Banden Skoda Fabia Greenline

erik2907

Actief lid
Banden

Is helemaal niet zonde om ze te vervangen, gewoon meteen met de aflevering regelen dunlops er af en andere erom,en een paar centjes bijbetalen.

Andere banden, no way! Voor de Greenline is een type goedkeuring afgegeven. Bij een verkeerscontrole door de belastingdienst ben je de pineut! De auto voldoet dan niet meer aan de vrijstellingseisen voor BPM en MRB!
 

Bart_G

Lid
Maar de banden die er op zitten zijn helemaal niet zo zuinig. Als je ze vervangt voor zuiniger rijdende banden dan mag dat toch geen probleem zijn?

En wat nou als je gecontroleerd wordt en je rijdt op winterbanden?
 

erik2907

Actief lid
Nogmaals, zuiniger kan wel zijn maar het gaat om de type goedkeuring afgegeven voor deze auto met deze banden en velgen door de RDW. En winterbanden zijn in Nederiand wettelijk niet verplicht. Anders hadden ze ook hiervoor bedacht. Interessant is het gegeven als je in de winter op vakantie gaat naar een land waar winterbanden in bepaalde gebieden verplicht zijn.
 

wim-ned

Actief lid
Hoe zit het dan met de typegoedkeuring? Het is toch niet zo dat maar één merk en één type gebruikt mag worden. Dat zou betekenen dat je alleen maar met Dunlop 01 sport zou mogen rijden.
Kan me niet voorstellen dat het ergens verboden is als ik van de winter mijn Dunlop Winterresponse (185/60-15) gebruik, laat staan dat iemand er iets van zou zeggen.
 

erik2907

Actief lid
Bij import van mijn eerdere auto met trekhaak vanuit Duitsland heb ik toch wel een staaltje gezien van RDW.
Als militair, gelegerd in de BRD, een L300CLR gekocht bij een Nederlandse dealer. In Duitsland een trekhaak laten plaatsen die een gewicht mocht trekken van 1200 kg bij een hellingspercentage van 10% en een gewicht van 1500 kg bij een percentage van 8%! dus een caravan gekocht van max. 1400 kg. Geen probleem voor de auto en de Duitse wetgeving gelet om mijn vakantiebestemmingen.
Terug in Nederland, RDW keuring voor NL platen en een nieuw plaatje voor de trekhaak met een maximaal trekgewicht van 1200 kg. Protesteren en wijzen op Europese regelgeving, dat het volgens Mitsubishi mocht (max. 1500 kg), mocht allemaal niet baten. Zo waren de regels in Nederland !!

Moraal van het verhaal, wil je iets veranderen aan de auto waar deze juist vrijstelling voor gekregen heeft van diverse belastingen, zoek het tot de bodem uit en laat het formeel bevestigen. Mij kostte het een andere (lichtere) caravan!!
 

Bart_G

Lid
Dat is erg vervelend, maar dat staat toch compleet los van waar we het in dit topic over hebben (importeren van een auto vs. typegoedkeuring voor auto/banden).

Ik heb hierover een mail gestuurd naar de RDW. Benieuwd of zij hier een sluitend antwoord op hebben.

Bij een leasemaatschappij kun je deze auto trouwens toch ook gewoon met winterbandenregeling bestellen neem ik aan? Is dat dan ook belastingontduiking?
 

erik2907

Actief lid
Het voorbeeld dat ik aangaf dat een auto die in Nederland is gekocht, "even" naar het buitenland gaat en daarna weer terugkomt, wederom aan de typegoedkeuring dient te voldoen die in Nederland voor dat specefieke model is afgegeven.

Kortom, er is maar één instantie die duidelijkheid kan geven of er andere banden of velgen op deze auto mogen. Immers het samenstelsel van motor, brandstof, gewicht, verbruik (sportonderstel waardoor een betere CW waarde) zijn allemaal items waardoor deze auto voldoet aan 89gr CO2!
Andere velgen/banden = andere luchtweerstand, gewicht en rolweerstand! Haalt hij dan nog de CO.waarde?
Kortom, de e-mail aan de RDW zal vermoedelijk uitkomst bieden. En laten we eerlijk zijn, wie weet nu als 'gewone" burger wat wel en wat niet veranderd mag worden aan een auto? Ken je de duscussie nog over het 3e remlicht? Kostte een heboel mensen destijds fl 100,= en waar rijden we nu mee rond?
 

NielsW

Lid
En jij denkt dat ze bij de grenscontroles van ieder type voertuig een lijst hebben welke banden, koplampen, lucht of stikstof, reservewiel, uitlaat, noem maar op bijhouden zodat ze kunnen controleren of jouw gekozen bandjes dezelfde weerstand hebben om aan de CO2 norm te voldoen??

Ok, waar geld is is de overheid, maar dit gaat toch wel heel ver.
Het kan.... maar de kans is wel heeeel klein.
 

erik2907

Actief lid
Het gaat niet om de grens waar ze controleren. Waarschijnlijk heb je ooit wel eens gehoord van de zeer grote verkeerscontroles die regelmatig in Nederland plaatsvinden. Hierbij zijn ALLE opsporingsinstznties bij betrokken zoals FIOD, RDW, Politie, Belastingdienst en Douane. En na de kans is klein maar des te malser de boetes! Belastingontduiking c.q. fraude is nabetalen en minimaal 100% boete!

Moraal, de greenline heeft een eigen type goedkeuring en als de staat een voordeel weggeeft zal ze er ook controle ophouden om te kijken of de brave Nederlander zich aan de spelregels houdt. Maar ja, wie kent ze?

Iemand nog bekend met de "slimmerikken" die vroeger een gastank in hun kofferbak bouwden en hun kentekenbewijs niet lieten aanpassen ( onderdeel van de typegoedkeuring in relatie tot de belastingen)?
 

FredV

Banned
Ik denk dat het wel meevalt. Of het nu greenline is of niet, het gaat of je winterbanden mag gebruiken en het antwoord is ja.
(Anders zou heel Nederland met verkeerde banden rijden!)
In de herfst barst het weer van de (tv)-reclames om ze te gaan gebruiken!
Een andere vraag is welke maat eronder moet en dat is weer afhankelijk van de banden/velg combinatie.
De conseqentie van de kleinere maat band die van der P heeft gemonteerd, is dat er een afwijking van de snelheidsmeter optreedt! In dit geval rijdt hij volgens de snelheidsmeter sneller dan in werkelijkheid. De teller geeft dus ook meer afgelegde weg aan, en daardoor ook de boordcomputer qua verbruik. OOk de typegoedkeuring bepaalt niet welk merk band er gebruikt mag worden. Nergens in de dealer- c.q. leveringsvoorwaarden is daarover enige beperking opgenomen, noch bij de aankoop van het voertuig. Zoals Bart G al aangeeft, importeren en (her)keuring door de RDW is wezenlijk iets anders. Zoals ik mn auto niet hoef te laten herkeuren als ik een andere maat/merk/type Wat je aanhaalt over de gastank, is wat anders, dat is belastingontduiking omdat er een ander tarief voor de brandstofsoort geldt. Als ik euro95 of eur98 gebruik, maakt dus niets uit, ookniet of ik Shel Texaco of witte pomp brandstof tank. wel als ik rode diesel ipv de normale diesel gebruik, dan ontduik ik belasting.
 

kit

Lid
Ik had ook aan mijn dealer gevraagd voor winterbanden. Deze vertelde mij dat ze nog steeds in overleg zijn met de importeur.

Volgens de dealer zou de importeur zich ook aan een bepaalde band moeten houden, dit inverband met de regelgeving.
 
Een beetje een combinatie van dit topic en de draad over reservewiel:
Ben ik de enige die een winterband achterin gaat leggen als reservewiel (en in de winter een zomerwiel)? Ik moet mijn Greenline nog krijgen, maar voor een kleine 500 euro heb ik 4 stalen velgen + 4 winterbanden, waarvan ik er dan 1 standaard achterin leg.
 

Bart_G

Lid
nouja, daar mag je misschien alleen in noodgevallen mee rijden tot aan huis, maar als je gewoon een gelijksoortige band als reservewiel neemt mag je er gewoon mee rondrijden. De wet bepaalt namelijk dat op een as twee dezelfde banden moeten zitten. Strikt genomen mag het dus niet wat je doet, hoewel je het zou kunnen beschouwen als een 'thuiskomertje'. Als je een gelijke band van de sloop haalt ofzo kun je ook blijven rijden als je bandenboer met je band bezig is.
 

FredV

Banned
t item reservewiel is ook al in een eerder draadje aan de orde geweest, maar ik wil toch nog even reageren.
Ikzelf denk er ook aan om een reservewiel aan te schaffen, de foambekleding en de krik bestel ik dan bij de dealer.
Ja, wat is de definitie van een 'thuiskomertje' . Bart G geeft het al aan, strikt genomen mag het niet. Maar een echt thuiskomertje is als zodanig te herkennen en heeft snelheidsrestricties. 's zomers een winterband gebruiken en 's winters andersom, is naar mijn gevoel strikt genomen, geen 'thuiskomertje'. En het lijkt me onzin om twee reservewielen te hebben, afhankelijk van welk type ik onder de auto heb.
De dealers weten met die vraag ook geen raad en soms adviseren ze maar wat, heb ik ervaren. Denk dat de vraag alleen maar door de RDW kan worden beantwoord.
 

FredV

Banned
@NielsW
in het draadje' geen reservewiel - extra mobiliteitsgarantie' zegt Thijs 219:
'Van mijn dealer heb ik begrepen dat hij voor een appel en een ei de foam bedekking voor de kofferruimte en de krik kan bestellen, hij vertelde ook dat het verstandiger is de velg en de band ergens anders te bestellen, dan zou ik voor 100 tot 150 euro klaar zijn. Het geheel via hem bestellen zou 200 euro gekost hebben. '

NielsW, als ik jou dan goed begrijp, zou ik alleen de krik moeten bestellen?
 

Ron467

Actief lid
Even een tip voor de fabia rijders die nu dus een nieuwe fabia (al dan niet greenline) hebben besteld.
Overleg met de dealer of je je huidige reservewiel en krik mee kan nemen. Dus die in de nieuwe en het (nieuwe) spuitbusje en compressortje in je in te ruilen fabia....

Als je huidige auto een andere is maar wel met dezelfde maat wiel dan geldt dit natuurlijk ook.....:winkie:
 

wim-ned

Actief lid
Bij de dealer is los te bestellen: krik, schuim om deze in te doen dit past in het reservewiel (wel even opgeven 14 of 15 inch), tooltje om de plastic dopjes te verwijderen en een bout om het wiel vast te zetten voor ong. €40,-.
Een sleutel voor de wielbouten is ong. €20,-.
 
Bovenaan Onderaan