B segmenter: welke?

Hetzer

Forumguru
Welke B segmenter heeft jullie voorkeur?

Maar om terug te komen op je vraag, al weet ik dat jij redelijk pro Aziatisch bent ingesteld
Maar mijn voorkeur voor een B-segmenter,


-Fabia
-Fiesta
-Mito, deze is natuurlijk wel een stuk kleiner, en verouderd
-Mazda-2, ook wat kleiner
 
Laatst bewerkt:

Atria

Actief lid
Collega heeft een Mazda 2 GT-M line en daar heb ik pas een stuk in gereden. Erg prettig en volwassen rijdende auto. Ligt zeer strak op de weg (en toch niet oncomfortabel) en de 1.5 (90 pk geloof ik) motor is echt ruim voldoende voor vlotte prestaties. De huidige mazda 2 is echt geen "bejaarden"auto meer maar juist vlot en sportief. Interieur is ook zeer netjes afgewerkt. geen gerammel of gekraak.
 

Hetzer

Forumguru
ja de volgorde inderdaad, met name de ruimte speelt bij mij een rol, de Fabia staat dan bovenaan, los van mijn voorliefde voor het merk ;)

Cee"d is ook ruim, en mooi, maar zit dacht ik toch in de "Golf" klasse
 

Noord26

Forumguru
@Hetzer

Jij bent van F2 naar Citigo naar F3 (en al veel meer Skoda's) gegaan toch? Was jou reden om terug naar een Fabia te gaan de ruimte?
 

Hetzer

Forumguru
@Hetzer

Jij bent van F2 naar Citigo naar F3 (en al veel meer Skoda's) gegaan toch? Was jou reden om terug naar een Fabia te gaan de ruimte?

We hebben altijd meerdere auto gehad, maar minimaal 1 in het b-segment, en daar scoort Fabia qua ruimte (achterbak, hoofdruimte achter, bagage ruimte, echt het best.

p.s
In mijn periode van baby's en kinderwagens inderdaad altijd met F-1/2 Combi en Roomster gereden;)
 

Noord26

Forumguru
De goede tijd van de Roomster..

Wat ik nu steeds meer als feedback krijg, hoe fijn je nieuwe B (of C) segmenter ook is, dat kan wel eens tegen gaan vallen op langere termijn. Zeker met 1 auto op de stoep.

Stof tot nadenken heb ik nu in ieder geval wel.
 

dirkie996

Forumguru
Ik denk dat je voor dat bedrag ook een fraaie Superb met 4x4 en 3.6 L&K kan kopen. Dus begrijp de reactie wel van de prijs.
Ja dat zal wel, maar hoe oud zal deze dan zijn, en hoeveel kilometer op de teller?
Ik denk persoonlijk dat je de ruimte en het comfort v/d SII combi zult missen. Niet tijdens 'n stadsritje, maar op grotere ritten....
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. in het verleden al eens in de Rapid proef gereden en ruimte geproefd. Dat is veel auto voor je geld. Als men de prijs gelijk weet te houden met de huidige serie incl de updates voor binnenkort (ala superb xenon, o3 navigatie..) eens babbelen binnenkort bij de lokale dealer. Vrijwel volledig aan gekleed zo'n €22.500,-
 

Atria

Actief lid
Met de Rapid heb je inderdaad veel ruimte zonder een hele grote auto te rijden. Is wel weer vag.....

Rapid is beetje ondergewaardeerde auto terwijl hij echt heel lekker rijdt. Erg netjes afgewerkt en het is gewoon lekker sturen. Zou zeker nog eens een proefritje en een babbel gaan maken :thumbsup:
 

CDK

Forumguru
Je mag mij gewoon contacten hoor, beetje afleiding is ook niet verkeerd :bloos:
Als het erg mee zit met de Kodiaq dan is week 23 mogelijk, maar in m'n achterhoofd hou ik rekening dat het ook zomaar week 33 kan worden.
Succes met het maken van je keuze Michel, zelf zou ik met de 1.8 doorrijden of een andere auto aanschaffen die jonger is met minder kilometers uit hetzelfde segment, ook als je de ruimte niet nodig hebt. Ik rij met regelmaat in de Fabia van mijn vrouw voor de korte ritjes, omdat ik dat zonde vind voor de 6 pitter om z'n kilometers te maken met koude olie, maar het verschil is gewoon heel erg groot. Ik hecht waarde aan luxe en comfort voor een redelijke prijs en de Fabia is een leuke auto, maar ik word er niet gelukkig van. Vanuit dat oogpunt gezien vrees ik dat jij spijt krijgt als je voor een B segmenter gaat, of je moet bij de premium merken gaan shoppen, maar daar smijt je onnodig veel geld over de balk vrees ik.
 

