De Skoda-jacht zit er op. Ik fiets jullie even door de dag.
Deze ochtend stonden we na anderhalf uur rijden oog in oog met een blauwe Fabia I 1.4 16v met 101 pk. Hij stond mooi eenzaam te wezen bij een Peugeot dealer. Verder stonden z'n oogjes, euhm koplampen, maar dof. Tijdens het instappen overviel ons een doordringende geur van een natte hond. Blijkbaar was hier vaak een hond(je) in vervoerd. Ook de testrit bracht geen soelaas: de geur bleef ontzettend irriteren.
Hoe reed dat nou? Bij het starten hoorde ik stotteren. Toen ik weg reed, leek de motor meer op een driecilinder. Hij reageerde heel slecht op elke gaspedaal input. Verder viel me ook op dat de wagen steeds naar links stuurde. De uitlijning was ook niet goed dus. De remmen schuurden en piepten het hele dorp wakker.
We keken allemaal naar elkaar en ik besliste de wagen snel terug te brengen. Een kapot handschoenkastje, versleten banden, een niet werkende cruise control, ... Deze wagen was beslist een teleurstelling. Ik keek zo uit naar de rit met de 1.4 16v 101 pk
Na deze minder goede ervaring beslist we om even naar de lokale Skoda dealer in Tilburg te rijden: Noordhoek autogroep. Daar kregen we een vriendelijke ontvangst van de verkoper. Toen we hem onze wensen uitlegden; Fabia I , benzine, hatchback, airco, centrale vergrendeling; kon hij ons eerst enkel een Faabje één voor 5995 euro aanbieden. Toen we hem op ons budget wezen, toverde hij een F1 1.4 16v 75 pk binnen ons budget uit z'n hoed. De auto stond wel nog bij de klant. Geen probleem, de verkoper regelde dat de auto binnen het uur in de concessie stond.
Dit wagentje uit 2007 lachte ons toe met heldere oogjes, euhm koplampjes. Hij startte zonder stotteren en liep als een zonnetje. En met 75 000 km op de teller en een mooi ingevuld onderhoudsboekje kon hij toch mooie adelbrieven voorleggen. Na welgeteld 10 meter wist ik het: dit is hem. Dit auto'tje zoeken we. Alles werkte; airco, cruise control, elektrische ramen, elektrische spiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening (klapsleutel :-)), lederen stuur en handrem, ... hij voldeed ruimschoots aan onze eisen. Mijn zus, komend van een Toyota Yaris uit uit 2005, was direct verkocht: de eenvoud van de besturing, het gemakkelijke schakelen en vooral de goede zithouding deden haar overstag gaan.
Een testritje en een onderhandeling later is de auto van mijn zus. Ik verwelkom haar in de Skoda familie en wens haar vele zorgeloze jaren met haar Fabia I!