Bokken bij optrekken en licht ratelend geluid bij lage toeren

barretje

Senior Member
Ik heb dit soms ook in de auto, ik rijd niet vaak met de auto omdat mijn vrouw er mee rijd. Dus ik dacht dat het aan mij lag omdat ik er niet zo vaak in rijd. Ik ben benieuwd of je het kan laten maken en wat daar dan de kosten van zijn. Ik volg dit even.

NooitAf

Nieuw lid
Hier een SIII uit 2016 met ondertussen 200K op de teller, 1.4TSI met ACT. Handgeschakeld.

De problemen die jij benoemt ondervind ik ook. Ik heb er mee “leren rijden”. Als ik vlot optrek en weinig gas bij geef dan komt dit bokken het vaakste voor. Bij file rijden merk ik dat de auto bij stationair rijden in 1 en 2 zeer onrustig is en schokt wat.
Destijds research gedaan maar ben er niet helemaal achter wat is het. Opties die ik bekeken heb zijn 2MVW (en alles wat aan de versnellingsbak hangt), speling op aandrijflijn en ruimte op de motorsteun. Het rateltje komt bij mij ook soms heel even voor bij optrekken vanaf stilstand. Klinkt aftands.

Wat ik heb laten doen is de auto tunen en ACT uitgeschakeld. Daar werd de auto al een stuk rustiger van, maar lost dit probleem verder niet op.

Mijn Superb heeft binnenkort groot onderhoud (distributieriem en remmerij, mogelijk ook de dempers vervangen) nodig en ben benieuwd of jij er achter kan komen wat het zou kunnen zijn. Want op de gok 2MVW koppelingsplaten etc vervangen is een prijzige aangelegenheid. Maar als dat het euvel is neem ik het graag mee.

Klopt, maar verkoper zit 200km verder op helaas en heb al het eea des tijds geprobeerd met de verkoper.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou toppers, hierbij een update!

Afgelopen week auto weer weggebracht en de stap genomen om de volgende reperatie uit te laten voeren:

Koppeling
Massa vliegwiel
Drukgroep

Resultaat: massa vliegwiel zat behoorlijke speling in en nu met de nieuwe LUK onderdelen is het probleem/bokken verholpen!

Totale kosten €1100,- daarbij moet ik toelichten dat ik het geluk heb dat een bevriende monteur het voor mij in de avontuurtjes heeft gedaan. Alleen de onderdelen waren al ruim €800,-

Zelfde reparatie bij Skodadealer heb ik opgevraagd en zou rond de €2200,- zitten.

Dank allen voor jullie input/hulp en tips!

NooitAf

Nieuw lid
Bedankt voor de input @bobdebouwer, mijn auto gaat binnenkort voor de distributieriem. Ik zal navragen wat het vangen van de massa vliegwiel etc mag kosten.
Merk je in het (file)rijden etc ook dat het mooier rijd?

Het rijdt nu echt stukken beter, wat zeg ik. De auto rijdt zoals het hoort! Bij het optrekken met weinig gas geven of veel gas geven, pakt die gewoon goed aan en zonder bokken. Het is btw wel een rare gewaarwording dat je nu in een auto rijdt die we al bijna een jaar hebben, en je weet van ouds her wanneer die zal gaan bokken. Dat de auto dat nu niet doet! Is echt wennen, want telkens verwacht je het, maar komt het niet meer :) de auto trekt btw nu ook beter door! Ik denk dat het verbruik van brandstof ook minder zal zijn, maar dat ben ik nu aan het testen. Waarom zeg ik dit? De auto gaat namelijk nu veel sneller in een 2 cilinder modus. Dit deed de auto voorheen alleen op cruise control op de snelweg. Nu doet die het om de haverklap ook in de stad en zonder cruise control!

Laatst bewerkt door een moderator:

Falcon

Donateur
@bobdebouwer Even een opmerking/vraag:

1. Viel dit niet binnen de 6 maanden dat je de auto gekocht hebt?
2. Je zou met deze kilometerstand toch ook iets via PON verwachten aan coulance.

@bobdebouwer Even een opmerking/vraag:

1. Viel dit niet binnen de 6 maanden dat je de auto gekocht hebt?
2. Je zou met deze kilometerstand toch ook iets via PON verwachten aan coulance.
Neen, ondanks de mobiliteitsgarantie en alle onderhoud bij Skoda dealers geen garantie omdat het slijtage delen betreft…

Bovenaan Onderaan