B segmenter: welke?

s-line

Forumguru
En het verbruik natuurlijk,ieder wil in Nederland een zuinig autootje..
Mijn schoonvader rijdt in een cx-3 wel een leuke auto overigens.
Volgens mij ook een 120pk maar dat weet ik niet eens zeker.
 

CDK

Forumguru
Ja eerste tankje is leeg, gemiddeld 1 op 6,2. En dan heb ik geeneens extreem gek gedaan.

Dat is fors inderdaad, maar het mag de pret niet drukken denk ik? Die van mij heeft gemiddeld 1 op 8.3 gelopen vanaf nieuw. Dat gaat de Kodiaq ook niet halen vrees ik ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

Noord26

Forumguru
En het verbruik natuurlijk,ieder wil in Nederland een zuinig autootje..
Mijn schoonvader rijdt in een cx-3 wel een leuke auto overigens.
Volgens mij ook een 120pk maar dat weet ik niet eens zeker.
Dat vind ik de mooiste Mazda die ze maken. Niet te groot, maar toch zeer fraai. Tikt eigenlijk alle vakjes aan die wij zoeken.
 

sitechris

Donateur
Ik heb de CX-3 nog niet gereden, dus kan daar geen oordeel over vellen. De Mazda 3 rijdt heerlijk, mits handbak en de juiste motor (dus niet de 120 pk).

@Luuk Thijssen best een stevig verbruik :(
 

Noord26

Forumguru
Ik heb de CX-3 nog niet gereden, dus kan daar geen oordeel over vellen. De Mazda 3 rijdt heerlijk, mits handbak en de juiste motor (dus niet de 120 pk).

@Luuk Thijssen best een stevig verbruik :(

Ik vraag mij af wat je ervaren had als je de mazda 3 met handbak icm de 120pk had gereden. Automaat is niet het sterkste punt van Mazda. Op papier is met handbak ook een stuk vlotter? Had je de handbak maar gereden, die wordt in de praktijk niet voor niets veel meer verkocht bij dit merk.

De cx-3 is eigenlijk onderhuids een mazda 2. Dus ook nog een lager gewicht als een mazda 3.

Ben helemaal weg momenteel van de looks van die cx-3. Ik zie ook dat de 150pk versie daarvan standaard 4 wiel aandrijving heeft. Dat dus (meer weerstand in aandrijflijn) en een zwaardere neus, lijkt de 120pk met handbak in dat model de 'juiste' keuze.
 

innocenti

Forumguru
Ik heb 2 dagen een cx-3 te leen gehad. Reed prima, gemiddeld 1:14 met handbak.

Wat me echter enorm tegen viel is t zicht naar voren. A stijlen zijn schrikbarend groot en daar past met gemak een fietser of voetganger achter. Ik voelde me onveilig in de auto door de angst een fietser over t hoofd te zien bij een fietspad over steken. Zo erg zelfs dat ik de auto ervoor zou laten staan.
Maak dus een serieuze proefrit met de auto als je deze overweegt.
 

Noord26

Forumguru
@innocenti

Ik heb gereden in een CX-5 (van een collega). Nergens bij een test wordt het aangehaald van de dikke A-stijlen in een CX-3.

Ik denk dat je bedoeld dat je vrij dicht op de A-stijl zit als je je stoel relatief ver naar voren hebt staan. Dat is een kwestie van wennen. Dat was ook al zo bij onze Suzuki Swift.

Zowiezo kopen wij geen auto zonder een zeer uitgebreide proefrit. ;)
 

innocenti

Forumguru
Ik ben 2,02m. Dus denk niet dat ik dicht op t stuur gezeten heb. Het wende voor mij niet, ook niet na 250km rijden.

Neem de tip mee als je gaat proefrijden. Dat was mn enige tip.
 

