Sja, wat adviseer je iemand die zijn keuze eigenlijk al heeft gemaakt en slechts nog bevestiging zoekt?
En nee, dat is geen commentaar, daar heb ik zelf ook wel eens last van.
Ik heb, op een enkele uitzondering na, altijd ruime auto's gereden. Kleine auto's bevielen me niet vanwege het gebrek aan comfort, snelheid en ruimte in de kofferbak.
In 2007 kocht ik een '03 Citroën C5 Break. Daar heb ik t/m 2011 met veel plezier en weinig kosten in gereden.
Deze ingeruild op een '07 BMW 118iA High Executive. Al heel snel kwam ik tot de conclusie dat die te klein was.
Mijn vriendin was het daar roerend mee eens. Veel te kleine kofferbak om ook maar iets echt nuttigs mee te doen, weinig comfort met als keerzijde een uitmuntende wegligging. We zijn maar met ons 2-tjes, daarom meenden we ook dat de 1-serie ook wel groot genoeg was. Afijn, we waren dus snel genezen van kleine auto's en ook van premium-merken.
Toen de Superb 2 uit kwam vond ik het direct al een mooie auto. En toen ik leerde dat er ook een V(R)6 was kon mijn geluk haast niet op. Ik was dan ook zo blij als een kind toen ik eind 2014 mijn huidige Superb te koop zag staan, de BMW was net afbetaald. Eindelijk konden we van dat kleine blik met wielen af!
Inmiddels ruim 2 jaar verder nog steeds erg tevreden en ik wil hem niet kwijt.
Kortom, na een echt ruime en comfortabele auto kan een stap (of 2) terug behoorlijk tegen vallen.
En als je dan eindelijk weer terug in een ruime, comfortabele auto zit weet je het gewoon. Dit is het.
Of dat nu bij een huidige situatie past of niet speelt geen rol. De voornaamste vraag is: Kan bruin het trekken?
De Superb V6 "past" niet in mijn huidige situatie, maar daar heb ik volledig maling aan. En dat ie 1 op 9 loopt kan me ook geen fluit schelen. Bruin kan het trekken, dus rij ik waar ik me lekker in voel.
Maar als het dan toch eicht kleiner moet, ik heb een tijdje terug een paar dagen in een Polo BleuMotion gereden omdat de dynamo van de Superb de geest had gegeven. Dit karretje wist me te verassen. Of het comfort op de lange baan voldoende is kan ik niet zeggen, en de kofferbak vind ik gewoon te klein. Maar het reed wel erg prettig met de 1.0 3 cilinder turbo met DSG. Het reed best "volwassen". Alleen de aandrijflijn zou ik niet als sportief willen bestempelen, wat meer aan de op economy ingestelde DSG lag dan aan de motor, want vooruit wil ie wel. Op de snelweg gaat de puf er wel een beetje uit, maar de 130 km/u doet ie op zijn gemak. Daar boven word het wat minder.
Afijn, ik wens je veel wijsheid toe. En vergeet vooral niet jezelf te kietelen (als de portemonee het aan kan), want een ander doet het toch niet.