Betrouwbaarheid 1.4 16v 101 pk

woutr

Forumguru
@FabiaTsi Wij hebben hier thuis o.a. een 1.4 combi uit 2003 staan. Ongeveer 150k op de teller en tot nu (afkloppen..) erg betrouwbaar gebleken. Buiten regulier onderhoud is de grootste onverwachte uitgave onlangs een nieuw setje bobines, eigenlijk kun je niet echt voorspellen wanneer die stuk gaan dus daar moet je gewoon mazzel mee hebben. Verder een hele zuinige auto, vlot genoeg en goed betaalbaar als occassion. Succes!
 

Jeroenert

Actief lid
Ik heb (na een half jaar) geen problemen met mijn 1.4 16v 101pk blok. Staat nu 126.500 op de teller en gekocht met 115.000. Enige wat inderdaad binnen een maand kapot was was de lambda.. en die is uiteraard onder garantie bij de garage vervangen.
Echter heb ik hiervoor 4 jaar lang een VW Polo gehad met de 1.4 16v 75pk (zelfde blok eigenlijk) en daar ging ook mijn lambda stuk. En beide keren na een trip in de bergen in Oostenrijk.. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom de 75 pk betrouwbaarder zou zijn dan de 100pk motor. Ze zijn identiek op de software na.
Met de Polo echter wel rond 200.000 een keer een kapotte bobine gehad waardoor de auto ineens schuddend tot stilstand kwam en dus op 3 cilinders reed. Maar dit is een bekend euvel met alle 1.4 16v blokken van de VW groep (voor het turbo tijdperk)
 

FabiaTsi

Senior Member
@FabiaTsi Wij hebben hier thuis o.a. een 1.4 combi uit 2003 staan. Ongeveer 150k op de teller en tot nu (afkloppen..) erg betrouwbaar gebleken. Buiten regulier onderhoud is de grootste onverwachte uitgave onlangs een nieuw setje bobines, eigenlijk kun je niet echt voorspellen wanneer die stuk gaan dus daar moet je gewoon mazzel mee hebben. Verder een hele zuinige auto, vlot genoeg en goed betaalbaar als occassion. Succes!

Bedankt voor je reply. Dat lijkt me toch gewoon een goed motortje. En met 100k op de teller lijken er nog vele jaren te gaan. Stiekem ben ik een beetje jaloers op de zus want dat motortje met 101 pk sprak met altijd wel aan. Ik heb twee jaar met een 1.4 16v 75 pk gereden in een F1 combi. Die 101 pk lijkt me net iets lekkerder, ouderwets toeren halen om vermogen te halen.
 

FabiaTsi

Senior Member
Ik heb (na een half jaar) geen problemen met mijn 1.4 16v 101pk blok. Staat nu 126.500 op de teller en gekocht met 115.000. Enige wat inderdaad binnen een maand kapot was was de lambda.. en die is uiteraard onder garantie bij de garage vervangen.
Echter heb ik hiervoor 4 jaar lang een VW Polo gehad met de 1.4 16v 75pk (zelfde blok eigenlijk) en daar ging ook mijn lambda stuk. En beide keren na een trip in de bergen in Oostenrijk.. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom de 75 pk betrouwbaarder zou zijn dan de 100pk motor. Ze zijn identiek op de software na.
Met de Polo echter wel rond 200.000 een keer een kapotte bobine gehad waardoor de auto ineens schuddend tot stilstand kwam en dus op 3 cilinders reed. Maar dit is een bekend euvel met alle 1.4 16v blokken van de VW groep (voor het turbo tijdperk)
Dank voor je reply. Ach die 75 pk en 101 pk zijn hardwarematig hetzelfde? Dat wist ik niet. Ik kijk er naar uit om weer eens met zo een F 1 te kunnen rijden. Die rijden toch echt lekker vond ik. :-)
 

Jeroenert

Actief lid
@FabiaTsi Ik ben niet technisch onderlegd maar als je exacte specificaties van de 2 blokken naast elkaar legt zijn ze inderdaad hetzelfde. De 100pk versie laten ze alleen wat meer toeren maken. Het piekvermogen ligt ook boven de 4000 toeren. Als een blok meet toeren maakt, komt er meer power vrij. Dus alleen hoog in de toeren zul je enig verschil merken. En in de bergen in Oostenrijk bijvoorbeeld had ik wel het idee dat 'ie wat beter trok dan de 75pk maar dat kan ook tussen de oren zitten omdat je toevallig weet dat er een performance verschil is :) Maar ik merk in dagelijks gebruik eigenlijk geen verschil tussen beide blokken. Koppel is met 126 nm ook identiek.. Maar de F1 rijdt zeker lekker ja, vind ik. Vooral door de sportstoelen die ik heb. Dik profiel met mooie witte stiksels :)
 

Cordoba

Forumguru
Dank voor je reply. Ach die 75 pk en 101 pk zijn hardwarematig hetzelfde? Dat wist ik niet. Ik kijk er naar uit om weer eens met zo een F 1 te kunnen rijden. Die rijden toch echt lekker vond ik. :-)

Ik heb me er wel eens in verdiept, maar het echte vergelijk is lastig omdat er zowel van de 75 als de 100 pk een handvol verschillende motorcodes zijn, terwijl de specs gelijk zijn. Het enige wat ik heb kunnen vinden, lijkt erop dat er een iets andere nokkenas in de 100 pk versie zit.
 

