Bokken bij optrekken en licht ratelend geluid bij lage toeren

Hi Forum,

Ik ben in bezit van een Skoda superb 1.4tsi uit 2015. Km stand 90.000 onlangs bougies bobines en turboklepregeleaar vervangen. Ik las namelijk dat dit de voornaamste oorzaken zijn van bikken bij optrekken.

Klacht: de auto bokt met name bij warme motor in de 1e versnelling tijdens optrekken. En in lage toeren ratelt die iets.

Wie weet de oplossing?
 

Tees

Donateur
Allereerst welkom! Velen hier waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Wat betreft je probleem: bokken bij lage toeren is een lastig ding. Bougies is idd een mogelijke oorzaak, al hebben die meestal bij hogere toeren problemen. Turbo is bij lage toeren (<1500 tpm) nog niet actief, dus zou ik zelf niet aan gedacht hebben.

Heb je de auto uitgelezen (of dat laten doen) op foutcodes? Dat kan wellicht al wat de goede kant op wijzen. Ik vermoed zelf dat er ergens een parameter niet goed uitgelezen wordt, bijv een MAP sensor oid.
 

Duijzer

Donateur
Heb je een handgeschakelde bak? Ik neem even aan van wel, omdat je schrijft ‘bij optrekken in z’n 1’. Hoeveel toeren draait de motor dan? En wat gebeurt er als je met wat meer toeren wegrijdt?
Het zou de drukgroep kunnen zijn. Bij 90.000 is snel, maar het kan wel..
 
Vriendelijk dank voor de reactie Duijzer voor jouw reactie! Ik zal het forum nog iets verder uitpluizen en mij voorstellen,dank voor de tip in deze.
Mbt de auto, toen ik de auto kocht en een proefrit maakte heb ik niets ondervonden van deze klacht(en) heeft de auto een longlive beurt bij Skoda gehad en komen/kwamen er geen foutmeldingen binnen. Ik heb ook in de garantie periode met de verkopende partij contact gehad echter daar bot gevangen.

Dus de klacht die ik ondervindt komt niet voort mbt uitlezen van de auto. Wel heb ik een ritje gemaakt samen met de Skoda monteur en die kwam met diverse mogelijkheden aan:
Bougies
Bobine
Drukregelaar
Egr klep
Koppeling
2massa vliegwiel
Drukgroep

Ik zei eigenlijk weet je het dus niet zeker! Wel wist die me te zeggen dat als ze er mee aan de slag gaan dat ik 3-3,5k in de achteruit ga…..
dus dacht ik dat moet toch anders kunnen, of deze uitdaging moet toch iemand wel herkennen?

Meer informatie over de auto:
Handgeschakeld
1.4tsi
Bj 2015
90.000km
Alle beurten gehad en dealer onderhouden
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Het kan zelfs een vervuild inlaat traject zijn.
Wanneer er geen foutcodes gelezen worden zou ik denken aan een stuk vervuiling inlaatkleppen en/of EGR
 
Allereerst welkom! Velen hier waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Wat betreft je probleem: bokken bij lage toeren is een lastig ding. Bougies is idd een mogelijke oorzaak, al hebben die meestal bij hogere toeren problemen. Turbo is bij lage toeren (<1500 tpm) nog niet actief, dus zou ik zelf niet aan gedacht hebben.

Heb je de auto uitgelezen (of dat laten doen) op foutcodes? Dat kan wellicht al wat de goede kant op wijzen. Ik vermoed zelf dat er ergens een parameter niet goed uitgelezen wordt, bijv een MAP sensor oid.
Beste Tees, dank voor jouw reactie! Ik heb het forum nog niet zolang en ben nog een beetje aan het uitpluizen hoe het werkt. Dank voor de tip voor meet en great daar zal ik mezelf kort in voorstellen.
Ik ben zo kundig momenteel op dit forum dat ik antwoord heb gegeven op uw vraag maar dan als reactie bij Duijzer.

Mbt uw antwoord:
De auto doet het Indd bij lage toeren dit bokken. En ook alleen in de 1e versnelling, en onlangs merkte ik het op dat de auto dit ook doet in zijn achteruit.

