Brandstof (diesel) tuning

MacManiac78

Forumguru
Hallo allemaal,

Zoals jullie in het onderwerp lezen wil ik geheel iets anders aanzwengelen.
Brandstof tunen, eigenlijk.... "Hoe haal je meer rendement uit brandstof?"

Ik zat te denken, nu het wat kouder aan het worden is, is de diesel wat stroperiger.
"Dunnere" diesel, vernevelt beter, betere verneveling, geeft een beter lucht brandstof mengsel, geeft een hoger rendement van de brandstof.
Tot dusver lijkt het me te volgen, toch?:cool:

Als de moterwarmte nu eens gebruikt zou worden om de brandstof voor te verwarmen, zou dat een hoger rendement opleveren?

Technisch is het erg makkelijk.
Het voorverwarmen is simpel te doen door een warmtewisselaar te plaatsen tussen de koelleiding en de brandstofleiding.
De 'warmere' en de 'koelere' vloeistoffen vloeien dan tegen elkaars richting in waardoor er warmte overdracht plaatsvind.

Natuurlijk werkt dit slechts bij een reeds warme moter....

Zou dit daadwerkelijk een hoger rendement opleveren, of wordt de brandstof nu al door de hoge druk al meer dan voldoende vernevelt?

wanderer

Senior Member
Natuurlijk werkt dit slechts bij een reeds warme moter....
als de motor warm is dan is alles in de omgeving (onder de motorkap) ook voldoende warm, dus ook de brandstofpomp en daarmee de brandstof...bovendien wordt de diesel aangepast aan de lagere temperatuur door de oliemaatschappij.......enne....zouden de fabrikanten deze mogelijkheid echt over het hoofd gezien hebben..?

Bij de pomp waar ik ga pompen staat 'bijgesteld naar 15 °C'. Maar dat staat er dag en nacht, zomer en winter. Dus ik weet niet of de(/alle) oliemaatschapij(en) hiermee rekening houden.
Of heeft dat enkel met het volume van de brandstof te maken (of een liter nu echt wel een liter is)?

Verder dacht ik dat er bij de diesels een spoel zat die dat voorverwarmen deed (bij de oude peugeot 806 van m'n vader toch) daar komt een lichtje met een zwijnenstaartje aan, en als dat uitgaat mocht je de motor aanleggen. Je kan 'm natuurlijk altijd starten, maar ik vermoed dat dit hiermee iets te maken heeft ('s winters wacht je tot het lichtje uitgaat, 'somers laat je't gewoon branden...).

Laat me weten of dit al dan niet klopt, want m'n laatste 5 wagens waren totnogtoe allemaal benzines.

Boet

Actief lid
Tja, da's voorgloeien. En dat warmt inderdaad de zaak een beetje voor. Als de verbranding eenmaal loopt, gaat het vanzelf.

En over 'brandstoftuning' is al heel veel gezegd en er is heel veel uitgeprobeerd. Wat dacht je van mengen met aceton, LPG, butaan?:)

MacManiac78

Forumguru
Bijmengen met wat Acethon en Xyleen, dat heb ik al eens gedaan, ik merkte geen / nauwelijks verschil.
LPG / Butaan? Dat zijn gassen, hoe krijg je dat in een tank? Dat vliegt er harder uit dan erin. :tongue: Of moet er een xtra tank bij? Dat lijkt me bijzonder prijzig.
@ Wanderer, de moterruimte wordt geen > 80'C middels een warmtewisselaar kan je die temperaturen wel bereiken. Warme olie (diesel) is dunner en verneveld fijner. De brandstofcel is ook al bedacht, waarom zit die nog niet in de auto's?
@ Kyomity Als mijn auto nu een nachten doorgehaald heeft, is hij soms -X 'C. De 15 'C, waar jij het over hebt is om de verloop in hoeveelheid liters aan de pomp bij warm of koud weer te drukken. Daar heb ik het nu niet over.

