Brandend olielampje

machlo

Forumguru
Goes, Zeeland

De oude terug doen? Ben benieuwd, ga ik ze vragen......hoop ik toch dat 'ie blauwe ogen heeft, kan ik tenminste nog iets geloven!
 

machlo

Forumguru
@Cordoba (prima geheugen)..........heb op dit moment even weinig vertrouwen in mijn faabje. Ben bang dat ik die 150km meer op mijn instrumentenpaneeltje zit te kijken dan voor me.....ga deze keer zeer zeker even voor een specialist.

Ben wel even benieuwd. ..........die 1.4 mpi aqw met zijn bussen. Indien een specialist (bv de dealer) z'n kop licht, is de kans dan kleiner dat die bussen verschuiven/loslaten dan dat een algemeen dealer dat doet???? Ik ken het principe van die bussen niet. Gaan ze bv de koppakking vervangen en kan hij alsnog ook van onderen gaan lekken.....dan ben je toch wat verder van huis.... (Zeeland, noord-brabant...)
 

Cordoba

Forumguru
Belangrijkste is dat de monteur weet dat ie daarop moet letten, maar ik denk dat het onzin is om de kop te lichten met de huidige stand van zaken. Voor je naar een andere garage gaat, misschien eerst even overleggen met ze. Bijvoorbeeld de oude olie laten zitten, of gewoon de olie wisselen om een frisse start te maken, en dan te kijken of er inderdaad koelvloeistof in zit.
 

Spierings

Forumguru
Als er al nieuwe olie op zit is het geen probleem, hou het probleem even in de gaten. En laat ze eventueel na een tijd de olie aftappen om te laten controleren.

Misschien hebben ze de oude olie bewaard?
 

machlo

Forumguru
@fzr1000excup ...je linkje werkt niet?! Tenminste niet op m'n tablet.

Vandaag mijn skoda opgehaald.......rijdt soepeltjes, geen lampje en piepjes (was ook nog geen 5 minuten rijden door de stad).

Nog even gesproken met de chef. De cilinderkop liften en koppakking vervangen is wellicht een optie die helemaal niet gaat gebeuren.....als dat 1500 eurie gaat kosten (schatting) bij een auto van nog geen 3000 euro.......pfffffffff. Zegt tie, als hij dan toch zover openlicht is het wellicht ook wel verstandig om allerlei lagers (oa krukaslagers??) te vervangen.....ga je naar de 2500 euro.......dacht het niet!
Nog even gesproken over de oliedruk....vreemd dat de ene meeting (ga ik uit van een meeting zoals @Spierings aangeeft). Zegt tie....."ja een meeting die aangeeft hoeveel bar de druk is zou nog beter zijn om te weten waar je aan toe bent. Maar dat moeten we uitbesteden. We hebben hem onbelast aan de meetkast gelegd (druk oke) en na een belaste rit (druk te laag). " Dan begin ik toch aan veel dingen te twijfelen zeg.
De olie met koelvloeistof hebben ze terug gedaan!!!

Kom ik thuis, doe ik de motorkap open............zie ik een koelvloeistof tankje met een oranjeachtige vloeistof, een stuk onder het minimum. Maar zo heb ik hem niet gebracht ruim een week geleden...... Toen zat er mooie roze vloeistof in, tot midden max/min gevuld...die zat er al in vanaf 10-2-2015!!!!!! Vraag ik me toch ernstig af of dat het resultaat kan zijn van enkele onderzoekjes zoals in dit topic beschreven!! Heel eerlijk?? Ik geloof er geen zak van......

Ga een afspraak maken met een specialist en ga vragen om een gedegen onderzoek, met goeie instrumenten en meetapperatuur, laat alles opnieuw afvullen met schoon spul (koelvloeistof en olie) en pak een biertje om mijn verdriet te verdrinken.

Oja, ik open ff een nieuw topic met een vraag welke onderzoeken, (druk)testen ik kan laten nemen ivm oliedruk en mogelijk koelvloeistofverlies. Jullie tips zijn van harte welkom.
 

