Bandenspanning

Niels83

Forumguru
Tsja wat moet ik daar van denken ?
Word de tank van de compressor dan niet periodiek van vocht ontdaan ?
Hoop toch van wel anders blaast iedereen met de lucht ook water zijn banden in .....

Beetje vocht maakt in een band niet zoveel uit. In mijn duikfles was het je ergste nachtmerrie. Want vocht bij 200bar lucht in een stalen fles geeft al gauw roest. Wat in je adem automaat komt, in je vest en mogelijk in je pak. Kun je al gauw een 2de hands auto wegflikkeren..

Maar wat water op 3 bar ach zal die wel overleven. Ik denk dus niet dat daar peiodiek onderhoud aan wordt uitgevoerd.

Ik kan mij voortellen dat het motortje van de compressor niet echt blij wordt van steeds een koude start met koude olie etc..
 

Niels83

Forumguru
Bemoei ik me ook daartegenaan: ik heb een Kinzo compressortje staan die bij de Gamma vandaan komt.
Als je er niet direct een auto mee wil gaan spuiten is elke kleine compressor goed (genoeg) ook voor een lichte slagmoersleutel.

Ik heb er 1 achter in de greenline liggen. Puur voor bandjes. Ongeveer 0.5 bar meer doen dan normaal en het werkt heel goed.
 

Skoda-MAN

Forumguru
ik pomp de banden, indien nodig, altijd gewoon voor de deur op met de fietspomp en een hele goede drukmeter.
(goed voor een beetje lichaamsbeweging)
 

Noord26

Forumguru
Bandjes worden hier gewoon met een handpomp op spanning gezet. Er gaat wat meer lucht in als een fiets- of motorfietsband. Maar het is zo gepiept. Geen compressor nodig; vind het overdreven om alleen daarvoor een compressor in huis te halen.
 

EdK

Forumguru
Tsja @Noord26 als je een simpele TT tegen je voorruit hebt geplakt ipv een VAG columbus ingebouwd, dan kun je natuurlijk een compressor aanschaffen....:pardon:

Zelf hebt ik de Zenec en dus geen geld voor een compressor, maar ja ik heb zo'n geweldige VAG compressor die me band niet verder op druk krijgt dan 2BAR........en mot ik daarna toch nog naar t pompstation om de laatste o,5 bar erbij te krijgen....:pieker::lezen::mad:
 

Noord26

Forumguru
Geld is niet zo het probleem. Wel om het aan dingen uit te geven die niet nodig zijn om gemakkelijk hetzelfde te behalen.

Geld wordt momenteel in warmtepomp(en) en zonnepanelen gestoken.

Streven naar '0 op de meter'. Fijn voor de maandelijkse lasten en het nageslacht. ;)
 

turboturbo

Forumguru
Maar het is zo gepiept.
Ik heb last van een langzaam leeglopende band wegens corrosie langs het velgbed. Rechts heb ik al eens laten verhelpen bij de bandenboer (vandaar dat ik de diagnose weet) Hij zei al dat links dat zeer waarschijnlijk ook wel eraan toe zou zijn.

De banden hoeven echter nog maar een paar maanden mee, tzt laat ik ze vervangen. Dus laat ik er nu niets meer aan doen (kost alleen al 25,- aan de- en montage van de band op de velg)
Maar moet dus nogal eens 1 band bijpompen om die reden....

Heb het laatst eens geprobeerd met de fietspomp. Ondanks mijn top conditie lag ik gevloerd naast de auto en had ik de band alsnog maar op 1,5 bar oid gekregen.... :tongue:

Dus vandaar mijn interesse voor een klein compressortje :cool: Scheelt me telkens op ongelegen momenten een tankstation moeten bezoeken en telkens 50 cent muntjes apart te houden :geek:

Daarbij lijkt het me wel relaxed als ik voortaan altijd zelf m'n banden op spanning kan houden op tijd en plek wanneer het mij uit komt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Scheelt me telkens op ongelegen momenten een tankstation moeten bezoeken
Kijk effe bij de bouwmarktwebsites, die hebben die dingen nog wel eens in de aanbieding voor prijzen tussen de 50 en 150 euro, naargelang de kwaliteit en wat erbij zit.
Daar kun je trouwens nog best vaak voor naar een tankstation hoor - maar je koopt er ook een stuk gemak mee natuurlijk.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Heb het laatst eens geprobeerd met de fietspomp. Ondanks mijn top conditie lag ik gevloerd naast de auto en had ik de band alsnog maar op 1,5 bar oid gekregen.... :tongue:
Verkeerde ritme gebruikt, je wilde het natuurlijk even heel snel doen.
Ik heb de conditie van een oude natte krant en doe de banden altijd met de fietspomp, ook de winterbanden die 3/4 jaar niet meer opgepompt zijn. Heerlijk, daarna voel je weer dat je leeft.:maakmegek:
 

Cordoba

Forumguru
Juist dat water in de lucht maakt het verschil tussen stikstof en perslucht. Ik heb overigens anderhalf jaar terug een pompje aangeschaft dat ik gewoon in de kofferbak heb liggen, en meestal controleer ik de bandenspanning op het werk (kan ik in de parkeergarage staan, droog en uit de wind) voor ik naar huis ga (dus nog niet gereden).
 

turboturbo

Forumguru
Edit: dank voor het posten @Rosinfield . Het is er eentje van Michelin zie ik?

Ook aan u de vraag, @Cordoba; welk type heb jij en bevalt die? :) Kan die de gewenste bandenspanning met gemak halen? (Mijn ervaring met een 12V compressortjes is dat die maar tot 2,x bar kon)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Is niks bijzonders volgens mij, koffermodelletje met wat hulpstukken - zal morgen wel even kijken.
@turboturbo zoals beloofd - ik heb deze:
Compressor.jpg

Kon de precieze transactie niet meer met zekerheid terugvinden, maar vermoedelijk in juli 2014 bij Bol.com gekocht voor €74,99.
  • Voordeel: licht en compact, neemt nauwelijks ruimte in (je legt 'm makkelijk ergens bovenop een kast of zo).
  • Nadeel: hij heeft geen voorraadtank, dus zolang je hem gebruikt maakt-ie lawaai. Voor banden oppompen is dat geen bezwaar, maar als je er ook mee wilt airbrushen of verfspuiten dan zou ik gaan voor eentje met een behoorlijke voorraadtank. Er is ruime keus in allerlei redelijk bekende merken.
 

B.Stuurder

Forumguru
Geld is niet zo het probleem. Wel om het aan dingen uit te geven die niet nodig zijn om gemakkelijk hetzelfde te behalen.

Geld wordt momenteel in warmtepomp(en) en zonnepanelen gestoken.

Streven naar '0 op de meter'. Fijn voor de maandelijkse lasten en het nageslacht. ;)
Hmmm, je weet ook dat je zonnepanelen normaal gesproken niet terugverdiend, of je moet enorm stroomverbruik hebben en heel veel zonnepanelen. Zonder subsidie zijn ze tegen de tijd dat je ze hebt terugverdiend al lang aan vervanging toe vanwege afname van het rendement.
 

Noord26

Forumguru
Hmmm, je weet ook dat je zonnepanelen normaal gesproken niet terugverdiend, of je moet enorm stroomverbruik hebben en heel veel zonnepanelen. Zonder subsidie zijn ze tegen de tijd dat je ze hebt terugverdiend al lang aan vervanging toe vanwege afname van het rendement.
Je weet duidelijk niet waar je over praat, met respect overigens.

PV is het afgelopen jaar enorm in prijs gezakt. En zelf aanleggen scheelt al snel 25% op de totaalkosten. Goed rond shoppen op A-merken scheelt ook nog eens 15% op onderdelen.

Zet ik alles op een rij dan heb ik alles in 5,5 jaar terug verdiend. Met garantie van 12 jaar op de panelen (90% opbrengst na 12 jaar), ook 12 jaar op de omvormer en 25 jaar op de optimizers. Die 5,5 jaar is nog zonder sponsering van mijn werkgever overigens: die is bereid de omvormer voor rekening te nemen van de overuren. Dan is het in 4,5 jaar terug verdiend.

De opstelling is tussen 6000 en 6300Wp wat er gaat komen. En energieverbruik gaat ook aardig wat zijn ivm de warmtepomp)en).
 
Bovenaan Onderaan