Om even terug te komen op de Picanto: wij hebben zowel een Superb II als een Picanto van de huidige generatie. Even los van het ruimteverschil, want daarin is de Superb natuurlijk onvergelijkbaar, heb ik twijfels over de ruimte in de nieuwe Picanto. Ik heb al eens in de Picanto gereden (ik ben 1,89 meter lang), maar mijn moeder, die ongeveer 1,65 lang is, had toen achterin al erg weinig ruimte voor haar benen. Die paar mm dat het model is gegroeid kan volgens mij niet zoveel extra ruimte geven.
Kia en Hyundai hebben mooie producten en zijn goed bezig. Ook wij zijn tevreden over de Picanto, als je de prijs in het achterhoofd houdt. Maar hier en daar zie je toch wel (kwaliteits)verschillen t.o.v. bijvoorbeeld een Skoda. Zo is het leer op het stuur van veel mindere kwaliteit. In de Picanto ziet het stuur er nu al minder fraai uit, terwijl mijn Superb twee jaar ouder is en substantieel meer heeft gereden.
Wat wel een nadeel van de Picanto is, is het verbruik. Dit ligt bijvoorbeeld stukken hoger dan een Toyota Aygo, een auto die mijn vriendin vóór de Picanto had. Nu was dat meer een rijdende paraplu, de Picanto is qua bouw en luxe toch wel een stapje hoger op de ladder, maar je mag blij zijn als je onder redelijk gunstige omstandigheden 1:19 rijdt. Ter vergelijking: onder die omstandigheden rijdt mijn zwaardere en krachtiger Superb 1:15 - 1:16.
Verder is mijn ervaring met Aziatische merken dat de stoelen niet altijd helemaal kloppen met de maten van Europese burgers. De stoelen in de Picanto vallen mij in dat opzicht nog mee, maar het is voor mij op een gegeven moment een reden geweest om bijvoorbeeld geen Daihatsu meer te rijden en naar Skoda over te stappen. Onderschat de waarde van een goede stoel niet! Overigens heb ik ooit twee weken in Spanje een huur Kia Cee'd van de vorige generatie gereden en die had redelijk ruime en goede stoelen. Daarentegen heb ik slechte ervaringen met stoelen in een huur Renault Clio. Dit was destijds één van de luxere uitvoeringen, maar ik heb zelden in zulke slechte autostoelen gezeten. Ze hebben mij nadien dagen rugpijn bezorgd. Om die reden zal ik ook niet snel een Frans model kiezen.
Wel jammer om te horen dat jullie toch wel veel problemen met jullie Superb hebben gehad. De mijne heeft na 4 jaar en ruim 175.000 km op de teller nog geen noemenswaardige problemen gehad (afkloppen!) en dat is voor mij een reden om er nog een tijdje mee door te rijden.