Spierings

Forumguru
Zou elders even de oliedruk laten meten op de enige en juuste manier met een meter. Neem aan dat de sensor de oorzaak is geweest, deze is nu vervangen en het lampje brand nu niet meer.

Koelvloeistof hebben ze blijkbaar gewisseld voor andere..... Mogelijk ander merk..
Hadden ze het er dan niet over dat daar olie in zat ipv de olie? Waarom hebben ze hem anders afgetapt....

Mag hopen dat die 1500 inclusief kop revisie is...het is waardeloos advies om eventueel lagers en zo te vervangen... Dat is gewoon onnodig werk en veel meer werk.
Dat ze adviseren in een tandriem te vervangen, kan voorkomen..
Om voor een lekke koppakking of zoiets het complete blok open te gooien? Pfff.

Gewoon ergens anders naar toe gaan, ze hebben genoeg uit hun duim gezogen....

Koelvloeistof zal trouwens laag staan, doordat hij na het vervangen niet goed ontlucht is of dat ze hem niet hebben laten afkoelen nadien zodat deze op peil gezet kan worden..
 
Ik had linkje van Facebook maar blijkbaar werkt dat niet .... oeps dit was was time laps gemaakt van cilinderkop die ik van mijn vw bus had gedaan ;)

Maar ik doe veel auto's ook veel koppakkingen maar de kosten waar ik meestal op kom is rond 700 euro dit is met vlakken+pakkingen+kopbouten en vacuum test maar goed ik doe dit hobby matig en ben geen bedrijf althans mijn sleep wel ;)

Maar garage uurloon is al gouw 70 euro per uur dit maal 16 uur meestal al bijna 1000 euro... en martiaal misschien 300 euro.

Maar goed ik wil er wel blik op geven als je wil?
 

machlo

Forumguru
Thanx @fzr1000excup...........je staat in mijn bestand indien nodig. Krijg echter steeds meer tips en advies dat het wellicht echt wel meevalt met de koppakking.

@Spierings, ik ga sowieso naar een specialist of dealer om de goeie en schone vloeistoffen in te gooien en op goed niveau. Ook een goeie oliedruktest en wellicht de koelvloeistof op druk zetten. Maar ik denk dus ook dat het de sensor is geweest, die is vervangen........hoop ik....... Ze hebben het overigens alleen over koelvloeistof in de olie gehad, dat tankje was toen ik hem bracht gevuld met super schone roze vloeistof, daar was geen visuele olie in te vinden. Waarom die is afgetapten gevuld met oranje vloeistof.....geen idee
 

machlo

Forumguru
Volgende week donderdag naar de skoda garage voor schone olie en koelvloeistof. Ook de oliedruk er laten meten enik denk een co2 test ivm wat (koel?)vloeistof in de olie.

Vanavond de koelvloeistof wat aangevuld tot normaal niveau en een uurtje gereden. Flink wat snelweg en wat stadsnelheid. Oliedruklampje niet gezien en gehoord. Me happy...
 

Cordoba

Forumguru
Misschien dat er nog wat met de koelvloeistof is geknoeid (misschien wat nieuwe olie toegevoegd bij de koelvloeistof?), om je zover te krijgen dat je de kop laat lichten?
 

machlo

Forumguru
@Cordoba..........zo wil ik liever niet denken, maar ik heb van de week wel ergens zo'n stemmetje gehoord in mijn hoofd.
Zou wel heel triest wezen als dat zo was!
 

Cordoba

Forumguru
@machlo Die oranje kleur die je noemt, kan bijna niet komen door normale motorolie uit het blok, omdat die al snel donkerder van kleur wordt, en dan krijg je een bruinige kleur, dus vandaar dat ik aan nieuwe olie denk. Andere optie is dat ze dezelfde kan/trechter gebruikt hebben om de olie weer in het systeem te gieten, als die ze normaal gebruiken om olie te vullen na een beurt.