Graag een technisch onderbouwde reactie.
Heeft het verwarmen van brandstof (het verlagen van de fiscositeit) positieve gevolgen voor het verbruik? (fijnere verneveling)?

floyd2

Forumguru
Volgens mij zitten er onderdelen in het brandstofsysteem die gesmeerd dienen te worden door de diesel en het lijkt mij dat je met een lagere viscociteit je op glad ijs begeeft.
Er zit niet voor niets een koeler ergens onder de auto gemonteerd bij sommige tdi's

wanderer

Senior Member
zomaar gevonden op het web:
Diesel voorverwarmen is erg goed tot de motor warm is dan zou het verwarmen moeten stoppen.

Een kort gesloten retour die kan openen op 65 graden is ideaal.

Diesel wordt schraal boven de 70 graden daarom hebben de nieuwste sprinters dieselkoelers.

Een KGR kan meestal extra worden aangebracht op het filterhuis.

en
Overigens hebben Mercedes Benz diesels nagenoeg allemaal een warmtewisselaar standaard in de pijp naar de kachelradiator zitten. Deze werkt tot +25 graden, daarboven staat de klep dicht. Waarom tot +25 graden is mij een raadsel, ik loop dan al in korte broek....

MacManiac78

Forumguru
Diesel is al vet van zichzelf. Die 'smering' vind dus toch wel plaats.
Wat betekend viscositeit? (--> Stroperigheid) Uitvloeisnelheid.
De "koeler" (intercooler) is ten behoeve van de turbo. Een Greenline heeft geen intercooler omdat het turboTJE door de lucht al meer dan voldoende gekoeld wordt. Maar ook al had het een MEGA turbo en idem intercooler, dan nog doet een lagere viscositeit niets met de (DIESEL!) brandstof. Een intercooler is niet brandstof gekoeld, maar olie gekoeld.
:ahum:

MacManiac78

Forumguru
@Wanderer.... super! 65' C!
Warmtewisselaar en flowmeter met T(I)C dus.

Temperatuur (Indicator) Controller.

Hier kan ik wel wat mee!

Max5

Senior Member
@MacManiac78, dank voor de eerlijkheid mbt. de aceton experimenten. Ik zag al eerder een melding daarover in het GL verbruiksdraadje en vroeg me al af wat de resultaten zouden zijn.
Waar haal je tegenwoordig nog aceton trouwens? Ik heb nog gezocht maar het lijkt of iedereen het uit de schappen heeft gehaald:ahum:

De "koeler" (intercooler) is ten behoeve van de turbo. Een Greenline heeft geen intercooler omdat het turboTJE door de lucht al meer dan voldoende gekoeld wordt. Maar ook al had het een MEGA turbo en idem intercooler, dan nog doet een lagere viscositeit niets met de (DIESEL!) brandstof. Een intercooler is niet brandstof gekoeld, maar olie gekoeld.
Ik denk dat je een oliekoeler bedoeld.
Een intercooler koelt de, door de turbo gecomprimeerde, lucht.
En die heb je wél!

Canon-Eye

Forumguru
Of heeft dat enkel met het volume van de brandstof te maken (of een liter nu echt wel een liter is)?
Een liter is altijd een liter - alleen zit daar niet altijd hetzelfde gewicht aan brandstof in. Anders gezegd: de soortelijke massa varieert nu eenmaal met de temperatuur, maar de prijs wordt berekend per liter en de accijns e.d. zelfs per hectoliter. Beide moeten natuurlijk wel naar een vaste maatstaf worden berekend. Dáárvoor geldt dus de s.m. bij 15 graden Celsius als standaard: bij afwijkende temperatuur moet daar naartoe worden omgerekend.
Overigens zal de temperatuur in de grondtank van een tankstation ook op zeer zomerse dagen niet heel veel afwijken van die 15 graden, zeker niet bij tankstations met een grote omzet die dus frequent worden bevoorraad. In de dagelijkse praktijk zul je er weinig tot niets van merken.

MacManiac78

Forumguru
Euhmmmm......

Motor

Motorinhoud 1.199 cc
Aantal cilinders 3
Aantal kleppen 12
Plaatsing cilinders lijn
Maximaal vermogen 55 kW / 74 pk
Koppel 180 nm / 2.000 tpm
Turbo Ja
Intercooler Nee

En hier....