Cordoba

Forumguru
Om even door te redeneren met de reactie van Corné: met de al genoemde Rapid (of eventueel een Octavia) rij je wel een wat kleinere auto, maar heb je wel een langere wielbasis dan de Fabia, dus meer comfort op lange ritten.
 

cortrans

Forumguru
Hmm.. in het verleden al eens in de Rapid proef gereden en ruimte geproefd. Dat is veel auto voor je geld. Als men de prijs gelijk weet te houden met de huidige serie incl de updates voor binnenkort (ala superb xenon, o3 navigatie..) eens babbelen binnenkort bij de lokale dealer. Vrijwel volledig aan gekleed zo'n €22.500,-
Ja, en dan praat je over een nieuwe auto, en geen 2e hansje uit .......
 

sitechris

Donateur
Ik vind de nieuwe Seat Ibiza echt een prachtige auto. Zeker met 110 pk of 150 pk TSI. Daarnaast veel opties leverbaar. Mooie full-LED koplampen leverbaar etc etc.

SeatIbiza2017e-702x442.jpg

SeatIbiza2017i-702x363.jpg
 

Michel

Forumguru
Om even terug te komen op de Picanto: wij hebben zowel een Superb II als een Picanto van de huidige generatie. Even los van het ruimteverschil, want daarin is de Superb natuurlijk onvergelijkbaar, heb ik twijfels over de ruimte in de nieuwe Picanto. Ik heb al eens in de Picanto gereden (ik ben 1,89 meter lang), maar mijn moeder, die ongeveer 1,65 lang is, had toen achterin al erg weinig ruimte voor haar benen. Die paar mm dat het model is gegroeid kan volgens mij niet zoveel extra ruimte geven.

Kia en Hyundai hebben mooie producten en zijn goed bezig. Ook wij zijn tevreden over de Picanto, als je de prijs in het achterhoofd houdt. Maar hier en daar zie je toch wel (kwaliteits)verschillen t.o.v. bijvoorbeeld een Skoda. Zo is het leer op het stuur van veel mindere kwaliteit. In de Picanto ziet het stuur er nu al minder fraai uit, terwijl mijn Superb twee jaar ouder is en substantieel meer heeft gereden.
Wat wel een nadeel van de Picanto is, is het verbruik. Dit ligt bijvoorbeeld stukken hoger dan een Toyota Aygo, een auto die mijn vriendin vóór de Picanto had. Nu was dat meer een rijdende paraplu, de Picanto is qua bouw en luxe toch wel een stapje hoger op de ladder, maar je mag blij zijn als je onder redelijk gunstige omstandigheden 1:19 rijdt. Ter vergelijking: onder die omstandigheden rijdt mijn zwaardere en krachtiger Superb 1:15 - 1:16.

Verder is mijn ervaring met Aziatische merken dat de stoelen niet altijd helemaal kloppen met de maten van Europese burgers. De stoelen in de Picanto vallen mij in dat opzicht nog mee, maar het is voor mij op een gegeven moment een reden geweest om bijvoorbeeld geen Daihatsu meer te rijden en naar Skoda over te stappen. Onderschat de waarde van een goede stoel niet! Overigens heb ik ooit twee weken in Spanje een huur Kia Cee'd van de vorige generatie gereden en die had redelijk ruime en goede stoelen. Daarentegen heb ik slechte ervaringen met stoelen in een huur Renault Clio. Dit was destijds één van de luxere uitvoeringen, maar ik heb zelden in zulke slechte autostoelen gezeten. Ze hebben mij nadien dagen rugpijn bezorgd. Om die reden zal ik ook niet snel een Frans model kiezen.

Wel jammer om te horen dat jullie toch wel veel problemen met jullie Superb hebben gehad. De mijne heeft na 4 jaar en ruim 175.000 km op de teller nog geen noemenswaardige problemen gehad (afkloppen!) en dat is voor mij een reden om er nog een tijdje mee door te rijden.
 
Bovenaan Onderaan