Inmiddels de wissel zelf uitgevoerd, lekker op tijd met de komende sneeuwval vandaag. De Datona 2.5 ton krik voldoet prima. Het is wel een loeizwaar geval. De 2 ton versie is een stuk lichter en vooral kleiner en heeft ook voldoende liftvermogen. Advies voor max hefvermogen is 60% van het totale wagengewicht). Deze krik is wel erg stabiel t.o.v. het bekende rode Action ding dat ik hiervoor had. De afwerking van de krik is mwa. De lassen zijn redelijk netjes, de zwarte lak is er al af op sommige plekken en een van de wieltjes raakt net niet de grond. Voor mij geen probleem, ik werk op klinkertjes, die liggen nooit netjes recht. Voordeel van de 2.5 ton versie is dat je het zakken met het handvat zelf doet (linksom is zakken, rechtsom is dichtzetten zodat je kunt pompen), niet met een klein ventieltje dat je open moet draaien. De max hoogte die de krik moet halen icm met mijn 20 inch wielen was 30 cm. Ik heb deze 17 inch
krachtdoppenset gebruikt.
Het wisselen zelf viel me wat tegen. Ik heb er toch aardig wat gewisseld de afgelopen 20 jaar, maar deze breedset is toch wel erg zwaar. 30kg voor de achterwielen! Het vastzetten lukte net niet in mijn eentje, je krijgt de boel met moeite wel op de as, maar hierna de bouten erin, tegenhouden en schroeven was toch iets te zwaar. Gelukkig kon vrouwlief de eerste bout even aandraaien. Tip is om de hoogte van de krik net zo te zetten dat je wiel nog iets van de grond raakt, dan hoef je het wiel niet zo ver omhoog te tillen de as op.
Ik heb er de VW Hamar velgen onder gezet. Helaas hebben die een andere maat naafdoppen (60mm) dan Skoda gebruikt voor de 20 inch wielen die er af kwamen. Je kunt wel nieuwe set krijgen bij Skoda of Amazon, maar die zijn 50EUR.
Generieke zwarte doen het ook prima, de stickers van AliE komen in januari.
En dan heb je dus 4 enorme wielen in je schuur staan. Een simpele velgenboom trekt deze maat niet (max 18 inch) en horizontaal op elkaar stapelen wordt afgeraden (
referentie), het onderste wiel krijgt dan al het gewicht van de 3 erbovenop te verwerken. Ik heb ze daarom opgehangen aan
deze haken aan de muur. Ken net zeg maar, had voor de achterwelen net een half centimetertje meer mogen zijn dan de 26 cm. Ik heb ze aan de velg hangen, niet op de wielnaaf en met de mooie kant naar de muur.