Motor/Transmissie Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline 55 kw – 75 PK
Cilinderinhoud: 1199 cc
Boring x slag: 79,5 x 80,5
Maximaal vermogen: 75 PK / 55 kW @ 4200 TPM
Turbo/Intercooler: Ja / Nee
Inhoud Brandstoftank: 45 liter
Aandrijving: Voorwiel

Ik vond het ook al vreemd hoor, maar het staat hier toch echt.
En anders zie ik graag een foto van een intercooler onder een 1.2 TDI. Want dan kan ik terug naar de dealer: "Volgens mij zijn jullie juist bij MIJ een onderdeeltje 'vergeten'."
;)

Afgezien van koud starten. Als je eenmaal rijdt is je blok 90 graden minimaal. Je brandstof pomp piept de druk heel erg op van je diesel en stopt zoveel warmte in de diesel dat de fabrikant de diesel door een koeler stuurt om de tank niet te warm te laten worden.

De hoeveelheid metaal van 90 graden die je brandstof tegenkomt op weg naar de verstuiver tip is dusdanig groot dat je je brandstof echt niet nog eens hoeft op te warmen.

@ MacManiac. Die van mij heeft een intercooler. Die info klopt blijkbaar niet echt. Kijk zelf maar waar je lucht naar toe gaat na de turbo.

Max5

Senior Member
Yep, volg de zwarte buis vanaf de turbo naar voor-onder aan de bestuurderskant, daar zit de intercooler over de breedte van het motorruim. Aan de bijrijderskant loopt de buis weer omhoog richting inlaat manifold.
(En verbaas je over de lengte van het hele traject.)

Nog een aardige link over zuinigheidstuning vroegah:
http://www.opel-p1.nl/custom/testcar/Ben%20Visser/worldrecord%20376%20mpg%20opel%20p1.htm
B
eetje rommelig artikel, maar van hieruit kun je weer verder googlen.

Canon-Eye

Forumguru
uitvlokken van diesel heeft hooguit gevolgen in de tank en de leiding van de tank naar het filter
Maar in de praktijk zal dit normaal gesproken niet voorkomen, aangezien de oliemaatschappijen in de winterperiode zelf al antivlokmiddel toevoegen.
Dus alleen als de auto om welke reden dan ook vanaf de zomer met toen vers afgevulde tank heeft stilgestaan tot in de winter zou je hier eventueel last van kunnen krijgen...

Captain Hook

Forumguru
Maar in de praktijk zal dit normaal gesproken niet voorkomen
Nou... zeg nooit, nooit.
Ondanks dat je in Duitsland en Oostenrijk altijd winterdiesel tankt in dit jaargetijde, heb ik wel eens meegemaakt dat bij -30 de boel toch ging vlokken... (de auto stond EN in de schaduw EN in op winderige plek)
We zaten in het Zillertal in januari (al heel wat jaartjes geleden) en daar was het stervenskoud. Benzine auto's wilde pas starten als er pure aceton in de carburateur bij ging (zo lang geleden is het al). En de diesel zat gevlokt in de tank. En dan helpt een brandstofverwarmend filter ook niet meer. Want de brandstof kwam niet eens bij het filter.
's-Ochtends vroeg de auto in de zon duwen en dan ff-tjes wachten totdat ze enigszins opgewarmd waren en dan wilde ze weer starten. Heb wel meegemaakt dat een Golfje TDI minutenlang moest voorgloeien (je zag gewoon de accu zowat afsterven). :crazy:

Maar idd, dat was een hoge uitzondering. :grin:

Canon-Eye

Forumguru
@Captain Hook: "normaal gesproken", schreef ik niet voor niks...

Mijn eerste dieseltje (een Audi 80, 54pk, bouwjaar 1985) was er ook wat gevoelig voor, ondanks de winterdiesel.

Maar op de zaak (transportbedrijf) hadden ze daar spul voor dat de chauffeurs ook bij zich hadden, want al gaf bedrijfspomp uiteraard gewoon Nederlandse (Shell) winterdiesel, in verre buitenlanden was het toch niet altijd even betrouwbaar.
Ik tankte altijd standaard op vrijdagochtend - meestal niet omdat het nodig was, maar gewoon om 'm vóór het weekend vol te hebben staan zodat ik er een 1200km mee vooruit, zodoende - en gooide er dan 's winters op gezag van de werkplaatschef 5 tot 10 cc van die vloeistof bij. Nooit meer last gehad...

Bovenaan Onderaan