Bij koude start oranje knipperend olielampje?

MacManiac78

Forumguru
Een collega tankte ook altijd aan de goedkope pomp, tot zijn dealer hem vertelde dat zijn injectoren door deze vuile benzine verstopt raakten. Persoonlijk denk ik dat het onzin is, want de tankwagens worden allemaal op nagenoeg dezelfde locatie gevuld. Laatst zag ik een wagen van Texaco bij de FireZone staan, dus wat nou goedkoper brandstof. Ook het rijden op "duurdere" (FUELSAVE) brandstoffen, zou slechts een mentale invloed hebben waardoor er goedkoper (zuiniger) gereden wordt. (Was eens eerder bij Kassa)
 

Joske

Forumguru
Maar verschil in kwaliteit van brandstof is er zeker en vast hoor! Ze gaan misschien allemaal naar dezelfde raffinaderij tanken en 99% van de inhoud is identiek aan een duurdere brandstof. Maar die andere 1% zijn de additieven die er ingaan en die zijn compleet verschillend van merk tot merk.
 

piair1982

Forumguru
Daarom denk ik dat het ook merendeels aan mijn rijstijl heeft gelegen. Van 1700 naar 1300 trn schakelen trekt het blok niet goed inzake olieverbruik.
Door nu pas bij 2500 trn te schakelen naar 1900 a 2000 is het verbruik van de olie aantoonbaar lager geworden.

Ik denk dat de TSI blokken toch op toeren maken gebouwd zijn ipv rijden op zuinigheid.
 

dirkkroneman

Forumguru
Haha ja dat doe ik zelf ook zeker, maar mijn mond valt van verbazing open als ik lees dat iemand nóg eerder opschakelt dan dat het "nieuwe rijden" voor schrijft. Iets met dicht slibben van een auto...
 

Desperado

Forumguru
Dat is denk ik het grootste probleem. Optrekken met veel te lage toerentallen. Dat is dus ook wat ik bedoelde met slechtere verbranding. Ik rij ook wel eens met lage toerentallen, maar optrekken gaat gewoon door naar 4000 toeren.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik vind 2500 toeren voor een benzinemotor ook nog rijkelijk vroeg om te schakelen. Zou eerder naar de 3000 doortrekken.

2500 vind ik mooi voor een diesel.

Als je voorheen al ruim voor de 2000 toeren schakelde, dan trek je waarschijnlijk wel heel "beheerst" op? Als ik dat wil bijhouden met schakelen, moet ik versnellingen overslaan...
 

hpolie

Senior Member
@dirkkroneman Nou om dat je schrijft, Gewoon doortrekken tot 6000-6500 toeren.
Dan denk ik bij mijzelf dat je wel heel snel met je auto in een garage terecht komt, en dat je auto dan echt wel heel veel olie gaat gebruiken. Zelf met een Opel Manta mee gemaakt een jaar of 35 geleden, daar zij de dealer ook tegen mij dat ik de auto niet hoefde in te rijden en er gewoon lekker mee kon scheuren. Nou dat heb ik geweten na 1 jaar zoop hij olie. :mad:
 

Joske

Forumguru
tja

Opel ... dealer ... olie zuiper en Manta in 1 zin

Dat is ook niet de eerste keer dat ik dat samen zie verschijnen :D

Een goed warm gereden motor mag je nu eenmaal af en toe eens goed de sporen geven! Daar dient ie voor ;)
Zolang je niet dagelijks tegen de toerentalbegrenzer aanknalt zie ik geen enkel probleem ;)
 

hpolie

Senior Member
Een goed warm gereden motor mag je nu eenmaal af en toe eens goed de sporen geven! Daar dient ie voor
Zolang je niet dagelijks tegen de toerentalbegrenzer aanknalt zie ik geen enkel probleem

Daar kan ik het mee eens zijn, alleen stond dat er niet bij. :D
 

dirkkroneman

Forumguru
@hpolie maar nou heb je het over 2 verschillende dingen: inrijden en "normaal" rijden. En ik trap hem zo nu en dan wel eens door ja (waarom zou je anders een RS kopen?!), is het blok tenminste goed schoon van binnen. Ach en dat ie zo nu en dan een klein slokje olie lust.. Ik rijd veel korte ritjes (3-4 km enkele reis werk), dan vind ik het niet gek dat ie wat olie verbruikt ;) Maar nog lang niet buiten proporties.
 
Bovenaan Onderaan