benzinemeter erg positief

Jkz

Lid
nadat ik het tankpistool volledig in de opening had geschoven, en begon te tanken, klikte deze af bij ongeveer 21,5 liter.
zonder het pistool(om het zo maar te noemen) te verschuiven, kon ik weer verder tanken tot 27,98 liter.

Dit verklaart dan hoogstwaarschijnlijk je eerste posting toen je je afvroeg hoe het kon dat je tank met twee blokjes die verdwenen waren halfvol zit. De dealer zal dan ook bij de eerste klik niet verder hebben getankt.
Vulopening, vulbuis, vorm van de tank, de uitleg van Ronny, ik denk dat alles nu toch wel duidelijk voor je mag zijn.

Groeten.
 
nadat ik het tankpistool volledig in de opening had geschoven, en begon te tanken, klikte deze af bij ongeveer 21,5 liter.
zonder het pistool(om het zo maar te noemen) te verschuiven, kon ik weer verder tanken tot 27,98 liter.

Dit verklaart dan hoogstwaarschijnlijk je eerste posting toen je je afvroeg hoe het kon dat je tank met twee blokjes die verdwenen waren halfvol zit. De dealer zal dan ook bij de eerste klik niet verder hebben getankt.
Vulopening, vulbuis, vorm van de tank, de uitleg van Ronny, ik denk dat alles nu toch wel duidelijk voor je mag zijn!

Groeten.

ik hoop dat dit het is, anderzijds zou het ook een haperende sensor kunnen zijn. mag en kan je nooit uitsluiten.
in geen enkele van de 12 auto's die ik tot nou toe heb gereden, heb ik dit meegemaakt.
ondanks tankte ik hier op dezelfde manier.
de lange doorvraag over dit onderwerp, gaat gewoon om zoveel mogelijk info te krijgen van andere gebruikers.
daar is een forum toch voor?

je bent hopelijk toch niet geirriteerd, gezien de uitroepteken achter je laatste zin :winkie:
 

piair1982

Forumguru
@jeffrey76
Inderdaad doorklikken tot ie echt niet meer erin krijgt.
Maar nogmaals, dit is niet goed.
Ik weet tot hoever ik kan gaan.
 
@jeffrey76
Inderdaad doorklikken tot ie echt niet meer erin krijgt.
Maar nogmaals, dit is niet goed.
Ik weet tot hoever ik kan gaan.

zo heb ik idd getankt, en altijd getankt.
alleen bij mijn vorige auto's klopte het verbruik , met de gereden kilometers vrijwel altijd.
ook in vergelijking met de boordcomputer.
gaf de wijzer een halve tank aan, dan tankte ik ook echt om en nabij de helft van de tank.
en altijd doorklikken tot het niet meer ging.
het waren, moet ik wel zeggen, geen VAG auto's.
ik zal bij de volgende tankbeurt erop letten.:grin:
 

Snoopy

Lid
Ik tank hem iedere keer tot het randje vol.
Aangezien er nog een expansieruimte van zo'n 10 liter aanwezig is in de tank kan dit zonder problemen gedaan worden.
Als je die expansieruimte ook nog wilt voltanken, dan moet er een palletje in de vulopening ingedrukt gehouden worden.
Dit is echter logischerwijs niet aan te bevelen.
 

Jkz

Lid
Hoezo niet? Waarom zit dat Palletje er dan? Welke problemen krijg je hierdoor?
Ik ontlucht met tanken gewoon een paar keer. Zit ie lekker vol wat echt merkbaar is in de actieradius.

Grt.
 

wanderer

Senior Member
en dan zet je hem in de volle zon weg, moet je eens opletten wat er gebeurt als er iemand zijn peuk bij jouw auto gooit.......
 

Jkz

Lid
Van TDI club Nederland Site:
Zal dus nog wel meevallen met dat ontploffen.


kubieke uitzetingscoefficient (alfa) van benzine is 1,06 * 10-3/K

diesel: 0,79 * 10-3/K

dat is dus 0,106 % per graad voor benzine en 0,079 % per graad voor diesel. (bron: mijn chemische tabellenhandboek)

voor een tempstijging van 13 naar 23 ° (doorsnede nacht-dag stijging)

55 liter benzine * 0,106 / 100 * 10° = 0,6 liter extra.
55 liter diesel * 0,079 / 100 * 10°= 0,4 liter extra.

rij je geregeld in de Gobi-woestijn met de tdi (overdag +50° en 'snachts -40°)

benzine: 5,2 liter
diesel: 3,9 liter

Alletwee dus niet om naar huis over te schrijven. Maar diesel heeft toch wat minder .

de reden waarom de ontluchting zo groot is, is volgens mij omdat ze een extra marge willen gebruiken om een buffer te hebben als je op heuvels staat en dergelijke. Maar volgens mij ook om een bepaalde volume lucht te hebben waardoor de druk niet telaag wordt bij het wegzuigen van brandstof, waardoor die niet gehinderd wordt. Maar uiteraard niet absoluut, maar als buffer voor als er iets verstopt zou raken.

als ik ergens fout zit, dan hoor ik het wel wss.

