te hebben als een Toyota Auris.

Ik kon niet achter mijzelf zitten in een Auris. En ben ik 1,85m. Komt omdat de achterbank hoger zit en dicht op de voorstoel vanwege het accu-pakket. Ook moet ik zeggen dat een Lexus door deze automaat alles behalve sportief aan deed. Eerder een rustige cruiser.

Met betrouwbaarheid zit het wel snor bij Toyota/Lexus. Dus dan komen ook auto's in zich die buiten fabrieksgarantie te koop staan. Neemt niet weg dat men voor een CT200h ook erg stevige 2e hands prijzen hanteert hoor.

Edit: vrouwlief vind dat wij eens moeten gaan kijken bij de (nog te verschijnen) nieuwe Picanto. Daar zou ik prima achter mijzelf moeten zitten, ook 250 liter bagageruimte en ze gaan er de 1 liter turbo van de Rio in lepelen.. Hmm.. interessant.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Ik begrijp dat je definitief niet meer voor een Vagproduct kiest? Wat de Picanto betreft: op basis van de huidige versie betwijfel ik of de nieuwe Picanto zoveel ruimer is, als de huidige. Ik kan me vergissen, maar de Picanto is in mijn ogen toch echt een A-segmenter.

Een paar suggesties:
- Clio met een voorbeeld
- Baleno, maar ik twijfel of deze nu zo sportief stuurt. Voorbeeld
- Swift, voorbeeld
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ja, een A-segmenter is misschien wel net iets te klein. Maar dat is misschien. Ik zie in reviews dat er een reporter van 1,90m achter zichzelf kan zitten. En 250 liter kofferbak. http://www.autoweek.nl/video/onthulling-kia-picanto/

Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in VAG inderdaad. Voorkeur gaat dan toch uit naar iets Japans, of althans in die richting. Frans valt 100% af in ieder geval. Voorheen 7 jaar Suzuki Swift gereden zonder enig mankement. En wat stuurde en schakelde dat super tof. Ook nog een Alto gehad, en daar ook niets aan kunnen ontdekken qua extra kosten naast filtertjes en olie. Als auto's erbij een aantal Honda's van op leeftijd gehad. En ook daar nooit onkosten extra aan gehad naast standaard onderhoud..

@Blackokkie2 Pulsar is idd ook een aardige optie. Zie dat ze daar ook een lekkere 190pk versie van hebben. Maar lijkt op eerste gezicht een nettem betrouwbare auto voor een redelijk prijs inderdaad! http://www.autotrader.nl/auto/nissa...8/nissan-pulsar-12-digt-tekna-xenon-360-navi/

Dus kleine shortlist:

- Kia C'eed Gt-line 2015/2016
- Nissan Pulsar Tekna 115pk (of het grijze wolf: de 190pk GT)
- Mazda 2 GT-m line met driver pack; lijkt redelijk stukje kleiner te zijn als 2 boven genoemden
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Met betrouwbaarheid zit het wel snor bij Toyota/Lexus.
Dat is zeer zeker zo !
Neef van mij heeft een Lexus 6 cilinder ( model ?? )
En die heeft hij afgelopen jaar 2e hands aangeschaft en al 10 jaar jong,
krijgt hij na 2 maanden in gebruik een melding van Lexus dat er een terugroepactie was en dat zijn wagen er ook onder valt...
Bij een 10 jaar oude wagen....... kan VAG nog wel wat van leren.
Heb ook serieus gekeken hierdoor bij Lexus, maar ik wil een handbak blijven rijden en tsja....
Dus zit nu alle voor en tegens voor mezelf af te vinken tov een Spaceback en de Fabia 3 combi.
 

Noord26

Forumguru
@EdK

Tja, dan valt een Lexus meteen af. Die heb je alleen met hybride CVT. F3 of Rapid; ik zou voor een goed uitgeruste SB gaan dan. Ware het niet dat ik een beetje huiverig ben met VAG te gaan nemen, als het lang mee moet gaan..

@Blackokkie2; zo'n Pulsar heeft eigenlijk een Renault blok toch?
 

EdK

Forumguru
Ware het niet dat ik een beetje huiverig ben met VAG te gaan nemen, als het lang mee moet gaan..
Tsja dat is dan weer jouw ervaring vanuit het verleden.
Zoals je weet heb ik een Fabia 1 combi , een RR ( roomster ) en nu de Yeti in mijn bezit ( gehad )
En met alle drie de wagens geen of niet noemenswaardige problemen gehad...
En mbt de rapid en de fab 3 gaat mijn voorkeur nu ook licht uit naar de Rapid, puur omdat hij nog op een oud platform staat en er niet teveel nieuwe gadgets opzitten ( elektronica ) dat alleen maar stuk kan gaan en dan vaak torenhoge prijzen genereert ....
 

Noord26

Forumguru
@Noord26 Ik begrijp dat je definitief niet meer voor een Vagproduct kiest? Wat de Picanto betreft: op basis van de huidige versie betwijfel ik of de nieuwe Picanto zoveel ruimer is, als de huidige. Ik kan me vergissen, maar de Picanto is in mijn ogen toch echt een A-segmenter.

Een paar suggesties:
- Clio met een voorbeeld
- Baleno, maar ik twijfel of deze nu zo sportief stuurt. Voorbeeld
- Swift, voorbeeld

Clio: Franse auto. Dikke streep daar doorheen. Teveel gezeur met betrouwbaarheid.

Baleno: ziet er daadwerkelijk afgrijselijk uit van binnen. En als ik reviews bekijk zeer matige besturing.

Swift: ben ik bekend mee. 7 jaar gereden. De 1.5 Exclusive. Maar die lust gewoon 1:12 met redelijk sportief gedrag. En de 1.6 Sport draait 3600tpm op de snelweg bij 120km/h (ooit mee gehad als leenauto tijdens onderhoud), erg vermoeiend. Zet ik hem naast een Mazda 2, dan overklast inmiddels de Mazda hem op vrijwel elk vlak.

@ertromp: ik dacht Kia 150.000km (geen 100.00km) of 7 jaar garantie en Hyundai 5 jaar onbeperkt?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Weet niet hoe je tegenover italiaans staat ? Maar misschien dit nog een optie ?
Na ruim 45 jaarervaring met diverse Franse auto's als werkpaard voor mijn vrouw kan ik daar echtngeen kwaad woord over zeggen. Die zou ik altijd verre de voorkeur geven boven Italiaans spul, daar heb zakelijk nog even mee te maken gehad en ik was reuze blij toen een collega die voor me in elkaar reed...
 

EdK

Forumguru
en ik was reuze blij toen een collega die voor me in elkaar reed...
Tuurlijkkk...... geef je collega maar weer de schuld....

Maar zelf zou ik ook niet zo gauw op italiaans overstappen hoor, maar daarom mijn woorden aan Noord ook hoe hij tegen italiaans aankijkt....
 

Noord26

Forumguru
Voorkeur voor Japans of sterk groeiende bewezen degelijkheid als Kia. 7 jaar (150.000km) garantie is ijzersterk.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan