Bedrading trekhaak 'los' over de bodem

EdK

Forumguru
Kom op denken jullie dat nu werkelijk ??
Die gast die dit gemaakt heeft en dit normaal vind die zul je voor moeten kauwen hoe het wel moet doen.
Want die kan echt niet netter werken hoor !!

Laatst bewerkt door een moderator:

woozie

Actief lid
Vandaag de auto naar de garage geweest, de bedrading is nu in ieder geval binnen de auto gebracht (als het goed is). Ik kwam er echter ook achter dat de gemonteerde trekhaak te dicht op de bumper zit. Bij de caravan komt de koppeling bij een krappe bocht tegen de bumper aan.
Uiteraard de garage hier op aangesproken, en ze gingen er meteen achteraan. Eind van de dag werd ik gebeld dat zij 'de leverancier' gebeld hebben en dat ze nog geen oplossing bedacht hebben. De auto maar er weer opgehaald zonder juiste trekhaak, ben benieuwd wanneer ze dat nu weer gaan oplossen..

hemi24

Forumguru
Toevallig een idee welk merk/type trekhaak er gemonteerd is/was?

Kijk en “huiver” maar eens naar de bijgevoegde plaatjes (Westfalia en Brink) :

upload_2020-6-3_20-28-31.png

upload_2020-6-3_20-37-55.jpeg

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Weet je ook welk typenr.?

Als het de 038041 is, heeft ook deze het dubbele gatenpatroon...

upload_2020-6-3_21-28-7.jpeg

Watvoor type koppeling heb je aan de caravan zitten?
Op zich lijkt de afstand van kogel tot bumper redelijk. Volgens mij mag dit minimaal 65mm zijn (hart kogel tot aan bumper).

upload_2020-6-3_21-39-37.png

Laatst bewerkt:

woozie

Actief lid
In de handleiding zie ik inderdaad ook het dubbele gaten patroon. Misschien toch op de VW stand gemonteerd en niet op de Skoda stand :)
Thanks Hemi24, morgen eens kijken of ik kan zien welke gaten ze hebben gebruikt.

Okki

Donateur
Ik kan met dit verhaal ook herinneren van iemand anders...

(maar kan het niet terug vinden helaas)

Cordoba

Forumguru
Ik kan me nog wel een verhaal herinneren van iemand waarbij net het verkeerde type gemonteerd was, maar weet ook geen details meer om het terug te kunnen zoeken.
Overigens bij de foto van de trekhaak, was voor mij al redelijke leek op trekhaak gebied direct al duidelijk dat de ruimte tussen bumper en kop van de trekhaak te klein is.

hemi24

Forumguru
Ik vind de foto anders aardig meevallen...
Min. maat is zoals gezegd 65mm van hart kogel tot bumper.

Als je weet dat de kogel een doorsnede heeft van 50mm, blijft er minimaal 40mm over tussen kogel en bumper (ca. 2 vingers).
Of de foto vertekent heel erg, maar volgens mij is die ruimte er wel...

:arghh:

woozie

Actief lid
de trekhaak zit inderdaad op de VW stand. zoals ik kan voelen scheelt dat een centimeter of twee. jammer dat de garage niet de handleiding heeft gevolgd bij het monteren en dat ze het bij hun leverancier neerleggen in plaats van iets verder te kijken wat er aan de hand is. (en dat de oplossing nu bij mij of eigenlijk bij Hemi24 vandaan moet komen)
waarschijnlijk mag ik weer een nieuwe afspraak maken om het goed te laten zetten over een tijdje..

woozie

Actief lid
overigens geven de foto's inderdaad niet heel goed beeld, aan de andere kant zie je als je inzoomt de beschadiging zitten op de bumper van de trekhaakkoppeling :)
een gewone koppeling van een aanhanger heeft wel genoeg ruimte, maar op de caravan zit zo'n anti slingerkoppeling waardoor de voorkant wat breder is.
maar feit is dus dat de trekhaak verkeerd is gemonteerd, het goede nieuws is dat het wel het goede type is en het in mijn ogen snel opgelost moet kunnen worden.
als dat gedaan is weer terug naar de skoda garage om te kijken of de bekabeling nu echt goed zit!

Canon-Eye

Forumguru
Bij de veel voorkomende Alko koppeling met slingerdemping heb je aan "twee vingers ruimte" gewoon niet genoeg om vrijuit te kunnen manoevreren - of je moet héél dikke vingers hebben natuurlijk...

eriktv

Forumguru
Bij de veel voorkomende Alko koppeling met slingerdemping heb je aan "twee vingers ruimte" gewoon niet genoeg om vrijuit te kunnen manoevreren - of je moet héél dikke vingers hebben natuurlijk...
Ik kan beamen dat dat niet prettig aankoppelen is, subtiel bewegen met een 1.600kg caravan en auto met DSG lukt ook niet echt lekker..

21A9C8E2-1BE1-46F7-9C2A-5E3740E149DC.jpeg

Met mijn eigen aanhanger zonder stabilisator lukt het overigens prima.

Canon-Eye

Forumguru
en auto met DSG lukt ook niet echt lekker..
Daar heb ik nou juist helemaal geen probleem mee.
Je moet natuurlijk wel de elektronische handrem en Autohold uitschakelen, dan kun je met de voet op de rem dankzij de kruipneiging tot op de centimeter nauwkeurig manoeuvreren.

eriktv

Forumguru
Misschien een andere generatie DSG, maar bij mij laat ik de rem los en dan komt de koppeling vrij rap op en gaat de auto aan de rol. Zeker in het gras op een camping niet fijn. Die bewuste vakantie was de mover van de caravan kapot, anders doe ik het laatste stukje daarmee, dat werkt veel preciezer.

Bovenaan Onderaan