Bedrading trekhaak 'los' over de bodem

Gbn

Actief lid
Af fabriek zit er geen voorbereiding voor de trekhaak. de stroomvoorziening is voor de verlichting en alle randzaken. De canbus module voor de trekhaak krijgt deze stroomkabels, en vanaf daar gaat het naar de verlichting voor aanhanger/caravan. maw, de can module, de verlichting en stroomvoorziening van de aanhanger wordt gevoed door deze 2 draden, waarvan 1 constante spanning heeft, de ander geschakeld. Nee, dit ligt er niet standaard af fabriek, dat is te duur.
 

Duijzer

Donateur
wat zouden jullie in deze situatie doen?
Ik zou een briefje/mailtje naar ze sturen dat je gevraagd hebt of dit zo hoort en ze aangegeven dat ze zo werken. Dat een second opinion heeft uitgewezen dat het geen normale manier van werken is en zelfs de veiligheid in gevaar komt. En dat je, aangezien de monteur aangeeft zo te werken, geen vertrouwen hebt dat ze een herstel wel op een veilige en betrouwbare manier zullen uitvoeren. Daarbij het voorstel te doen om een externe partij het herstel te laten doen en de factuur naar hen te sturen.

Mochten ze het toch zelf willen oplossen, dan zou ik voorstellen om het hen op te laten lossen en (op jouw kosten) een externe partij te laten kijken of het inderdaad veilig en betrouwbaar opgelost is. Met daarbij de aantekening dat, als het niet veilig en betrouwbaar opgelost is, de kosten van de 'keuring' voor hen zijn en je alsnog door een ander het probleem laat verhelpen. Op hun kosten uiteraard.

Als ze Bovag lid zijn zou je ze ook vast kunnen vertellen dat je het voor gaat leggen aan de geschillencommissie. Als die de foto's zien is de conclusie snel getrokken.

En een monteur die dit acceptabel vindt zou nog niet eens naar mijn auto mogen kijken, laat staan er aan sleutelen.....
 

EdK

Forumguru
Mocht je een andere garage zoeken die het EN netter EN ook goed doet dan zou ik eens mailen / appen met @Antera !
Je zal ervoor naar Breda moeten maar dan nog durf ik te zeggen dat het gelegd word zoals het moet
En kun je meteen al je VCDS aanpassingen ook laten doen...
 

Okki

Donateur
Als ze Bovag lid zijn

Helaas komt het ook nog vaak genoeg voor dat er wel een bordje BOVAG hangt, maar ze geen lid (meer) zijn.
Heb dat zelf ook een keer aan de hand gehad namelijk......

Ik zou persoonlijk het verlies pakken en i.d.d. door @Antera laten doen.
 

woozie

Actief lid
Ik woon zelf in Hilversum, dus Breda ligt niet echt om de hoek.
Ik vind dat ik genoeg betaald heb bij de garage voor zekerheid en dat ze mij de kosten van herstel bij de Skoda dealer moeten vergoeden. En dat vergoeden gaan ze waarschijnlijk niet doen als ik het via iemand van het forum laat doen maar gewoon met een officiële factuur van een officiële garage.
Ik heb ze aangeschreven via de email, ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.
 

EdK

Forumguru
Ach A27 af en je bent er
Ikzelf kom van boven A'dam , maar was er met iets meer dan een uur rijden.
Maar goed kijk eerst inderdaad of je het als bovenstaand kunt oplossen , maar anders heb je altijd dit nog als een optie !
Want vanuit Hilversum heb je zo'n beetje zelfde reistijd als ik dus, en is zeker geen straf in een Skoda
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben niet verbaasd als deze manier van bedrading trekken, zelfs een afkeur voor de APK oplevert, omdat dit gewoon ondeugelijk is, als je bij wijze van spreken een keer door hoog gras rijdt, werkt de aanhangerverlichting niet meer. :banghead: Misschien dat @Arjann kan zeggen of bedrading onder de auto door een APK afkeur is?


Zo iets onder de auto langs aansluiten kon misschien nog in de jaren tien, maar dan wel van de vorige eeuw (dus 1910-1919), maar iemand die met droge ogen durft te beweren dat dit normaal is...
 

