Betrouwbaarheid 1.4 16v 101 pk

ronald_j

Actief lid
Ik denk dat je een goede koop gedaan hebt aan deze auto.

Destijds heb ik de74kW gekocht omdat ik dacht dat dat toch net iets leuker was op de Autobahn. Ik heb er een beetje spijt van. Dat extra vermogen komt er alleen uit boven 4500-5000 toeren. Geen mens met gezond verstand (of zelfs maar goed functionerende oren) laat een motor langere tijd zoveel toeren maken.
Het blijkt dat de 74kW versie van dit blok ook wezenlijk meer olie verbruikt. Dat deed de mijne, en ik heb er ook meerdere mensen over gehoord. Achteraf gezien had ik toch liever de 54kW gekocht. Die zijn ook net een tikje zuiniger dan de 74kW. Recent heb ik de EGR klep moeten vervangen omdat hij niet meer lekker reed. Ik heb me laten vertellen dat het goed mogelijk is dat de oude EGR klep dichtgeroet was als gevolg van veel olieverbruik.

Volgende auto wordt waarschijnlijk een Octavia met een van de TSI motoren. Meer vermogen bij minder toeren geeft toch meer het gevoel dat er pit in zit. Alhoewel je best comfortabel wegrijdt met zo'n 1.4 zonder turbo.
 

Jeroenert

Actief lid
@ronald_j Ik heb ook de 74kW maar op de Autobahn is het even leuk en boven de 160 blijft ie flink trekken. Echter drinkt ie dan ook flink. Maar last van een hoog oliegebruik heb ik niet.
 

ronald_j

Actief lid
Tja, ik geloof dat het een samenloop van omstandigheden is.
Uiteindelijk na talloze vruchteloze motorspoelingen en additieven ben ik overgegaan van 5W30 naar 10W40 en ben anders gaan rijden. Geen 50 in de 4e meer en pittiger rijgedrag. een van al die dingen heeft het uiteindelijk verbeterd. Nu is het al niet meer een liter op 2000 kilometer, maar iets in de richting van een liter op 5000 ofzo.
Maar vroeger reed ik een Ford escort met Zetec motor en die at werkelijk geen druppel olie. Olie peilen hoefde maar een paar keer per jaar, voor de vorm.

Edit: overigens lijkt het wel zo dat de 74kW pas na 120km/u echt pit krijgt. Als je bij 100km/u gas geeft gebeurt er niet veel. Maar bij 120 en meer kun je hem inderdaad echt voelen trekken. Dat dat meer brandstoft kost spreekt voor zich.
 

Jeroenert

Actief lid
@ronald_j Ja het brandstof verbruik spreekt natuurlijk voor zich maar ik bedoel ermee dat je dat ook niet vaak of lang zal doen om die reden. Dat hard rijden. En de motor vraagt er naar mijn idee ook naar om wat pittiger te rijden en rond de 100-110 gebeurd er inderdaad niet veel. Nu je het zegt is me dat ook opgevallen. Als je eenmaal lekker onderweg bent blijft het tempo er goed in zitten boven de 120.
En ik moet zeggen dat je het in de bergen ook wel merkt. Het vermogensverschil met de 55kW. Ik kon op weg naar de Krimml watervallen in Oostenrijk aardig meekomen bij flink wat toeren. Ook op de Autobahn als de snelweg omhoog gaat lopen en ik zit op de cruise control dan houdt deze motor langer zijn snelheid vast. Zij het verschil miniem is.
 

Tijg

Actief lid
Ik denk dat je een goede koop gedaan hebt aan deze auto.

Destijds heb ik de74kW gekocht omdat ik dacht dat dat toch net iets leuker was op de Autobahn. Ik heb er een beetje spijt van. Dat extra vermogen komt er alleen uit boven 4500-5000 toeren. Geen mens met gezond verstand (of zelfs maar goed functionerende oren) laat een motor langere tijd zoveel toeren maken.

Ik heb in 2008 een half jaar gereden met deze motor, verpakt in een knettergele Seat Ibiza driedeurs, waaronder een tripje naar Brugge en een naar Italië.
Ja, je moet even doorhalen in de versnellingen voor de power, maar ik vond het een heerlijke motor die gretig aan het gas hing. We hebben op de terugweg na een overnachting in Zuid Duitsland urenlang boven de 150 gecruised met uitschieters naar 190 teller en totaal geen last van overdreven herrie gehad. Olieverbruik nul.
 

FabiaTsi

Senior Member
Ik denk dat je een goede koop gedaan hebt aan deze auto.

Destijds heb ik de74kW gekocht omdat ik dacht dat dat toch net iets leuker was op de Autobahn. Ik heb er een beetje spijt van. Dat extra vermogen komt er alleen uit boven 4500-5000 toeren. Geen mens met gezond verstand (of zelfs maar goed functionerende oren) laat een motor langere tijd zoveel toeren maken.
Het blijkt dat de 74kW versie van dit blok ook wezenlijk meer olie verbruikt. Dat deed de mijne, en ik heb er ook meerdere mensen over gehoord. Achteraf gezien had ik toch liever de 54kW gekocht. Die zijn ook net een tikje zuiniger dan de 74kW. Recent heb ik de EGR klep moeten vervangen omdat hij niet meer lekker reed. Ik heb me laten vertellen dat het goed mogelijk is dat de oude EGR klep dichtgeroet was als gevolg van veel olieverbruik.

Volgende auto wordt waarschijnlijk een Octavia met een van de TSI motoren. Meer vermogen bij minder toeren geeft toch meer het gevoel dat er pit in zit. Alhoewel je best comfortabel wegrijdt met zo'n 1.4 zonder turbo.
Bedankt voor je feedback. Ergens vind ik het wel een beetje jammer dat het de 54 kw versie is geworden. Misschien als we wat langer hadden gezocht, dan hadden we een goede kunnen vinden. Het aanbod in de 74 kw is sowieso al beperkt. En voor mijn zus maakt dat helemaal niks uit 75 pk of 101 pk. Zolang dat betrouwbaar is en airco heeft is ze content. :-)
 

FabiaTsi

Senior Member
Ik heb in 2008 een half jaar gereden met deze motor, verpakt in een knettergele Seat Ibiza driedeurs, waaronder een tripje naar Brugge en een naar Italië.
Ja, je moet even doorhalen in de versnellingen voor de power, maar ik vond het een heerlijke motor die gretig aan het gas hing. We hebben op de terugweg na een overnachting in Zuid Duitsland urenlang boven de 150 gecruised met uitschieters naar 190 teller en totaal geen last van overdreven herrie gehad. Olieverbruik nul.

Dat is leuk om te horen. Misschien komt er in de toekomst bij mij nog zo eentje met 101 pk :-) Een atmosferische sportieve fabia, die maken ze niet meer...
 

FabiaTsi

Senior Member
Zaterdag 27 februari wordt ie opgehaald. Omdat de vier banden helemaal versleten zijn, heb vier Dunlop Bluresponse bandjes besteld. Die komen er maandag 29 februari op. De wagen eens goed poetsen staat ook op het programma. :-)
 

Jeroenert

Actief lid
Of de 75pk minder verbruikt dan de 100 zou ik niet kunnen zeggen. Zitten heel dicht bij elkaar. Maar sportief kan die zeker zijn als je hem in de toeren houd. Ben benieuwd naar de foto's! En als die van mij ooit te koop komt zal ik 't hier wel melden :) Maar ik heb 'm pas een half jaar (100pk) en gaat voorlopig nog wel een aantal jaar mee is de planning :)
 
Bovenaan Onderaan