MacManiac78
Forumguru
Hallo allemaal,
Zoals jullie in het onderwerp lezen wil ik geheel iets anders aanzwengelen.
Brandstof tunen, eigenlijk.... "Hoe haal je meer rendement uit brandstof?"
Ik zat te denken, nu het wat kouder aan het worden is, is de diesel wat stroperiger.
"Dunnere" diesel, vernevelt beter, betere verneveling, geeft een beter lucht brandstof mengsel, geeft een hoger rendement van de brandstof.
Tot dusver lijkt het me te volgen, toch?
Als de moterwarmte nu eens gebruikt zou worden om de brandstof voor te verwarmen, zou dat een hoger rendement opleveren?
Technisch is het erg makkelijk.
Het voorverwarmen is simpel te doen door een warmtewisselaar te plaatsen tussen de koelleiding en de brandstofleiding.
De 'warmere' en de 'koelere' vloeistoffen vloeien dan tegen elkaars richting in waardoor er warmte overdracht plaatsvind.
Natuurlijk werkt dit slechts bij een reeds warme moter....
Zou dit daadwerkelijk een hoger rendement opleveren, of wordt de brandstof nu al door de hoge druk al meer dan voldoende vernevelt?
Zoals jullie in het onderwerp lezen wil ik geheel iets anders aanzwengelen.
Brandstof tunen, eigenlijk.... "Hoe haal je meer rendement uit brandstof?"
Ik zat te denken, nu het wat kouder aan het worden is, is de diesel wat stroperiger.
"Dunnere" diesel, vernevelt beter, betere verneveling, geeft een beter lucht brandstof mengsel, geeft een hoger rendement van de brandstof.
Tot dusver lijkt het me te volgen, toch?
Als de moterwarmte nu eens gebruikt zou worden om de brandstof voor te verwarmen, zou dat een hoger rendement opleveren?
Technisch is het erg makkelijk.
Het voorverwarmen is simpel te doen door een warmtewisselaar te plaatsen tussen de koelleiding en de brandstofleiding.
De 'warmere' en de 'koelere' vloeistoffen vloeien dan tegen elkaars richting in waardoor er warmte overdracht plaatsvind.
Natuurlijk werkt dit slechts bij een reeds warme moter....
Zou dit daadwerkelijk een hoger rendement opleveren, of wordt de brandstof nu al door de hoge druk al meer dan voldoende vernevelt?