De garage waar je auto nu is geweest, hamert naar mijn smaak veel te veel op het lichten van de kop. Is de kop er eenmaal af, dan hebben ze je volledig in hun macht: de auto kan niet meer zelfstandig rijdend de garage uit, en dan ben je de melkkoe. Dat is in elk geval het gevoel dat ik krijg bij je beschrijvingen, en helaas er zijn garages die echt zo te werk gaan.
 

machlo

Forumguru
Helemaal mee eens @Cordoba.......na een poging om via het carter het olieprobleem op te lossen heb ik ze er eigenlijk niet meer over gehoord en ging het alleen nog over die vloeistof in de olie.

Ik denk dat ze een ander type koelvloeistof hebben gebruikt, deze is echt oranje terwijl ze de laatste keer nadat de thermostaat was vervangen er roze g12 in hebben gedaan, die hebben ze dus wel! Ben maar niet gaan mixen met een ander soort koelvloeistof en heb het wat aangevuld met gedestilleerd water.
 
Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.
Er zijn ook Mono Propyleen Glycol koelvloeistoffen, deze zijn echter hoofdzakelijk voor de voedingsmiddelen industrie.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vind dat hele mengen maar niks.... Sommige monteurs / garages denken er ook heel makkelijk over. Men probeerde mij laatst ik dacht G11 (blauwe kleur) te verkopen, terwijl er toch echt op het vaatje G12+ staat.

Mijn airco monteur had er na vervanging condensor ook een mengbaar universeel kleurtje bij gedaan. Ik heb nadien het hele koel systeem geflushed, en een paar keer gevuld met water, kort proerfitje zodat de thermostaat op de radiateur open ging, weer leeg laten lopen en daarna afgevuld met nieuwe G12+ (of ik dacht zelfs G12++)

Beetje onnodig misschien, maar dat voelt toch het best :jaja:
 

machlo

Forumguru
@fzr1000excup.......probleem is een beetje dat ik dus niet weet wat voor spul er in zit, dat oranje goedje. Kan wel gaan bellen maar ik heb het ff helemaal gehad met deze garage. En volgens mij kan gedestilleerde water niet echt kwaad, zit er maar ff in totdat hij weer met nieuwe is gevuld.
 
  • Groen / blauw kies dan koelvloeistof SP11
  • Lilakleurig kies dan koelvloeistof SP12
  • Lilakleurig in een VW, Seat, Skoda kies dan de koelvloeistof SP13
  • Groen, kies dan de koelvloeistof SP14
  • Fluoriserend oranje kies dan de koelvloeistof SP15


Voorbeelden van verschillende soorten merkspecifieke koelvloeistof
Koelvloeistof SP11 is een groen/blauwe, gebruiksklare koelvloeistof voor gebruik in diverse modellen van Mercedes, BMW, Opel en Saab en voor diverse modellen van de VAG-groep (VW/Audi/Porsche/Seat/Skoda), waar een G11-kwaliteit gevraagd wordt.

Koelvloeistof SP12 is een lilakleurige, gebruiksklare koelvloeistof voor koelsystemen vervaardigd uit aluminium en koper- of aluminiumlegeringen. Coolant SP 12 kan ook veilig gebruikt worden in conventionele gietijzeren koelsystemen.

Koelvloeistof SP13 is een lilakleurige, gebruiksklare koelvloeistof voor koelsystemen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat.

Koelvloeistof SP14 is een groene, gebruiksklare koelvloeistof voor gebruik in koelsystemen van Peugeot en Citroën.

Koelvloeistof SP15 is een fluorescerend oranje, gebruiksklare koelvloeistof voor gebruik in koelsystemen van de nieuwste modellen van de GM-groep (Opel/Saab/Vauxhall), waar een Long Life koelvloeistof gevraagd wordt met de kwaliteit GM 19 40 650.
 

machlo

Forumguru
Nog een vraagje....... als de oliedruk bij stationair goed is maar bijv bij belasting te laag........dan moet het motorolie lampje toch ook gaan branden of ben ik nou gek?
 
Bovenaan Onderaan