FabiaTsi

Senior Member
@Jeroenert Dan ga ik morgen toch genieten van dit motortje bij de testrit. Ik hou wel van blokjes die veel toeren maken. Daarom heb ik ook een MX-5 1.6 16v :-)
 

FabiaTsi

Senior Member
Ik heb me er wel eens in verdiept, maar het echte vergelijk is lastig omdat er zowel van de 75 als de 100 pk een handvol verschillende motorcodes zijn, terwijl de specs gelijk zijn. Het enige wat ik heb kunnen vinden, lijkt erop dat er een iets andere nokkenas in de 100 pk versie zit.

Ik denk dat er meer verschillen dan softwarematig moet zijn. Ik heb mijn F1 1.4 16v 75pk laten chippen en ik had 88 pk. Als die twee blokken hetzelfde zijn da zou die na een chip toch beide zelfde vermogen moeten leveren. Zoals de 1.2 TSI 90 pk en 105 pk in de F2? De leveren na chip beide hetzelfde vermogen af.
 

FabiaTsi

Senior Member
De Skoda-jacht zit er op. Ik fiets jullie even door de dag.

Deze ochtend stonden we na anderhalf uur rijden oog in oog met een blauwe Fabia I 1.4 16v met 101 pk. Hij stond mooi eenzaam te wezen bij een Peugeot dealer. Verder stonden z'n oogjes, euhm koplampen, maar dof. Tijdens het instappen overviel ons een doordringende geur van een natte hond. Blijkbaar was hier vaak een hond(je) in vervoerd. Ook de testrit bracht geen soelaas: de geur bleef ontzettend irriteren.

Hoe reed dat nou? Bij het starten hoorde ik stotteren. Toen ik weg reed, leek de motor meer op een driecilinder. Hij reageerde heel slecht op elke gaspedaal input. Verder viel me ook op dat de wagen steeds naar links stuurde. De uitlijning was ook niet goed dus. De remmen schuurden en piepten het hele dorp wakker.

We keken allemaal naar elkaar en ik besliste de wagen snel terug te brengen. Een kapot handschoenkastje, versleten banden, een niet werkende cruise control, ... Deze wagen was beslist een teleurstelling. Ik keek zo uit naar de rit met de 1.4 16v 101 pk

Na deze minder goede ervaring beslist we om even naar de lokale Skoda dealer in Tilburg te rijden: Noordhoek autogroep. Daar kregen we een vriendelijke ontvangst van de verkoper. Toen we hem onze wensen uitlegden; Fabia I , benzine, hatchback, airco, centrale vergrendeling; kon hij ons eerst enkel een Faabje één voor 5995 euro aanbieden. Toen we hem op ons budget wezen, toverde hij een F1 1.4 16v 75 pk binnen ons budget uit z'n hoed. De auto stond wel nog bij de klant. Geen probleem, de verkoper regelde dat de auto binnen het uur in de concessie stond.

Dit wagentje uit 2007 lachte ons toe met heldere oogjes, euhm koplampjes. Hij startte zonder stotteren en liep als een zonnetje. En met 75 000 km op de teller en een mooi ingevuld onderhoudsboekje kon hij toch mooie adelbrieven voorleggen. Na welgeteld 10 meter wist ik het: dit is hem. Dit auto'tje zoeken we. Alles werkte; airco, cruise control, elektrische ramen, elektrische spiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening (klapsleutel :-)), lederen stuur en handrem, ... hij voldeed ruimschoots aan onze eisen. Mijn zus, komend van een Toyota Yaris uit uit 2005, was direct verkocht: de eenvoud van de besturing, het gemakkelijke schakelen en vooral de goede zithouding deden haar overstag gaan.

Een testritje en een onderhandeling later is de auto van mijn zus. Ik verwelkom haar in de Skoda familie en wens haar vele zorgeloze jaren met haar Fabia I!
 

turboturbo

Forumguru
Leuk om het verhaal erbij te lezen. En herkenbaar ook wel. Soms kan en occasion zo teleurstellend droevig slecht erbij staan dat ik denk: hoe kan iemand in godsnaam zo met z'n auto om zijn gegaan. Dan moet je er wel echt geen zier om geven hoe iets rijdt, en er lomp mee om gaan.

Heel verstandig om die eerste te laten staan. Het was misschien een gebed zonder end geweest.

Is de huidige een combi of een hatchback geworden?
 

FabiaTsi

Senior Member
Niet voor mij. Ik zie mijn Skoda als een plezier, waar ik graag ritjes mee maak zonder doel. :-) Om te kunnen genieten van de motor, het comfort en de positieve hormonen die vrijkomen als met m'n faab twee rijd. Mijn zus zou ook blij kunnen zijn met een Ford, Opel of Peugeot...
 

FabiaTsi

Senior Member
Leuk om het verhaal erbij te lezen. En herkenbaar ook wel. Soms kan en occasion zo teleurstellend droevig slecht erbij staan dat ik denk: hoe kan iemand in godsnaam zo met z'n auto om zijn gegaan. Dan moet je er wel echt geen zier om geven hoe iets rijdt, en er lomp mee om gaan.

Heel verstandig om die eerste te laten staan. Het was misschien een gebed zonder end geweest.

Is de huidige een combi of een hatchback geworden?

Het is een hatchback geworden. De combi vindt ze te groot :-).

Mijn Skoda hart bloed als ik een auto in zulke staat zie. Geen respect voor het materiaal... :(
 

Jeroenert

Actief lid
Jammer dat je de 100 pk niet hebt kunnen rijden, niet goed althans. Maar gelukkig een leuke auto kunnen kopen dus. Gaan we nog wel foto's zien? :)
 
Bovenaan Onderaan