Bedrading trekhaak 'los' over de bodem

woozie

Actief lid
beste forumleden,

Onlangs heb ik de Fabia ingeruild voor een Octavia (uit 2017)!
Vandaag was ik even bij de dealer voor een lakstiftje en ze boden aan de auto even op de brug te zetten.
Al snel zagen we 2 draden die over de bodem liepen van voor naar achter.
Ik heb bij de aankoop er een trekhaak onder laten zetten, en deze draden betreffen de draden voor de 'vaste plus'. De rest van de bedrading is wel netjes weggewerkt.

De garage waar ik de auto heb gekocht zegt dat dit prima zit zo, de dealer zegt dat de draden nooit zo aangesloten hadden mogen worden.
Mijn eigen mening is ook dat de draden niet met tierips vastgezet hadden mogen worden aan de onderkant van de auto en dit niet lang goed kan gaan voordat de kabels door zijn gesleten. Naast dat het er natuurlijk niet uit ziet.

Wat is jullie mening?

Bijlagen

• IMG_20200519_163820.jpg
    IMG_20200519_163820.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 264
  • IMG_20200519_163824__01.jpg
    IMG_20200519_163824__01.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 281
  • IMG_20200519_163810 2.jpg
    IMG_20200519_163810 2.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 240

HDW

Forumguru
Zou trouwens jouw zojuist aangekochte auto maar eens goed na laten kijken.
Als die brave borst dat prima werk vind, dan zou ik niet fijn in een auto rijden die door hem verkocht is.

JeSko

Forumguru
Vlak langs de uitlaat dan nog, lekker zeg, prutsers. Dit is ronduit respectloos naar klant en voertuig toe.

Sjoerdb

Forumguru
Laat deze reacties lezen aan de verkopende partij, kan hij nog wat van leren, zo kijkt de gemiddelde monteur er naar. Ik vindt het gewoon beun zoals het gelegd is, had dit in een ribbel slang gelegd en was al stuk netter geweest.

EdK

Forumguru
Ach kan toch makkelijk !!
Ze leggen ook draden in de grond....

Maar ff serieus: PRUTSWERK !!
En niet meer terug naar die dealer want dit is het begin van veel storingen in de toekomst.
Dus wegknippen , en alles binnendoor brengen !
En zie je er tegenop om het zelf te doen, dan gewoon ff afspraak met Antera maken !
Komt het prima in orde , en je kunt er nog op wachten ook !
Alleen soms moet je de ene keer wat langer wachten dan de andere keer ! :D

EdK

Forumguru
Laat deze reacties lezen aan de verkopende partij, kan hij nog wat van leren,
Die leer je dat niet af, die vind dit toch prima werk !
Heb nog wel een tip voor die monteur !
Boor gaatje bij het spruitstuk en voer de kabels door de uitlaat naar achter en dan met een beugel het stopcontact aan de uitlaat bevestigen !
Zijn je draden in ieder geval op doorschuren beschermd

Okki

Donateur
Het is maar goed dat @woozie na 6 jaar toch nog even dit forum raadpleegt.

In elk geval nog gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, ff goed die draden laten leggen, komt het helemaal goed.

woozie

Actief lid
bedankt allemaal voor de reacties!
ik was al bijna bang dat het aan mij lag..

het punt nu is dat ik 'een afspraak mag maken' om langs te komen (over 2 weken) bij de verkoper, maar aan de nonchalante toon aan de telefoon te merken zullen ze me daar alleen laten weten dat dit hun manier van werken is.

om de kabels weg te laten werken op de normale manier langs de kabelboom vraagt de skodadealer 3 uur a 70 euro, blijkbaar nog wel wat werk om alle kappen etc los te maken, vandaar dat ze bij de garage daar geen zin in hadden en het over de bodem hebben laten lopen.

ik neig nu naar het goed laten maken bij de dealer en de rekening bij de verkoper neer te leggen. met een bovag en autotrust garantie denk ik daar recht op te hebben. ik zie het niet zitten om dit bij de verkoper te laten doen aangezien ik daar geen vertrouwen in heb. aan de andere kant moet ik de verkoper ook een kans geven om het netjes op te lossen.

wat zouden jullie in deze situatie doen?

brepus13

Forumguru
Optie 1
Je zal de verkoper een kans moeten geven voor aanspraak op garantie oid. Het is een beetje dubbel idd want ik snap dat je daar je auto niet meer op de brug zou willen.
optie 2
Alternatief is je verlies nemen en het alsnog laten doen door de dealer.
Optie 3
Zoek een goedkopere partij dan de dealer. Mocht je in de buurt van Breda zitten zou ik @Antera aanbevelen. Die is sowieso goedkoper en die heeft vast ook nog wel wat vcds dingetjes voor je. Ik heb namelijk ook geen vertrouwen in het juist aanmelden van je trekhaak wat softwarematig had moeten gebeuren.

Renkie

Forumguru
Misschien is de eerste vraag waarom er extra kabels aangelegd zijn. Normaal zou je voor een vaste plus toch ook niet zelf kabels moeten trekken bij een Octavia van 2017?

Electric

Senior Member
Ik zou toch naar de dealer gaan en je verhaal voorleggen. En dan eisen dat ze dit netjes binnendoor leggen m.b.t. de BOVAG en autotrust garantie.

Als ze moeilijk doen kun je zeggen dat je een second opinion gaan halen bij een andere dealer en de kosten eventueel gaat verhalen. Heb je ook rechtsbijstand? Kun je anders ook nog gebruiken als pressiemiddel.

Hoe moeilijk het is, wel netjes blijven.

Maar zoals het nu zit kan echt niet...

brepus13

Forumguru
Misschien is de eerste vraag waarom er extra kabels aangelegd zijn. Normaal zou je voor een vaste plus toch ook niet zelf kabels moeten trekken bij een Octavia van 2017?

waarom zou je geen kabels hoeven te trekken? Er moet een nieuwe plus aangelegd worden in je zekering kast. Zoas ik al schreef dient bij een juiste installatie ook de software aangepast te worden van je auto zodat hij de aanhanger herkent. Als men te lui is om kabels te trekken dan ga ik er van uit dat dit ook niet gedaan is.

woozie

Actief lid
de auto herkent de aanhanger wel, de parkeersensoren houden er rekening mee en ik krijg een melding als er een lampje stuk is. dus dat lijkt wel goed te zitten.

het lijkt er ook op dat het niet via de zekeringkast is gegaan maar direct op de accu met een relais er tussen.

Bovenaan Onderaan