B.Stuurder
Forumguru
Tja, je hebt werkpaarden en sierpaarden hè @leon-cupraof in b.stuurder zijn geval, anderen veel moeite laat doen
Tja, je hebt werkpaarden en sierpaarden hè @leon-cupraof in b.stuurder zijn geval, anderen veel moeite laat doen
wat is die van jou dan precies. lijkt meer sierpaard dan werkpaard.Tja, je hebt werkpaarden en sierpaarden hè @leon-cupra
Sluit keurig aan bij het advies dat ik al eind jaren '70 kreeg van een verkoper bij de toenmalige VW-dealer in Spijkenisse als de ideale inloopmethode
De productietechniek heeft alles behalve stil gestaan sinds de jaren '70.
"De meeste experts zijn het erover eens dat inrijden minder belangrijk is geworden dan dat het vroeger was. Dat komt doordat er de laatste jaren grote stappen zijn gezet in de nauwkeurigheid van productiemachines en het materiaalgebruik in de motor erop vooruit is gegaan. Dat maakt dat moderne motoren van nieuw af aan al veel nauwkeuriger in elkaar zitten en er minder hoeft worden ‘ingesleten’. Tegenwoordig zijn het eigenlijk alleen de zuigerveren nog, die vragen om inrijden.
Uiteraard betekent dat niet dat je volgas de showroom uit moet rijden. Voor iedere auto -ongeacht de leeftijd en kilometerstand- geldt dat overbelasting nooit goed is. Vooral bij een koude motor is de slijtage extra groot omdat de smerende werking van de olie dan niet optimaal is.
Hoe je anno 2016 dan wel moet inrijden? Kort samengevat is het een kwestie van niet te gek doen, maar ook zeker niet te voorzichtig. Gewoon met je boeren verstand dus. Dat houdt in dat je de auto de eerste paar duizend kilometer niet te zwaar moet belasten door veelvoudig of langdurig het maximale vermogen aan te spreken. Een te hoge temperatuur kan namelijk leiden tot overmatige slijtage."
(ik heb een rijke fantasie, sorry)Uiteraard betekent dat niet dat je volgas de showroom uit moet rijden.
Ik heb alleen iets gelezen over problemen met cuppen bij dat type. Misschien maar voorzichtig gummen dan...