Benzine in dieseltank

cali05

Forumguru
Dag Fabia 1.2 TDI rijders,
Gisteren heb ik 8,5 liter benzine in m'n diesel Fabia gegooid. Lekker dom maar goed. De tank was bijna leeg, Ik heb er dik 31 liter diesel bij ingegooid en ben van de pomp naar huis gereden (900 m.). Welk advies hebben jullie. In zo'n geval helpt de mobiliteitsservice niet want eigen schuld. Moet ik de tank leeg laten trekken (wat gaat dat kosten?). Kan ik doorrijden en na bv 100 km er weer diesel bij in gooien en zo de benzine steeds verder verdunnen?
ik hoor graag jullie advies
 

deusjevo

Forumguru
Wat er nu nog inzit eruit hevelen in jerrycans en dan volgooien met benzine?
Maar ja, waar haal je zo snel zoveel jerrycans op een zondag?
 

wanderer

Senior Member
doorrijden en steeds verder verdunnen....wel lange ritten maken.....start/stop is funest...dus snelweg op en karren maar, wel rustig aan doen......dus niet vol vermogen..
o ja en steeds tot de nok volgooien (dus nippeltje indrukken) zodat zoveel mogelijk verdund wordt.....
 

Pendragon

Donateur
Ja, niet leeghalen. 8,5 liter op een volle tank is niet zoveel. Ik heb dit ook eens gehad (met iets meer benzine) en de pomphouder zei dat het in de winter ook minder erg is omdat er in de benzine dan meer smering zit (zijn woorden). Geen idee of het zo is, maar ik ben rustig doorgereden en de volgende dag weer diesel erbij gedaan. 1 keer wat zwarte rook gehad, maar daarna totaal geen problemen. Was met een VW Bora.
 

Noord26

Forumguru
@ pendragon: een bora is met pompverstuiver motoren niet te vergelijken met een moderne common-rail diesel. Die nieuwe zijn gevoeliger voornamelijk de veel hogere druk waarmee de injectoren inspuiten is funest.

Door rijden betekend grote kans op defecte injectoren. Je praat hier nog steeds over 20 a 25% benzine wat er in zit. Zou geen risico nemen en de anwb een belletje geven.
 
Dag Cali, da's nie slim, maar troost je het kan de beste overkomen (:rolleyes: zoals ondergetekende, maar was met een oud type diesel motor dus niks aan de hand)

Het doorrijden is op eigen risico maar voor zover ik weet kunnen de moderne diesels hier niet meer zo goed tegen. (inspuiting, computers enz enz staan zo ingeprogrameerd dat er weinig tot geen tolerantie is)
Ik vraag me ook af hoeveel (in procenten) benzine je in de wagen hebt gegooid op een volle tank maar 8,5 liter op 31 liter diesel is 27% "niet diesel" en dan zou ik het risico niet nemen.

In de tankklep van mijn Superb staat expliciet dat er ook geen Biodiesel in gekapt mag worden.... laat staan benzine....

Succes en ik hoop dat dit alles kosteloos of met zo min mogelijk schade is op te loosen
 

wanderer

Senior Member
als je de tank nokvol afvult gaat er 55 ltr in....dat is dus 8 ltr benzine op 47 ltr diesel.....is dus ca 15% benzine......
 

cali05

Forumguru
Zou geen risico nemen en de anwb een belletje geven.
zal het sterker vertellen, heb vorig jaar in november precies dezelfde fout gemaakt. De Fabia is van m'n vrouw zelf rijd ik de Citigo (benzine) en zakelijk een Prius (ook benzine), daardoor niet gewend diesel te tanken. Destijds de ANWB laten komen. Moest uiteraard lid worden voor 2 maanden, leeg pompen etc. Kosten € 200,-. Uiteraard is en schade aan de motor kostbaarder maar ik lees zeer tegengestelde berichten. Volgens mij zit er nu zo'n 20% benzine in.
 

deusjevo

Forumguru
wat je zegt is niet zo slim.....

:worshippy:
ik lees 't nu ook, 't was laat vannacht...


@ calo05: Maarre, waarom zou je een hedendaagse tank niet meer kunnen leeghevelen met een stukje flexibele slang?
Neem aan dat de ANWB het ook nog steeds zo doet?

Volgens mij kon je vroegûh 's winters tot 10% opmengen met benzine om het pourpoint wat te verhogen maar toen had je nog motoren die net zo makkelijk ook op frituurvet liepen.
Ik zou 15% benzine bij een hedendaagse TDI niet meer aandurven.
 

