Brandend olielampje

machlo

Forumguru
@Spierings , @polf , @Cordoba..... zoals @polf zegt...hier de mannen met kennis en ervaring en ik als leek moet in overleg met een chef werkplaats cq monteur. Mij bekruipt nu toch een beetje het gevoel dat ik wellicht beter alles weer kan laten aanvullen (olie, koelvloeistof ) en voor een second opinie me bij de skoda garage ga melden. Die zit een paar honderd meter verder op.
Er zijn eigenlijk geen signalen van bv lekke koppakking (geen witte rook, temp. Prima, nauwelijks, geen koelvloeistofverlies, olie niet onder minimum of lekkend). Daarnaast geen verstopt zeefje, oliepomp oke, filter, olie en koelvloeistof pas vervangen en ook oke, "enige" koelvloeistof in olie schijnt dus bij deze motor niet echt bijzonder te wezen.

Met bovenstaande in gedachte krijg ik toch echt de neiging om me bij de skodagarage te melden aangezien die de aqw m.i. toch beter (zouden moeten) kennen........vinden jullie dat een vreemde gedachte of zeg je "laat bosch c.s. maar oliedruk meten en die sensor vervanngen......dat hadden ze toch eigenlijk ook zelf moeten kunnen bedenken?
 

Spierings

Forumguru
. Daarnaast geen verstopt zeefje, oliepomp oke, filter, olie en koelvloeistof pas vervangen en ook oke, "enige" koelvloeistof in olie schijnt dus bij deze motor niet echt bijzonder te wezen.
Zat toch een beetje olie bij de koelvloeistof? Toch niet andersom.

Dat olie in de koelvloeistof zit, is ook niet goed. Maar niet de oorzaak van jouw olie druk probleem.. Maar aangezien dat er in jouw koelvloeistof reservoir geen vervuiling zichtbaar is twijfel ik aan die conclusie....

Als ik jou was zou ik gewoon vragen of de olie druk gemeten is. Dan kun je gewoon iets uitsluiten in de plaats van gokken wat het is..
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@machlo heel moeilijk, of eigenlijk vrijwel onmogelijk om het op afstand goed te beoordelen, wat de beste beslissing is. Bij zo'n Bosch car service garage heb je kans dat je een behoorlijk goede monteur treft, en als je mazzel hebt, één met veel VAG/Skoda ervaring, maar er zijn ook hele matige garages tussen, en ook monteurs die weinig kaas gegeten hebben van dergelijke problemen. Ook bij een Skoda-garage durf ik niet blind te zeggen dat die verstand van zaken hebben, ook daar kan het erg afhankelijk zijn van de garage/monteur die je treft. Wat Zeeland betreft: persoonlijk geen ervaringen met garages in die provincie, en wat de VAG-dealers betreft lees ik daar wisselende verhalen: de één is heel enthousiast over garage X, terwijl de ander daar grote problemen heeft. In elk geval heb ik mijn twijfels over de Bosch garage waar je nu bent, en als ik het zo lees geldt dat in elk geval ook voor @Spierings

Als de dealer echt maar een paar honderd meter verder is, zou ik er sowieso even binnen lopen, en vragen hoe zij er tegenaan kijken (voor je er met de auto naar toe gaat, en als je er dan staat zeggen ze 'we gaan de rotzooi van de concurrent niet opknappen'). Als de koelvloeistof wat onder peil is, maar niet rampzalig zou ik voor die paar honderd meter de koelvloeistof niet eens bijvullen, olie moet je voorzichtiger mee zijn.