Noord26

Forumguru
@innocenti

Dan begrijp ik je gevoel volledig. Met ruim 2 meter zullen er voor jou ook direct een hoop auto's afvallen. Met mijn 1,85m kan ik uit sommige B-segmenters nog wel uit de voeten. Maar het zal wel een C-segmenter worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
A stijlen zijn schrikbarend groot en daar past met gemak een fietser of voetganger achter.
Dat is bij de F2 niet anders, hoor - of eigenlijk toch wel: bij nadering van bv een rotonde past er makkelijk een hele auto achter, dus na me op de eerste of tweede dag een keer rotgeschrkken te zijn kijk ik dan altijd even extra door de zijruit...

Je ziet dat in meerdere of mindere mate bij veel meer hedendaagse kleinere auto's; is feitelijk een gevolg van de versterkingen die nodig zijn om de cabine zoveel mogelijk intact te houden als-ie over de kop gaat. Naarmate de afstand tussen je hoofd en die A-stijl groter is, heb je er minder last van.

Mijn (piepkleine) NSU Prinz-4 uit de 60'er jaren had heel dunne A-stijltjes, die zag je amper. Maar die kon dan ook weinig hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad ook de ervaring dat bij iedere auto de dakstijlen breder worden (mijn eerste auto was een Golf I).
 

Noord26

Forumguru
Proefrit in een Pulsar GT zit er op.

Grote kans dat dit hem in de toekomst gaat worden. Erg goede ruimte van binnen, vooral de achterbank is fantastisch ten op zichte van directe concurrenten.

De 190pk motor is heerlijk soepel. Koppel is duidelijk over een zeer breed bereik goed aanwezig. De handbak is lekker direct. Maar geen echte klik-klak bak zoals in een Mazda. Onderstel is verassend comfortabel met de standaard 18" velgen (komt standaard met Michelin banden).

Deze 1.6 turbo is een echt Nissan blok heb ik begrepen. De 1.2.benzine en 1.5 diesel komen bij Renault vandaan. Hmm.. Nissan weet wel iets van turbo motoren met de GT-R in het achterhoofd..

GT is wel het juiste woord bij deze auto. Anoniem, zeer comfortabel en stiekem behoorlijk rap. Qua standaard uitrusting heb ik ook niets aan te merken. LED dimlicht, 360 view en legio andere zaken. Geen heads-up display van een Mazda. Daar kan ik mee leven.

Echt een grijze muis met een, wanneer gewenst, scherp randje. Eigenlijk best verbaasd dat je ze niet meer ziet rijden. In acht nemende hoeveel Golfjes je tegen komt. Veel auto voor je geld.

"I like it, a lot.."
 

andrehj

Forumguru
Weet je zeker dat die 1.6 turbo van Nissan komt? Want Renault heeft deze motor ook in de Talisman en de Espace. En aangezien de meeste turbomotoren uit Europa komen...
 

Noord26

Forumguru
Weet je zeker dat die 1.6 turbo van Nissan komt? Want Renault heeft deze motor ook in de Talisman en de Espace. En aangezien de meeste turbomotoren uit Europa komen...
Nee dat weet ik niet zeker. Is wel een prettige motor.

Compressieverhouding van de motor in de Pulsar is wel hoger (10,5 tov 9,5) als in een Renault met 1.6 turbo? Ook is het maximale koppel eerder en breder beschikbaar.

Dus ik vermoed een joint-venture van bepaalde onderdelen (boring en slag zijn hetzelfde) met afwerking (compressie verhouding) toch verschil per merk?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb ze (met dank aan Autoweek) maar even naast elkaar gezet:
Pulsar vs Talisman 1.png

Pulsar vs Talisman 2.png
Het onderblok lijkt hetzelfde te zijn, maar de kop is duidelijk verschillend, met een verschillende compressieverhouding en indirecte vs directe inspuiting.
 

Noord26

Forumguru
Ik moet toe geven, ik ben nu 350+Nm aan koppel gewend, maar de Pulsar voelde toch net zo vlot aan in acceleratie.
 
Bovenaan Onderaan