benzinemeter erg positief

Kans is zeer groot dat de tank niet helemaal vol zat bij aflevering.
Schijnt vaker voor te komen. Tel hierbij het sensorverhaal op en je hebt je verklaring.
Ik zou voor die paar liter benzine niet terug gaan naar de dealer. Zij zeggen toch vol is vol.
Ik heb er nadat de bezinepomp af had geklikt er wel eens 8 liter nog bij gedaan.
Ga lekker rijden en geniet van je nieuwe skoda! 

ik snap jouw boven de sensor verhaal wel, maar als de benzine/diesel dan op de helft van de tank is, dan zou de meter toch ook de helft moeten aangeven, toch?
maar niet tank drie kwart leeg, en bezinemeter twee blokjes bovende helft.
als ik een verbruik van 1op11 , en 220km gereden heb, dan zou er 20 liter verstookt moeten zijn.
dat zou in mijn geval moeten betekenen,dat de halve tank bijna leeg zou zijn.
bij mij staat ie nog steeds op vol.
als ik 6 liter boven de sensor zou zitten, dan hebben we het nog over 14 liter onder de sensor.

maandag toch maar even navraag doen, denk ik.
 

Jkz

Lid
@jeffrey76
Misschien is hij zuiniger dan je denkt.
Het is wel zo bij vag auto's dat de tweede helft van de tank veel sneller gaat. Als je dit 1 keer weet..... Ik kijk ook liever op de actieradius van de maxidot. Beetje vreemd is het wel dat klopt. Ik ben alleen niet anders gewend!

Gr
 
wat mij opvalt, is dat er vele forum fabia rijders, niet reageren.(of het misschien niet lezen).
of het nou tsi of tdi rijders zijn,lijkt mij niet zoveel uit te maken, het komt bij beide soorten voor.
alleen krijg ik het gevoel dat , de een er wel last van heeft, en de ander niet.
als het een vaker voorkomend geval zou zijn, dan zou het toch allemaal of allemaal niet moeten zijn?
anders zou bij een van de twee iets niet deugen lijkt mij.

afspraak bij de dealer staat, voor het te checken.
 

Max5

Senior Member
Nou vooruit omdat je erom vraagt, een reactie.

De indicatie blokjes worden naar onder toe steeds kleiner, wat bij mij de suggestie wekt dat het ook om een steeds kleinere hoeveelheden brandstof gaat, en dat 'ie dus steeds nauwkeuriger wordt.
Niet onlogisch want meestal zul je pas bij een bijna lege tank willen weten hoe weinig er nog in de tank zit. Als die vol is boeit dat minder.

Als je het zo bekijkt is er zelfs over nagedacht:super:
 
Ik ben het met Max5 eens.
Ik vind niet dat de meter te positief is, ik kijk alleen hoeveel kilometer ik al heb gereden op een tank en hoeveel ik eventueel nog kan rijden.
Wij zijn "vroege" tankers, als er nog een kwart in zit gaan we alweer tanken, We houden er niet van om door te rijden tot het lampje aangaat.
 

Noord26

Forumguru
Als je maxiDOt hebt geeft de auto bij het bereiken van het rode gebied aan hoeveel kilometer je nog kan rijden met je tank. Dat is volgens dan nog, volgens BC, nog ruim 100km.

Dat je brandstofmeter de eerste kilometers stijf op vol blijft staan is bij heel veel auto's het geval.
 

Max5

Senior Member
Ik heb minidot, dat zou ook een verschil kunnen maken.
Geeft maxidot naast het metertje ook met een "progress bar" de brandstof hoeveelheid aan?
 

Noord26

Forumguru
MaxiDOT uitvoeringen hebben een normale brandstofmeter op het dashboard. Net als een normale temperatuurmeter (beide analoog- hetzelfde dus als de km-teller en toerenteller). Dat heeft de standaard uitvoering niet.

Je kunt altijd in MaxiDOT zien hoeveel je nog kunt rijden met je huidige tank. Afhankelijk van je gemiddelde verbruik van de afgelopen periode, en wanneer dat gemiddelde verbruik gereset is in maxiDOT. Dat verschilt in mijn geval tussen 950 en 1100km als de tank weer vol zit.
 
wat mij opvalt, is dat er vele forum fabia rijders, niet reageren.(of het misschien niet lezen).
of het nou tsi of tdi rijders zijn,lijkt mij niet zoveel uit te maken, het komt bij beide soorten voor.
alleen krijg ik het gevoel dat , de een er wel last van heeft, en de ander niet.
als het een vaker voorkomend geval zou zijn, dan zou het toch allemaal of allemaal niet moeten zijn?
anders zou bij een van de twee iets niet deugen lijkt mij.
afspraak bij de dealer staat, voor het te checken.

Iedereen heeft hier last van, maar zoals zo vaak gezegd, ieder ander merk ook en vooral VAG. Dus niemand vind dit echt spannend. Het hoort gewoon zo...
 
Hoi allemaal,

Hier ook even een reactie van een scout tsi automaat (hatchback) ik kijk op de "gewone" benzinemeter en die staat nu na ruim 430 km nét iets over de helft dus dat vind ik netjes vergeleken met de renault kangoo (dan hadden we al moeten tanken) en volgens de maxidot rijd hij nu met de eerste tank 6.2 op 100km Ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar dat is dat merk ik wel wanneer ik moet tanken ;)
 
na 250 km, nog steeds vol!
actieradius gaf op dat moment 790km aan.

update:
na 275km, nog steeds vol

@silver5

lijken mij nette waarden als ze kloppen natuurlijk:winkie:
 
hoe zit het dan met de actieradius?
als deze een berekening van de benzinemeter(tankinhoud)en het gemiddelde verbruik zou zijn,dan vraag ik mij af, hoe iemand dan wel er vanuit durft te gaan, dat de actieradius wel redelijk klopt.
als in mijn geval, na 275km de meter pas begint te zakken, dan kan mijn actieradius toch nooit kloppen?
als ik er vanuit ga dat alles wat boven de sensor aan benzine zit,niet meegerekend wordt, dan klopt het toch wat ik denk.
of zie ik het weer helemaal verkeerd.

update:
277km gereden, eerste blokje van de meter leeg.
 

Ronnie

Forumguru
Het heeft met de grillige vorm van de tank te maken, bovenin breed (meter zakt langzaam), onderin een stuk smaller(meter zakt sneller)
Het is ook slechts een indicatie voor de aanwezige hoeveelheid brandstof.....
De trajectmeting (actieradius) gaat van de gasklepstand en een speedsensor een gemiddeld verbruik berekenen.
Dit komt dan redelijk dicht bij de werkelijkheid.
Ik rij al zo'n 35 jaar auto's van de VAG- groep (Audi-VW en nu Skoda), mijn kinderen rijden beide een Polo, en bij alle auto's ongeveer hetzelfde beeld.
Op het werk ook bij de Mercedes Sprinter (VAG Chassis) en de MAN (VW) Uitrukvoertuigen idem
 
Ik ben het met Max5 eens.
Ik vind niet dat de meter te positief is, ik kijk alleen hoeveel kilometer ik al heb gereden op een tank en hoeveel ik eventueel nog kan rijden.
Wij zijn "vroege" tankers, als er nog een kwart in zit gaan we alweer tanken, We houden er niet van om door te rijden tot het lampje aangaat.

zoals je leest tank ik ook zeer vroeg, tot het lampje rijdt ik nooit.
maar het lijkt mij toch, dat twee lege blokjes ,niet een(meer dan) half lege tank moet betekenen, of wel....
hoeveel liter tanken jullie dan bij twee blokjes leeg?
@ huppelharry

wat versta jij onder een kwart(in blokjes)?
en hoeveel liter tank je dan?
 
@ronnie
hoe kan die dat dan berekenen, als hij niet weet wat er nog in de tank zit?
of gaat deze altijd uit van de volle(in mijn geval) 45 liter?
 

Ronnie

Forumguru
Een processor zal uit de (klotsende) brandstofhoeveelheid in de tank een gemiddelde berekenen en daar de actieradius uit berekenen. Uit de brandstofstand neemt de processor een gemiddelde omdat anders (door de klotsende brandstof) er zo'n heel erg nerveus streepje-of metertje voor je ogen zou zitten.
In de tank zit slechts 1 niveausensor. (volgens schema).
 

Bijlagen

  • Fabia 2 display May. 13 18.25.jpg
    Fabia 2 display May. 13 18.25.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 33
ik wil wel nog even dit kwijt,

toen ik de laatste keer, en eigenlijk ook mijn eerste keer(bij de skoda dan..)de tank had vol gegooid, en er dus twee blokjes van de meter leeg waren,viel mij wel het volgende op.
nadat ik het tankpistool volledig in de opening had geschoven, en begon te tanken, klikte deze af bij ongeveer 21,5 liter.
zonder het pistool(om het zo maar te noemen) te verschuiven, kon ik weer verder tanken tot 27,98 liter.
wellicht kan dit verklaren, waarom de meter niet zo snel zakt.(teveel benzine)
misschien heb ik op de een of andere manier de expansieruimte daarbij volgegooid.
alleen zou dit toch niet moeten kunnen zonder het ontluchtingsnippel open te duwen?

hoe vaak klikken jullie nog na de eerste klik?
 

piair1982

Forumguru
In de vulpijp kan ongeveer nog een 7 liter extra. Ik heb het voorelkaar gekregen er 49 liter in 1 tankbeurt in te doen. Kon toen nog 10 km volgens mijn boord pc rijden ( gele tanklampje brandde al even :winkie:)
Let op:
Dit is niet te adviseren!
Omdat door de zon hitte etc de benzine dan ongewenste druk kan veroorzaken en toch ergens brandstof naar buiten gaat werken met alle mogelijke gevolgen van dien.

Maar goed toen ging ik daarna wel direct een hoop kilometers rijden, eerste streepje daalde de meter pas na 230 km (benzine):shocked:
 
wellicht is mij dit dan gebeurd.
alleen, hoe heb je dan getankt, om die 7liter er nog bij te krijgen?
gewoon doorklikken?
 
Bovenaan Onderaan