Misschien een hele stomme vraag: weet je zeker dat het je olielampje is, en niet je koelvloeistoflampje dat brandde?
(olielampje is een kannetje met een druppel, koelvloeistof is soort thermometer)
In het geval van verwisseling van lampjes, gok ik op kapotte sensor koelvloeistofpeil. (betekent nieuw reservoir voor een paar tientjes)

Edit: olielampje (maar dan in rood)
th


Koelvloeistoflampje:
Coolant_Gauge_Red.jpg
 

machlo

Forumguru
@Cordoba...was echt olielampje...in het rood, uitlezen gaf ook aan dat de oliedruk te laag was.
Het is natuurlijk ook koffiedik kijken. Kom er al een paar jaar en wordt altijd goed geholpen, nooit problemenoid. Waar ik me een beetje aan stoor is dat ze blijkbaar toch niet zelf alle "voor de hand liggende" oorzaken afgaan. Oliedruk en sensor zou je toch vóór een kopdemontage al uitzoeken? Nu moet ik dit gaan bespreken terwijl ik gewoon niet eens weet wat en hoe je de uitslag van oliedrup meten moet interpreteren. Wellicht kunnen jullie helpen. Zoals @Spierings al zegt, met uitlezen kun je iets uitsluiten......ik ben dus beniwud naar dat iets........mijns "leken" inzicht:
-oliedruk te laag >> lekkage of sensor kaput??
-oliedruk "normaal" (wat is gezond??) >> sensor kaput?
-oliedruk te hoog >> geen flauw idee
 

Cordoba

Forumguru
@machlo Inderdaad met uitlezen had je ook de melding van lage oliedruk, maar het gebeurd nog wel eens dat mensen de verschillende lampjes door elkaar gooien, waardoor je totaal op het verkeerde been wordt gezet.

Wat de oliedruk zelf betreft: bij totaal andere (en veel jongere) blokken zijn er volgens mij zowel blokken geweest waarbij de waterpomp vroegtijdig vervangen moest worden doordat de kunststof schoepen kapot gingen, maar ik dacht een vergelijkbaar verhaal ook wel eens voor de oliepomp gelezen te hebben. Echter allemaal niet voor een Fabia I en/of een AQW blok. Je kunt altijd vragen of ze de oliedruk meten zoals Spierings aangeeft, en op basis daarvan verder overleggen/nadenken wat je gaat doen.
 

leo442

Forumguru
Als ze hem uitlezen met stilstaande motor en alleen het contact aan, zal de oliedruk altijd te laag zijn.
 

Spierings

Forumguru
Volgens mij slaat hij nooit een storing op met te lage oliedruk, heb vaak zat wagens met te lage druk gehad.

Meten doe je met een digitale of analoge drukmeter.
T75545.jpg
 

machlo

Forumguru
Stond erbij toen monteur de auto aansloot op de computer. Hij gaf bij het hoofdstuk foutcodes idd geen fouten aan.
 
inderdaad als je auto te weinig oliedruk heeft zal deze asap aan gort draaien.. warm lopen enz enz...
99% dat dit gewoon defecte olie sensor is en wat ik ook zie zijn uit gedroogte soldering in klokkenhuis.. die meest vage dingen dan doet dit al bij audi gehad renault kan er helemaal wat van..

Ik heb zelf nu vw t4 diesel en daar lekt de sensor ook van en als je boven de 130 komt piept ie..... dit komt gewoon door die rotte sensor
 

machlo

Forumguru
Ga maandag direct nog eens overleggen. Heb me vandaag verder zitten inlezen. Ze lieten me een (de?) Oliedruksensor zien. Die stond in eenbakje met olie. Ging er hun om dat ze wilde laten zien dat er een andere vloeistf bij die olie zat. Ga dus maar eens vragen of die olie mee kwam met die sensor. Dan zou dat de dader kunnen zij . Daarnaast vragen om oliedruk meten zoals hier al enkele keren is aangegeven!
Hoop dat het dat inderdaad is, kan nu echt even geen reparatie van honderden euro's hebben.

