Betrouwbaarheid 1.4 16v 101 pk

FabiaTsi

Senior Member
Collega skodaliefhebbers,

Mijn zus wil haar toyota Yaris 1.0 inruilen voor iets groters. Daarom raad ik haar een fabia I aan. Mijn zus is Belg, maar woont nog maar net in Nederland. Daarom ga ik in NL op zoek naar fabia.

Ik zie veel 1.4 16v motoren de revue passeren. Op dit forum vind ik al wat info. Maar ik had graag geweten welke de ervaringen hier zijn de met 1.4 16v 101 pk motoren na 100 000 km.

Bedankt!

FabiaTsi

Senior Member
Ik heb dit berichtje dus geplaatst. Blijkbaar heb ik twee accounts op het forum. Deze is dus de actieve. De "Fabia tsi" mag dus gesloten worden.

Ridley

Forumguru
Ik ben alweer aan de volgende begonnen F3 en deze onlangs maar laten chippen. Je powerbox is naar een medeforumlid gegaan

Cordoba

Forumguru
Allereerst zijn er weinig van 100 pk versie, 5 jaar geleden was ik in de eerste plaats ook op zoek naar de 100 pk versie. Ik heb een enkel exemplaar gevonden, maar deze waren van twijfelachtige kwaliteit, dat lag niet zozeer aan de auto's, maar vooral wat er in de loop der jaren mee was gebeurd. Daarom heb ik besloten om op safe te spelen en voor een 75 pk versie te gaan, waar ik wel vertrouwen in had.

Ik weet niet of je een hatchback, een combi of een (zeldzame) sedan zoekt. Mijn 1.4 16V blok (75 pk) had 94.000 km gelopen toen ik 'm kocht, maar nog geen distributieriem gewisseld. Al voor ik de auto had, direct een afspraak met mijn garage gemaakt om de distributie te vernieuwen, en ondertussen is de auto bijna 13 jaar oud, en heeft er 163.000 km op zitten zonder problemen. Het enige motorische puntje in die tijd: de 1e lambdasonde heb ik moeten vervangen. (de lambda kost op zich al zo'n 250 euro).

turboturbo

Forumguru
Lijkt me een mooie wage. Alleen geen foto's van de stoelen (slijtage wangen?) en houd er rekening mee dat de koplampen dof kunnen zijn (kan ik adhv de foto's niet beoordelen omdat de lampen aan staan)
Die kun je vrij simpel (laten) poetsen (kost ong 25,- per koplamp als je het laat doen)

En ik heb nog een (gratis) Brodit ProClip in de aanbieding voor de Fabia I (6y)

FabiaTsi

Senior Member
Allereerst zijn er weinig van 100 pk versie, 5 jaar geleden was ik in de eerste plaats ook op zoek naar de 100 pk versie. Ik heb een enkel exemplaar gevonden, maar deze waren van twijfelachtige kwaliteit, dat lag niet zozeer aan de auto's, maar vooral wat er in de loop der jaren mee was gebeurd. Daarom heb ik besloten om op safe te spelen en voor een 75 pk versie te gaan, waar ik wel vertrouwen in had.

Ik weet niet of je een hatchback, een combi of een (zeldzame) sedan zoekt. Mijn 1.4 16V blok (75 pk) had 94.000 km gelopen toen ik 'm kocht, maar nog geen distributieriem gewisseld. Al voor ik de auto had, direct een afspraak met mijn garage gemaakt om de distributie te vernieuwen, en ondertussen is de auto bijna 13 jaar oud, en heeft er 163.000 km op zitten zonder problemen. Het enige motorische puntje in die tijd: de 1e lambdasonde heb ik moeten vervangen. (de lambda kost op zich al zo'n 250 euro).
We zoeken een hatchback. Dat vindt mijn zus mooier en ze heeft liever een kleine wagen :-)

Dat van die distributieriem ga ik zeker navragen vrijdag. Want met net 100k moet die zeker al vernieuwd zijn. Zoniet gebeuren op kosten van de garage!