Antera

Donateur
Ik woon zelf in Hilversum, dus Breda ligt niet echt om de hoek.
Ik vind dat ik genoeg betaald heb bij de garage voor zekerheid en dat ze mij de kosten van herstel bij de Skoda dealer moeten vergoeden. En dat vergoeden gaan ze waarschijnlijk niet doen als ik het via iemand van het forum laat doen maar gewoon met een officiële factuur van een officiële garage.
Ik heb ze aangeschreven via de email, ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.


laten herstellen door de Skoda zullen ze vermoedelijk niet doen. Je moet ze namelijk zelf de kans geven het op te lossen en met een eventuele oplossing te komen. Mocht het alsnog nodig zijn hoor ik het graag
 

Johnnyvr6

Forumguru
De verkopende partij moet heel snel de garage sluiten en nooit geen draad of sleutels meer aanraken als ie dat wel doet graag een nekschot geven :banghead:
 

Okki

Donateur
Zoek maar eens naar "stroomdraden onder auto"
Komt vaker voor dan je denkt en schijnt gewoon te mogen.
(kostenbesparende oplossing)
 

Arjann

Forumguru
@Cordoba De elektrische bedrading moet deugelijk zijn bevestigd en goed geïsoleerd, dat is de eis....... Ondanks dat het er in dit specifieke geval verschrikkelijk, (zeg maar gerust amateuristisch) uit ziet, denk ik niet dat het afkeur is. Moet wel zeggen dat het op de foto's enigzins lastig in te schatten is. Het lijkt er niet op dat het er zomaar onderuit zal vallen en qua isolatie zit zit het ook wel goed. Maar nogmaals, de foto's kunnen een vertekenend beeld geven...
 

HDW

Forumguru
Linksom of rechtsom, feit blijft dat er draden onbeschermd onder een auto hangen, ook nog vlak langs een uitlaat.
Op mijn werk zie ik dagelijks wat de norm is mbt elektra aanleggen onder voertuigen.
Ik weet 100% zeker, al vraag ik de minst gemotiveerde leerlingmonteur of de meeste lompe trailerbouwer bij ons, zal niemand dit ooit zo maken.
Dit kan gewoon echt niet!
 

Arjann

Forumguru
(Bijna) niemand zal dit zo maken inderdaad, daar ben ik het 100% mee eens. De foto dat het langs de uitlaat loopt geeft denk ik een vertekend beeld. De vraag aan mij was hoe het mbt de apk eis zit, en als ik het zo bekijk denk ik dat dit ok is
 
APK zal idd niet uitmaken, mits zoals eerder aangegeven deugdelijk bevestigd.
Ik ben de trotse eigenaar van een '16 Superb 4x4, deze was helaas ook niet trekhaak voorbereid..
Dus besloten alles zelf te doen..
Zoals te zien op de foto's, en dat is alleen elektra, beste klus, vandaar dat er kennelijk voor gekozen word door de "prutsers" om de geschakelde en permanente voeding onder de auto door te leggen...
Zoals eerdere reacties ook al terrecht aangeven is dit wachten op storingen, slaat er bijvoorbeeld door steenslag een beschadiging in de mantel van je voedingsdraden, zal deze gaan corroderen en voor storingen of zelfs uitval kunnen gaan zorgen..
Vandaar dat ik voor de optie heb gekozen, ik doe het goed of niet, met een aardige sleutelklus tot gevolg :jaja:
Dan snap je gelijk waarom een dealer, als deze het zoals mij doet, er zo achterlijk veel voor vraagt.. :sterretjes:
Om in mijn geval nog niets eens te spreken van de montage van de trekhaak zelf, achterlichten los, bumper eraf, uitlaat beide zijden laten zakken, hitteschilden beide zijden los enz...

Greetz KC _20200521_105250.JPG _20200521_105541.JPG _20200521_105638.JPG
 

woozie

Actief lid
ondertussen ben ik er achter gekomen dat ik inderdaad de garage de kans moet geven om het op te lossen, aanspraak op garantie oid is anders niet mogelijk. Liever heb ik de auto niet meer bij deze garage, maar goed. ik laat nog wel even weten wat ze er van gemaakt hebben..
 
Bovenaan Onderaan