En zoals al eerder gezegd werd....die aqw staan er om bekend dat de motorolie wat vervuild is met andere vloeistof toch??????
 
rijd je veel kleine stukjes? dan komt er condens in de carter en soms kan dit zo veel zijn dat mayo ontstaat op je vuldop....
en dan lijkt soms ook of je lekke koppakking hebt ... maar puur vocht...
 

machlo

Forumguru
Maak niet zoveel kilometers maar check regelmatig op die mayo. Zit er niet. Heb ook geen enkel symptoom van lekke koppakking.
 

machlo

Forumguru
Vanmorgen met de garage afgesproken dat ze de oliedruk zouden meten en de oliesensor vervangen. De druk leek bij stationair belasting in orde, geen lampje ook. Daarna zijn ze ermee gaan rijden en de motor meer belast. Ook toen geen lampje. Vervolgens hebben ze hem aan de computer gehangen en toen gaf hij nog steeds aan, te lage druk. Lampje blijft nog wel uit. Daarnaast gaven ze aan dat er die koelvloeistof in de olie zat.
Heb afgesproken dat ik ze morgen zou bellen om te bespreken hoe verder. Ze gaven zelf aan de cilinderkoppen eraf halen en de motor van binnen bekijken het verstandigst was.
Weet ff niet meer hoe verder. Zou naar de skodagarage kunnen gaan om het daar te bespreken.
Iemand nog een idee? Nogmaals, ben een leek op dit genied , ze hebben me dus redelijk snel "omgekletst"...
 

Spierings

Forumguru
Bij de Skoda dealer zullen ze waarschijnlijk ook gewoon zeggen dat ze zelf diagnose moeten doen..

Snap niet waarom ze blijven zeggen dat volgens de testkast de oliedruk te laag is.
Dit is niet uit te lezen en ze hebben zelf toe gegeven dat ze de druk gemeten hebben en goed bevonden. Bovendien blijft het lampje uit..

Ik zou zelf geen vertrouwen meer in de garage hebben aangezien dat ze voor het oliedruk probleem zelf niet eens een oplossing hebben geboden..heeft je nu denk ik al genoeg geld gekost..
Lijkt alsof ze zich alleen richten op het tweede olie/koelvloeistof probleem en niet op het probleem waarvoor je in eerste instantie kwam..

Je hoeft niet persee naar de dealer, er zijn genoeg VAG specialisten welke net zoveel of meer kunnen voor minder..
 

machlo

Forumguru
@Spierings. ........een positief gevoel is bij mij nu ook ver te zoeken. Het feit dat ze pas op verzoek een druktest nemen en meteen al alles open willen gooien vind ik erg vreemd. Zoals al eerder hierboven aangegeven had je dan al eerder geweten of het een mechanisch of electronisch probleem is.
Druk was idd goed, lampje blijft tot nu toe uit. Ze leggen hem aan de computer en zien dan in het hoofdstuk "oliedruk" (weet ook niet hoe ik het anders moet noemen) dat de oliedruk te laag is.

Het feit dat er koelvloeistof in de olie zit maakt mij ook niet gelukkig maar ik zie zelf even het verband niet met lage oliedruk, etc.
Heb zelf eigenlijk al besloten dat ik hem morgen ga halen en er maar een second opinie van ga maken elders. Heb verder geen ervaring met VAG garages. Lees er hier wel eens goeie dingen over.
 

Spierings

Forumguru
Misschien even vermelden in welke regio je woont, misschien hebben andere hier op het forum goede ervaringen met specialisten bij jou in de regio

Ik vind het een wijs besluit om voor een seconden opinion te gaan..

Hebben ze er nu nieuwe olie of de oude olie terug op gedaan?
 

Cordoba

Forumguru
Zeeland kan 'n plaats of provincie zijn...

Volgens mij in dit geval de provincie, als mijn geheugen me niet bedriegt regio Goes.

In elk geval goed dat je voor een second opinion gaat @machlo Misschien even kijken of je forumleden in je omgeving kunt vinden voor een goed adres (ik gok dat je Vagtechniek in Nuenen te ver vind). Ik zou in elk geval niet voor algemene garage gaan, maar voor een VAG-dealer (Skoda/Seat/VW of Audi) voor een specialist in minstens één van die merken of voor een ex-dealer. Omdat je een AQW-blok hebt, zou ik als eerste voor een Skoda-ge-oriënteerde garage gaan, omdat je daar meer relevante ervaring mag verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan