Bandenspanning - 205/40/R17 - Fabia II, 2012, Monte Carlo.

JGB123

Nieuw lid
Goedemiddag,
Onlangs nieuwe banden besteld (GOODYEAR, 205/40R17, EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 XL) met nieuwe velgen. Voorheen reed ik op Dunlop banden en hield ik 2,5 of 2,6 bar voor- en achteren aan.
Mijn vraag: Wat is wijsheid voor de nieuwe banden en welke bandenspanning zou ik aanhouden voor optimale brandstofverbruik en comfort? Ik zie op mijn tankdop de volgende maten staan

20241109_130135.jpg
 

Tees

Donateur
Ik ga altijd ergens tussen de adviesraden van leeg en vol inzitten met de bandenspanning. Meestal rond de 2/3e ertussen, dan rij je wat zuiniger en heb je wat marge voor (natuurlijk) drukverlies
 
Sowieso verliest een band al druk als je de pomp er vanaf haalt en voordat het ventiel sluit. Ik ga altijd al 0,2 boven aanbevolen.
En inderdaad tussen leeg en vol zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Optimaal voor brandstofverbruik en optimaal voor comfort? Dat is toch een beetje tegenstrijdig...

Wij rijden meestal solo of met zijn tweeën en weinig bagage, maar toch hou ik het altijd op "redelijk stevige belasting", oftewel iets aan de harde kant om brandstof te besparen. Van dat zogenaamd verminderde comfort merk ik niet zoveel ondanks de hulpveren achter - óf ik ben eraan gewend, dat kan ook, maar dit kan anders liggen voor wie rondom stuggere (verlagings)veren eronder heeft zitten.
Ik zou zeggen: begin met iets van 2,6 bar voor en 2,8 bar achter en kijk hoe dat bevalt. Valt het comfort tegen, dan knabbel je er steeds 0,1 vanaf totdat het naar je zin is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Sowieso verliest een band al druk als je de pomp er vanaf haalt en voordat het ventiel sluit.
In principe heb je natuurlijk gelijk en het is ook duidelijk hoorbaar, maar als je de pomp gewoon in één snelle beweging eraf haalt dan is dat lucht"verlies" zó gering dat je dat echt niet gaat meten. Te verwaarlozen dus...
 
Toch blaast de luchtpomp er steeds weer een beetje (0,1 a 0,2 bar) bij als je 'm er op zet: dit heb ik daadwerkelijk geprobeerd bij meerdere luchtpompen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
 

hemi24

Forumguru
Hoe was het slijtagepatroon bij de vorige set banden, dat levert mij persoonlijk altijd de beste indicatie…

Als ik zie welke bandenspanning je hebt gehanteerd, heb ik het idee dat ze wellicht in het midden gladder waren afgesleten dan aan de zijkanten.
 

Tees

Donateur
@Haiwatta ik ben het toch wel echt eens met @Canon-Eye dat het drukverlies door het loshalen van de pompaansluiting echt minimaal is. Ik meet af en toe direct na t oppompen de banden na met m'n handmatige bandenspanningsmeter (om te checken of die nog overeenkomt met de pomp) en er zit nauwelijks verschil tussen opgegeven waarde en de meetwaarde.

Wat jij ervaart is denk ik de pomp die druk opbouwt in de slang om daarna de druk te meten. Logisch ook, want de slang staat op 0.0 bar overdruk, en de band op 2-3 bar. Dus de slang wordt dus gevuld met lucht uit de band op t moment dat je die op t ventiel drukt.
 

EdK

Forumguru
Wel ik heb geleerd dat je begin van de rit je banden moet vullen, en niet als je er al een lange rit mee gedaan hebt...
Maw met koude banden
 

Tees

Donateur
Dat klopt ook @EdK, maar wat de meeste mensen niet bedenken is dat als je bijvoorbeeld in de garage je banden op druk zet, je moet corrigeren voor de buitentemperatuur. Voor elke 10 graden onder de 20 graden 0.1 bar extra luchtdruk erin is dan het advies.
 

EdK

Forumguru
Ik heb geen garage @Tees , maar goed 0,1 bar meer of minder ga jij echt niet merken met rijden als ze rond de juiste druk zijn opgepompt
 

Canon-Eye

Forumguru
Merk je dat verschil dan ook als de bandentemperatuur - en daarmee de bandenspanning - lekker is opgelopen tijdens een flinke snelwegrit? In beginsel moet het dan dus (heel?) anders aanvoelen dan bij vertrek met koude banden.
Maar eerlijk gezegd is mij dat tot dusverre nog niet opgevallen en dat is reden genoeg om me niet op te winden over eentiende meer of minder. Zolang het "aan de harde kant" is, bespaart het wat brandstof en vind ik het prima.
 

Tees

Donateur
Terecht punt @Canon-Eye en dat merk ik idd niet zozeer. Dat is natuurlijk ook een geleidelijk proces. Maar ik voel wel verschil in hoe de banden aanvoelen als ik ze net bijgepompt heb met 0.2 bar (vooral de oneffenheden in de weg zijn meer hoor- en voelbaar).
Die 0.2 bar zal je wellicht niet zomaar voelen onder alledaagse omstandigheden, maar kunnen natuurlijk wel t verschil maken in extremere omstandigheden zoals een noodstop. En dan kan t zomaar t verschil zijn tussen hemel en aarde ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
kunnen natuurlijk wel t verschil maken in extremere omstandigheden zoals een noodstop.
Dat de bandenspanning invloed heeft op de remweg (of meer algemeen: op de grip) wil ik best aannemen. Een snel rondje googlen levert echter weinig tot geen concrete informatie daaromtrent: op één plek zag ik een opmerking dat "een 25% te lage bandenspanning de rolweerstand met 10% en het brandstofverbruik met ca. 2% verhoogt". Dat is de enige kwantificering die ik tot nu toe heb gevonden; zodra het over de bandenspanning gaat wordt alleen maar gesproken over "te hoog" of "te laag" zonder ook maar enigszins concreet te worden.
Voorlopig ben ik dan ook geneigd om te denken dat die invloed er wel degelijk is, maar pas merk- en meetbaar wordt bij een significante afwijking van de aanbevolen spanning - lees: een afwijking van meer dan 0,5 bar of zo. Ik denk dus niet dat 0,1 of 0,2 bar boven of onder de aanbeveling het verschil gaan maken.
En er zullen - buiten de Formule1-wereld ;) - waarschijnlijk héél weinig mensen zijn die voorafgaand aan elke rit hun bandenspanning zullen meten, laat staan aanpassen aan de omstandigheden van het moment...
 

Tees

Donateur
Wederom eens @Canon-Eye, maar ik ben simpelweg op basis van de achterliggende fysica overtuigd dat 0.2 bar significant verschil zal hebben, en dat moet ook iets doen met het weggedrag.

Het feit dat niemand t doet, betekent trouwens natuurlijk niet dat het onzin is. Ik controleer ook niet voor elke rit, maar wél als de temperatuur flink onderuit gegaan is sinds de laatste keer bijpompen. Precies de reden dat ik een drukmeter in de auto heb liggen, en dan rij ik alleen als het nodig is even langs de bandenpomp in de buurt.
 

Tees

Donateur
Laat de ADAC dat maar doen dan, die vertrouw ik qua testmethodes meer dan de ANWB. Maar ik ben wél benieuwd naar wat daaruit zou komen!
 
Bovenaan Onderaan