Bij koude start oranje knipperend olielampje?

piair1982

Forumguru
Hallo allemaal,

Ik wordt niets wijzer uit het instructie boekje. Afgelopen tijd knippert mijn olielampje in het maxidot display.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Overigens verbruikt mijn 1.2TSI ongeveer een liter olie op 3500 km....
 
Heb je toevallig een android phone? dan kun je heel makkelijk skoda service app downloaden.

Volgens die app is een rood knipperend lampje direct auto stop zetten, want er is problemen met de oliedruk,

Een geel knipperend lampje is dat er een probleem is met de motoroliepeilsensor is. laat de motor meteen door een skoda dealer nakijken
 

piair1982

Forumguru
Sinds de distributieketting vervangen is. 17000 km, toen bij 21000 liter erbij. Toen bij 25500 km liter erbij. Bij 27000 km grote beurt gehad en nu bij 30000 km staat het peil onderaan de stok bij koude motor.

Dealer zegt als het peil in orde is en lampje knippert nog steeds dan is je olie temperatuur sensor defect.

De auto mag van de fabriek op 1000 km 1 liter gebruiken. Ik vind het bij 4000 km op een liter al gortig.

Ik rijd elke dag 20 km heen en 20 km terug. Veel stad en beetje provinciaal. Dus de motor wordt ook goed heet.

Voor het verlopen van de garantie al met olie meten gestart hij de dealer. Ben benieuwd.
 

piair1982

Forumguru
Bij de dealer geweest, ik moet een staatje bijhouden voor de komende kilometers en het verbruik.

De dealer vond het ook wel bijzonder en hoog verbruik. Maar de auto is kurkdroog en geen zichtbare lekkage.

Straks verbrand de motor die olie slecht en zit mijn katalysator straks vol met olie, of erger nog, de turbo draait stuk...
 

Cordoba

Forumguru
Een diesel mag wat olie verbruiken, maar dan denk ik eerder aan 1 liter/10000 km (dus 10% van de officiele VW/Skoda norm) als normale waarde. Ik ben benieuwd wat er uit komt, maar ben er van overtuigd dat hier iets fout zit.
 

piair1982

Forumguru
In dit geval is het een benzine.....


Hoop dat het goed komt. Anders komt er wat anders op de parkeerplek te staan.
 

MacManiac78

Forumguru
Het is de oliedruksensor indd. Deze is waarschijnlijk te laag, bij het starten. Pas als de pomp loopt zal het knipperen stoppen. Bijvullen van de olie is aan te bevelen.
 

Antera

Donateur
Een diesel mag wat olie verbruiken, maar dan denk ik eerder aan 1 liter/10000 km (dus 10% van de officiele VW/Skoda norm) als normale waarde. Ik ben benieuwd wat er uit komt, maar ben er van overtuigd dat hier iets fout zit.
Gaat het nog mooier vertellen 1 liter op 1000km mag al en word niet als abnormaal beschouwd
 

Canon-Eye

Forumguru
1 liter op 1000km [...] wordt niet als abnormaal beschouwd
't Hangt er maar vanaf door wie...

Ik vind het in elk geval helemaal niet normaal.

Heb in 48 jaar tijd al heel wat auto's gehad, zelden of nooit tussentijds olie hoeven bijvullen. Behalve bij een Opel Ascona 1.6S van 1982 - die wilde er ook zo'n liter per 1000km bij hebben. Dat was dus 9 liter extra tussen twee beurten in (toen nog klein/groot om de 10/20k km). Te gek voor woorden, naar mijn mening.

Bij elke beurt hierover geklaagd - op zeker moment aan de garage meegedeeld dat ik 'm niet meer terughoefde als ze het nu niet definitief zouden oplossen. Toen hebben ze zoiets als "rubberen klepsteeldopjes" gemonteerd - en daarmee was het opeens helemaal over. Nooit meer een druppel bijgevoegd: het kón dus wel. Snap alleen niet waarom ze dat dan niet meteen (of zelfs bij voorbaat) oplossen...

Nu zijn we dertig jaar verder, en nog steeds heet dit "normaal"? Zijn we dus niet heel veel opgeschoten...
 

piair1982

Forumguru
Inmiddels een aardige oliestaat kunnen maken en gemiddeld elke 3000 km 1 liter olie.

dus ik de dealer bellen.

zegt hij, ja wat verwacht je nou dat ik doe?

ik zeg,ervoor zorgen dat ik me geen zorgen hoef te maken en het olieverbruik traceren.

zegt hij weer dan moeten we met een endoscoop de motor bekijken.

er zijn geen zichtbare uitwendige lekkages te bespeuren.


binnenkort dus bezoekje aan de dealer.

ik vind het niet normaal. In een jaar gewoon een extra oliewissel aan bijvullen.
 

CDK

Forumguru
tsi motoren verbruiken allemaal een beetje olie, maar dit is buitenproportioneel, goed dat je naar je dealer toegestapt bent, nu is het zaak om je niet af te laten schepen. succes met de verdere afwikkeling.

greetz Corné
 

CDK

Forumguru
in jouw geval is het extra leuk dat je een vermogensrun gaat doen, weet je ook direct of dit hoge olieverbruik ten koste gaat van de prestaties
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat Piair ook wat paarden kwijt is. Ik hoorde onlangs van iemand met een Golf met hetzelfde blok van ruim 1 jaar oud, vergelijkbare klachten, ook minder vermogen en meer brandstofverbruik sinds de klachten, maar de oorzaak nog niet gevonden. Als ik het goed heb ook ontstaan na vervangen van de distributieketting (doordat deze overmatige slijtage had en rammelde).
 

Joske

Forumguru
Las ergens op het forum ook eens iets over de nokkenastiming, die indien slecht afgesteld nogal een invloed op het brandstofverbruik kan hebben. Of sla ik de bal hier helemaal mis? :bloos:
 

piair1982

Forumguru
Endoscopie onderzoek gehad afgelopen woensdag.
Resultaat is

twee binnenste cilinders zijn nat en inlaat traject zit ook met olie.

ze weten niet of de lekkage van onder komt of van boven. Nu is er een verzoek bij de fabriek gelegd om verder te kijken. ...
 

hpolie

Senior Member
@ Piar1982, Het is te hopen dat zij er een nieuwe motor in zetten.
Met minder zou ik geen genoegen nemen.
 
Bovenaan Onderaan