Bij koude start oranje knipperend olielampje?

piair1982

Forumguru
Was het maar zo een feest. de fabriek stelt 1 liter op 1000 km als 'normaal' verbruik. Doet ie meer dan 1 liter op de 1000 dan is het teveel.

helaas voor mij is de fabrieksgarantie ook voorbij. Wel heb ik in de garantieperiode voor het eerst melding gemaakt van olieverbruik.


zoals gezegd staat de vraag uit bij de fabriek.


ik denk dan het of lekkage via de kleppen is of turbo. Dit omdat er geen diepe groeven in de cilinderwand zit.

Maar ik heb vertrouwen in mijn dealer. Ze hebben in ieder geval het verbruik kunnen vaststellen.
 

Joske

Forumguru
Ik hoop voor jou dat dat vertrouwen terecht is, want enkel op de invoerder rekenen.. Dat komt niet goed vrees ik. Succes! Keep us posted!
 

hpolie

Senior Member
Nou ja het is maar goed dat je dealer er achter staat, maar het zou wel schandalig zijn als zij dat niet in orde zouden maken daar zij dat nooit goed kunnen praten als zij dat niet doen.

Ik moet er toch niet aan denken dat mij zo iets overkomt daar ik vanaf 8 januari 2013 zo zelfde motor heb in mijn Škoda Fabia Combi 2 FL Active Arctic TSI 63 KW/86 pk

Veel succes piair1982
 

Pablos

Senior Member
Zonder je bang te maken, eenzelfde situatie gehad met mijn Nissan. Inijn ogen teveel olie, geen lekkage of wolkjes uit de pijp. Dealer vind het verbruik niet raar, bij meerdere beurten aangegeven. Resultaat na een beurt 3-4 weken later al olie vullen, twee dagen later....alle lampjes aan en niets meer doen. Oorzaak: afgebroken gloeispiraal die door het blok (cilinders) is gaan zwerven.
Resultaat: nieuw blok
(Nummer 1, nummer 2 was na het breken van de onbreekbare distributieketting)
 

piair1982

Forumguru
Jazeker.

ik reed als een oude l*l in de auto. Tussen de 1500 en 2000 trn. En dan puur op koppel. Nu inmiddels 3000 km verder en olie zit half op de peilstok.
ook tank ik alleen nog shell en geen goedkope benzine.

daarnaast het advies om als de motor warm is wat steviger door te rijden.

dat advies wat overigens niet van de dealer kwam maar van mijn collega's op de zaak (ook autobedrijf)

We hebben namelijk een aardige vloot huurauto's met dit type motor en geen van allen verbruiken olie. En huurauto's worden aardig afgetrapt om het maar zo te zeggen.

ik meet wel elke 3 a 4 weken bij de dealer de oliestand. Die daalt dus nu veel minder snel.

dat alles door aangepaste vlottere rijstijl.

maar zoals gezegd ik houd het nog in de gaten.
 

MacManiac78

Forumguru
Bijzonder hoor!
Wat je uiteindelijk aangeeft is dat de motor eigenlijk nog niet goed was ingelopen... of.... met een 1.2 TSI moet je eigenlijk niet rustig rijden.

Beiden vind ik verbazingwekkend.
 

piair1982

Forumguru
Geheel met je eens macmaniac78.

Meest bijzondere nog is dat dealer niet eens met deze optie aankwam.

Door te lage toeren te maken en de motor vol te belasten, blijkt de motor dus olie weg te zuigen en te verbranden.
Denk dat kwaliteit brandstof ook meespeelt.

Verbaast mij ook maar met de technische uitleg zie ik ook wel weer wat logica. Hoop dat dit het begin is van 'normaal' verbruik.
 

MacManiac78

Forumguru
Je zou er bijna een beetje olie met een hogere viscositeit in doen.
Misschien zitten de zuigerveren niet heel netjes op de plaats..... het wegzuigen van olie bij lager toeren....
:nailbiting:
HEEL ZieBonder!
 

MacManiac78

Forumguru
BTW..... ik heb ook wel eens een vaag lampje gehad, met een zacht toetertje erbij, vlak voor de motor afslaat. Dat betekende bij mij dat ik in een VEEL te hoge versnelling de auto iets wilde laten doen wat domweg niet mogelijk was. Wegrijden in 3 ofzo... je kent het wel. WOEPS foutjuhhh, vergeten terug te schakelen!
Maar olieverlies... dat heb ik niet. Je gaat me toch niet vertellen dat je nog onder de 1000 rpm's naar de volgende versnelling gaat, toch? In vorige post liet je ons lezen dat je altijd in de lage toeren rijdt. Maar wat is laag? HOE laag en HOE lang? Sommige mensen rijden vrolijk rond met een auto waarvan de motor onder het geluid van een brom aangeeft dat de versnellingsbak te weinig toeren draait. Die willen dan: "Zuinig rijden" Maar eigenlijk "verkrachten" ze de motor. Motoren hebben vaak juist bij een hoger toerental een mooier optimum (piek in de Nm) en rijden juist op dat moment (toerental) het zuinigst. Je hoeft dus echt niet te gaan blazen met je TSI. Maar zoek een voor de motor optimum.
Bij mijn 1.2 TDI ligt dat tussen de 1800 en 2000 RPM. Daaronder en daarboven zuipt de motor meer. Eronder wil hij niet van z'n plek en erboven gaan de Nm's weer richting het dal.

Voor mij is het gezien de lange bakverhouding rustig doortrekken naar +/- 2500 RPM's en dan doorschakelen. Een benzine heeft het optimum vaak pas rond de 4000 RPM. Of dat bij een TSI ook zo is, dat weet ik niet. Dat is wel te testen hoor. Rustig je gaspedaal verder in blijven drukken, als je motor de piek in de trekkracht heeft voel je hem duidelijker harder trekken. (En dat zal juist weer wat meer drinken.) Voor jou is het dus echt even aftasten.
Bij lange ritten rijdt ik soms in 4 op de snelweg, omdat dat gek genoeg zuiniger is. Wat eveneens opvalt en misschien heb jij dat ook wel, dat de motor zuiniger loopt als de olie op bedrijfstemperatuur is. (+/- 80 a 90'C) Bij mij kan dat behoorlijk schelen. Van 1/22 tot 1/29.
SuX7 ermee!
 

piair1982

Forumguru
Inmiddels op bijna 39000 km. Olieverbruik is teruggelopen naar 4500 km voor een liter olie.

schakelde eerst al rond de 1500 a 1700 trn door. Nu pas bij 2500 toeren.

daarbij tank ik alleen nog shell en plank ik als de motor warm is. (Lees olie boven de 80 graden).

Ik hoop dat de trend doorzet naar +/- 10000 km een liter. Dat vind ik acceptabel.

Blijf het wel zeer bijzonder vinden dat pas vanaf ongeveer 30000 km het olieverbruik aan het licht kwam en nu door ander rijgedrag weer de normale kant uitgaat.
 

laagvlieger

Forumguru
Weet niet of olieverbruik daar een resultaat van is, maar 1500 - 1700 toeren en dan doorschakelen is veeel te weinig hoor! Dan komt die in de volgende versnelling uit bij 1000 toeren en da's niet bevorderlijk voor de techniek.
 

MacManiac78

Forumguru
Hij schakelt nu bij 2500.... Is voor een benzine een geschikt toerental. Ik vraag me alleen af hoe ver de toeren dan zakken. Als het een lange bak verhouding is, dan zakken de toeren misschien weer aardig diep.
 

piair1982

Forumguru
Update.

Inmiddels de 45000 km behaalt en nu pas sinds vandaag brandt het olielampje oranje. Ofwel nivo is nu laag na ongeveer 5000 km rijden.
Dat gaat de goede kant op!

Tank inmiddels ook een 2500 km blue one 95. Is 3 cent de liter goedkoper alleen verbruik brandstof is ook hoger. 600 km op blue one 95 versus 680 km op shell 95.

Dus prijsvoordeel valt mee..

Voor het weekend even bij de dealer langs voor bijvullen olie.
 

piair1982

Forumguru
Nee nog niet ivm registratie door de dealer.

Zo klopt het verbruik dat door de dealer vastgesteld wordt mocht er ooit iets geclaimd moeten worden bij een defect.
 

Cordoba

Forumguru
@piair1982 Wat tankte je vóór je aan de Shell ging? Ik vraag me af of je met een gewoon behoorlijke benzine niet beter af bent, en dat hoeft echt geen A-merk te zijn, er is heel veel beter dan Shell, hoewel de verschillen vooral in de 98 zitten en de euro95 maakt eigenlijk weinig verschil. Mogelijk dat de kwaliteit van de voorraadtank van het andere tankstation waar je normaal tankte niet optimaal was?
 

piair1982

Forumguru
Voorheen voornamelijk tango en tinq getankt. Goedkope aanbieders.

Maar het zou ook stom toeval kunnen zijn. Heb geen andere aantoonbare bewijzen dan dat alleen het olieverbruik omlaag ging sinds shell 95...
 
Bovenaan Onderaan