Noord26

Forumguru
zal het sterker vertellen, heb vorig jaar in november precies dezelfde fout gemaakt. De Fabia is van m'n vrouw zelf rijd ik de Citigo (benzine) en zakelijk een Prius (ook benzine), daardoor niet gewend diesel te tanken. Destijds de ANWB laten komen. Moest uiteraard lid worden voor 2 maanden, leeg pompen etc. Kosten € 200,-. Uiteraard is en schade aan de motor kostbaarder maar ik lees zeer tegengestelde berichten. Volgens mij zit er nu zo'n 20% benzine in.

€200,- weegt niet op tegen steeds half leeg rijden; met andere woorden met een kleiner wordend percentage benzine blijven rond rijden? Helemaal niet als je dan nog geen zekerheid hebt dat de injectoren niet defect gaan.

@ Wanderer: als ik tank met de GL (wanneer het lampje gaat branden) gaat er altijd zo'n 40 a 42 liter in. Hoe kom je aan 55? Feit blijft dat of het nu 15 of 25% is, het gewoon enorme schade tot gevolgen kan hebben. Niet in verhouding tot €200,- van de ANWB. Zou jij het risico nemen?

@ deusjevo: houd in acht dat vroeguh men nog geen common-rail-injectie systemen kende met enorm hoge druk. Daar kon je, bij wijze van, frituurvet in gooien en liep prima. Dat is tegenwoordig wel anders!
 

cali05

Forumguru
@ calo05: Maarre, waarom zou je een hedendaagse tank niet meer kunnen leeghevelen met een stukje flexibele slang?
Neem aan dat de ANWB het ook nog steeds zo doet?
schijnen allerlei terugslagklepjes in te zitten. ANWB trekt de tank leeg via de brandstofleiding in het motorcompartiment en dan een elektrisch pompje erop.
 
Dag Cali,

Wijsheid van deze pannenkoek; ik zou de max € 200,-- vreten (of bent u nog lid??).
Zoals ik de reacties lees, zou ik het risico niet nemen de tank leeg te rijden, vooral omdat er zeker 15% benzine in zit (8.5 op een tank van 55 ltr).

sterkte
 

wanderer

Senior Member
@Noord26
Bij de vulopening zit een palletje voor de ontluchting, druk je dat met je vulpistool in dan kun je echt tot de rand vullen, doe dit altijd als ik op vakantie ga (een lange rit voor de boeg heb).
Over dit palletje is al eens geschreven op dit forum. En nokkie vol is ca 55 ltr.
 

Noord26

Forumguru
@ wanderer: dat weet iedereen, maar de ontluchting zit er niet voor niets op? Als ik weer op vakantie ga en naar Spanje rijdt, lijkt mij dat ook niet verstandig. Ivm temperaturen en uitzetting?

Hier gaat het over benzine in je diesel auto en niet over zoveel mogelijk tanken. Persoonlijk zou ik die €200,- even slikken, heb je wel garantie dat je geen verdere problemen krijgt.
 

The bone collector

Senior Member
Zoals hier al geschreven, rijd er niet mee verder en laat dat er gewoon uitpompen, ook al kost het een beetje geld. Vroeger kon je dat perfect doen (met mijn diesel bijvoorbeeld is dat zeker geen probleem), met pompverstuivers was het ook nog niet zo heel erg, maar common rail motoren zijn daar enorm gevoelig voor. Je zal niet de eerste zijn die na 200 meter al stilvalt en waarbij de brandstofpomp volledig kapot is. En gebeurt het niet onmiddellijk, dan nog kan er serieuze schade zijn, waarbij je pomp het pas op termijn zal begeven.
 
Advies is inderdaad om alles er uit te laten pompen. Met de "ouderwetse" verdelerpompen kon je nog wel max 5% benzine in de tank hebben. De commonrails hebben de smering en de lagere "vluchtigheid" van de diesel echt nodig.
Ik weet niet of je al lid bent van de ANWB, maar die kosten zullen lager liggen dan het uurloon bij de gemiddelde garage. Als je al gereden hebt, dan in ieder geval brandstoffilter vervangen. Succes!
 

wanderer

Senior Member
@ wanderer: dat weet iedereen, maar de ontluchting zit er niet voor niets op? Als ik weer op vakantie ga en naar Spanje rijdt, lijkt mij dat ook niet verstandig. Ivm temperaturen en uitzetting?

Hier gaat het over benzine in je diesel auto en niet over zoveel mogelijk tanken. Persoonlijk zou ik die €200,- even slikken, heb je wel garantie dat je geen verdere problemen krijgt.

Begrijpend lezen is best moeilijk, het ging hier over zo veel mogelijk verdunnen en dat is mogelijk als je er zoveel mogelijk diesel bij kunt doen wat kan als je dat palletje indrukt....en jij vroeg mij hoe ik bij 55 ltr kwam, waarop mijn antwoord.....nogmaals begrijpend lezen...
 

cali05

Forumguru
Allemaal dank voor de adviezen. Ik laat de auto netjes staan en bel morgenochtend de dealer.
 
Bovenaan Onderaan