Op het moment dat ik de auto bijvoorbeeld in versnelling 3 heb staan, en laat de auto langzaam uitrollen dan begint de auto bij lage toeren (1000/1500) ook een kort ratelend geluid te maken. Doet doet die in elke versnelling en alleen bij lage toeren.
Dus mijn aanname is dat het iets mechanisch is.
Een EGR klep lijkt me dan ook niet de bron te zijn mocht dit tot de opties behoren.

De auto verder rijdt als een zonnetje, de motor is stabiel, dwz geen fluctuaties in toerental als de motor stationair loopt of dergelijke.

Bij de reactie op Duijzer heb ik ook nog het eea aan informatie gegeven.
Dank voor de genomen moeite en advies tot zover
 

Thijs4motion

Forumguru
hoor je ook een verschil bij stationair draaien als je het koppelingspedaal wel of niet bedient.
ik neig namelijk naar je dubbel massa vliegwiel.
 

Tees

Donateur
Ik neig met deze info toch ook richting de drukgroep of iets anders in de koppeling. Ik wist niet dat de 1.4 TSI een dubbelmassavliegwiel heeft, maar dat is ook zeker een goede kandidaat.

Overigens herken ik van mijn 1.2 TSI dat ie bij lage toeren (<1200 tpm) vrij snel een rateltje of bokje geeft, al is dat wel een generatie eerdere motor. Dus óf ik heb ook een probleem(pje) of dit is gebruikelijk gedrag van de motor. Maar optrekken moet gewoon soepel gaan.
 
Beste Tees, mbt optrekken ben ik het met u eens, dit moet soepel verlopen en met name als de auto warme wordt begint het vervelende vormen aan te nemen. En dat is vervelend als je in de stad woont en voortdurend stopt en optrekt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is zoiets nog te checken dan mocht het het dubbel massa vliegwiel zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Bij mijn vorige auto (en af en toe ook bij deze) was het wegrijden in z'n 1 alsof je de koppeling niet kon bedienen als je zoals gebruikelijk gas gaf. Liet je de koppeling zonder gas te geven opkomen en je gas gaf als die rolde, dan ging dat prima (maar uiteraard niet zo vlot).
Dat was niet altijd, soms maanden niet. Als de motor warm was, was het meestal ook over. Nooit iets aan laten doen.
Diverse bronnen zeiden ook dat het de DMV was (veren wat uitgerekt, vet hard geworden), maar omdat het zo gelaten is weet ik niet of het daadwerkelijk ook zo was. Gelukkig woon(de) ik niet in de stad waar je steeds moet optrekken.
 
Laatst bewerkt:
Deze ervaring heb ik dan niet, juist met warme motor meer last van bokken dan met koude motor. Maargoed ik denk dat het dan ook iets mechanisch is gezien metalen bij warmte gaan uitzetten en dan de klachten toenemen.
 

Eltjo

Forumguru
De koppeling + vliegwiel wordt samen vervangen - de arbeid is duur. Deze combi was 7 jaar terug zo’n € 1200 bij een universeel bedrijf. LUK schijnt wel een van merken te zijn. Onderdeelprijzen zijn na te gaan op internet (Autodoc is meestal voordelig als je lang genoeg wacht zodat het kortingspercentage tot 30% oploopt).
Drukgroep weet ik niet.

De vraag is natuurlijk of het dat is, het is een dure gok. Eerst maar eens een VAG (gespecialiseerd bedrijf een diagnose laten stellen). Je kunt ook eens kijken op een VW en/of Duits forum of je tegenkomt wat jij ervaart.
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
Zojuist gecheckt maar hierin is geen verschil mbt toerental.
geen verschil in toerental, maar in bijgeluid.
zet dan wel even alles uit airco, kachel e.d.
vaak hoor je het vliegwiel als je hem in neutraal hebt staan en de koppeling niet bediend.
als je vervolgens het pedaal intrapt wordt het geluid minder door de belasting die er optreedt
 
@Thijs4motion zojuist de auto even stationair laten lopen en heeft iemand anders de koppeling bedient. En ben ik op de grond gaan liggen aan de zijkant van de auto. Op moment dat de koppeling is ingedrukt klinkt de auto rustig. Op het moment dat de koppeling niet is ingedrukt hoor ik een ligt geratel en klinkt het alsof de auto iets meer geluid(onregelmatig) geluid maakt. Dit is in de toerental niet te bespeuren hier blijft het toerental gelijk.

Airco en verwarming en overige hulpsystemen uitgeschakeld als additionele informatie ;)
 
Bovenaan Onderaan