Aangepast door - Xius op 11 September 2006 03:46:15
 

wanderer

Senior Member
temp is geen 13°C, maar 8°C, zijnde de temp van de aarde, waarin de tank zit met de voorraad brandstof, tank je dus echt tot aan de rand vol dan zal er op een warme dag en zeker als de auto in de zon staat te bakken (temperaturen van 50°C of hoger zijn dan mogelijk, denk aan het eitje bakken op de motorkap) een kleine liter brandstof weglekken door uitzetting, een peuk erin en dan ......brand!
 
@jeffrey76

Dat kwart tank komt nog van mijn vorige auto met een gewone benzine meter.
Ik houd nu ongeveer 2 blokjes aan, er ging 34.15 liter in.
Ik tank door totdat ik de diesel in de hals zie staan.
 
ben er inmiddels achter, dat het dus ook aan de "tankstijl" van mij lag.
laatste keer getankt en bij de eerste klik gestopt, niet blijven doorklikken.
volgens de dealer niet aan te raden, i.v.m het vullen van de expansieruimte van de tank.
 

piair1982

Forumguru
drie of vier keer bijlikken is geen probleem, dit omdat de eerste afslag met name door luchtbellen ontstaat, zo kan er nog een liter of 3 a 4 zeker bij. Ik zit op gemiddeld 46 a47 liter per tankbeurt, rij dan wel door tot ik volgens de boordcomputer nog maar 10 km rijden kan...
 

turboturbo

Forumguru
naaldje pas op de helft bij 500 km?

(hehe lekker zanik onderwerp dit toch ook hea.... :xyxthumbs:)

Bij mijn Fabia I staat het naaldje van de benzine meter pas op 500 km op de helft. Volgens de boordcomputer kan ik dan nog 250 km rijden (bij volle tank 750 km)
Bij 650~700 km (dus slechts 100 tot 150 km verder) staat het naaldje op het randje van het rode blokje en vanaf dan ongeveer gaat het verklikkertje af.

Dat is toch best raar, op de eerste helft van de schaalverdeling rijd ik dan 500 km en dan de tweede helft kan ik nog maar de helft van de eerste helft (van de actieradius..... volgen we het nog? :koffie:)

En nee, ik gebruik niet de nippeltruuc (althans, zelden)

IMG_2099.jpg

Idee :cheer:: misschien eens met een jerrykan met 5 liter benzine in de achterklep de tank eens helemaal leeg te rijden, kijken hoever ik nou echt kom en of dat inderdaad maar 750 km is.....?
Loop je dan nog risico dat er iets stuk gaat?
 

mmarechal

Actief lid
(
Dat is toch best raar, op de eerste helft van de schaalverdeling rijd ik dan 500 km en dan de tweede helft kan ik nog maar de helft van de eerste helft

.. dat is niet vreemd, waarschijnlijk kun je ook best wat kilometers maken voordat de naald, na het voltanken, begint te 'zakken' (dus op vol blijft staan). Dit is o.a. omdat er ook nog redelijk wat brandstof in de 'vulslang' (het deel tussen de tankdop en de tank zeg maar zit...
 

turboturbo

Forumguru
Dan zou ik dus 200 ~ 250 km op de benzine uit de vulslang moeten kunnen rijden volgens die redenering. Vind ik toch wél vreemd.... :confused:
 

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad doorklikken tot ie echt niet meer erin krijgt.
Maar nogmaals, dit is niet goed.

Da's inderdaad niet goed: destijds heb ik dat ook een tijd gedaan met m'n FI (wel altijd direct voorafgaand aan een rit van minstens een 60km, zodat er vanzelf weer zo'n 4 liter expansieruimte vrijkomt).
Totdat bij een beurt werd vastgesteld dat het actiefkoolfilter, dat bij de FI benzineuitvoering in het vul-/ontlichtingssysteem verwerkt is, door de benzine was aangetast en vervangen moest worden. Kostte een boel geld...

Over temperatuurverschillen:
Dat de temperatuur van de grond om de tank heen rond de 8 à 10 graden Celsius is, betekent niet automatisch dat ook de brandstof in die tank van zeg 30m[SUP]3[/SUP] dezelfde temperatuur heeft. Immers, die brandstof komt met vaak tientallen m[SUP]3[/SUP] in korte tijd uit een niet-geïsoleerde tankwagen, die het op ca. 15 gr C uit de opslag heeft geladen en vervolgens wellicht al een tijdje in de zon onderweg is geweest. Die vloeistof komt dus relatief warm in de grondtank en zal daarin best afkoelen, maar dat gaat niet heel snel. Zeker niet bij grote tankstations met snelle doorzet, die bijna dagelijks worden bevoorraad.
 

piair1982

Forumguru
Ik rijd ook ongeveer tot 750 km op een tank.

Praktijk komt uit tussen 650 en 700 als de computer zegt dat ik nog 10 km rijden kan. Dan tank ik wel 46 liter in de tank van 45...

:smiley29:
 
Bovenaan Onderaan