Ik ben een beetje bang van de betrouwbaarheid omdat ik verhalen lees over de egr kleppen en lambdasondes die kapot gaan. Dat zijn toch vrij prijzige herstellingen. Natuurlijk is deze wagen dealer onderhouden al zie ik op de laatste twee noteringen op het onderhoudsboekje toch geen stempels van skoda staan. En je weet nooit hoe er is mee gereden. De testrit vrijdag zal uitsluitsel moeten geven.

FabiaTsi

Senior Member
Lijkt me een mooie wage. Alleen geen foto's van de stoelen (slijtage wangen?) en houd er rekening mee dat de koplampen dof kunnen zijn (kan ik adhv de foto's niet beoordelen omdat de lampen aan staan)
Die kun je vrij simpel (laten) poetsen (kost ong 25,- per koplamp als je het laat doen)

En ik heb nog een (gratis) Brodit ProClip in de aanbieding voor de Fabia I (6y)

Ja we zullen de stoelen eens goed inspecteren. En een goede tip ivm de koplampen. Daar kunnen ze op de apk wel eens over vallen. Dat kan ik zelf. Heb ik al eens gedaan bij zus haar Yaris.

Ridley

Forumguru
Ja, ook een 1.2 TSI (distributieriem ipv ketting) rijdt toch wel heel anders, auto is 10 cm breder en 10 cm lager. Dus ligt veel strakker op de weg zeker icm de verlaging. (en mijn F2 was ook verlaagd) Auto is veel moderner geworden tov de F2 en gewoon volwassener (Klein Octaviaatje geworden ;))

FabiaTsi

Senior Member
Ja, ook een 1.2 TSI (distributieriem ipv ketting) rijdt toch wel heel anders, auto is 10 cm breder en 10 cm lager. Dus ligt veel strakker op de weg zeker icm de verlaging. (en mijn F2 was ook verlaagd) Auto is veel moderner geworden tov de F2 en gewoon volwassener (Klein Octaviaatje geworden ;))
Ik ben wel benieuwd om hem even te zien. De aanpassingen die je deed zou ik ook doen. Subtiel maar wel heel fijn om mee te rijden. Is er ooit al een grensmeet geweest? Dat is misschien een idee. Er zitten hier toch ook heel wat Belgen.

Cordoba

Forumguru
Ik ben wel benieuwd om hem even te zien. De aanpassingen die je deed zou ik ook doen. Subtiel maar wel heel fijn om mee te rijden. Is er ooit al een grensmeet geweest? Dat is misschien een idee. Er zitten hier toch ook heel wat Belgen.
Er is een paar weken terug een minimeet in St.Niklaas geweest, waar we ook met een aantal Nederlanders present waren, vorig jaar is de forumjubileummeeting in Breda geweest, en het jaar daarvoor (als ik me niet vergis) in Nuenen, dus lijken me allemaal meetings redelijk dicht bij de NL-Be-grens.

FabiaTsi

Senior Member
Dan moet ik dringend weer wat beginnen volgen hier. Sint-Niklaas is vlakbij voor me.

Staat er voor de toekomst al iets gepland behalve de JD meet?

FabiaTsi

Senior Member
Kijk even in mijn topic, daar vind je foto's en de aanpassingen die ik gedaan heb.
Dat zal ik zeker doen. Merk jij iets van verschil tussen beide motoren qua karakter of verbruik. Waarschijnlijk is de anderen wel weer wat zuiniger. Ik rijd nu ongeveer 1 op 17 nu gemiddeld op smallere winterbanden.

Ridley

Forumguru
Geen verschil, iets stiller als de vorige versie. Verbruik ligt bij mij op 1:15, meer gaat mijn rechtervoet niet lukken helaas

Cordoba

Forumguru
Dan moet ik dringend weer wat beginnen volgen hier. Sint-Niklaas is vlakbij voor me.

Staat er voor de toekomst al iets gepland behalve de JD meet?

Bram a.k.a. @Tuner111 is ook bezig om een gezamenlijk bezoek aan de Nordschleife te regelen, met een gezamenlijke rit er naartoe. Ik zal even kijken of ik het topic kan vinden.

Edit: inschrijftopic voor bezoek aan de Nürburgring op 7 mei. Er is ook een ander topic met peiling naar interesses mogelijkheden, en daar is ook wat info te vinden.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan