Brandstof verbruik

merivo

Nieuw lid
na de eerste 1500 km op benzine te hebben gereden met een verbruik van 1:16,5 ben ik overgegaan op gas. Nu na twee keer tanken heb ik een verbruik gemeten van 1:11,5. Ik vind dit nogal veel. 10% meer is volgens mij genoeg dat hij duurder loopt. Mijn dealer vind dat ik nog even moet afwachten maar vond het ook wel een hoog verbruik. Volgens de experts van gas FX zou het brandstofverbruik gelijk moeten liggen met benzine.
Volgens mij werkt de gasindicator die de inhoud van de gastank weergeeft niet helemaal goed want als het reserve lampje gaat branden dan zou ik moeten tanken wat ik ook doe maar dan gaat er maar ongeveer 40 liter in terwijl er een 66 liter ring in ligt. dus zou het als hij leeg is toch zeker tegen de 50 liter moeten kunnen tanken. Wie heeft hier ervaring mee?:407::623:
 

Mark

Banned
De gastank kun je nooit volledig vullen (= een veiligheidsmarge), verbruik gaat ongeveer met 15% naar boven.
Als je wagen nog nieuw is, weinig kilometers dus, is het normaal dat je wat meer verbruikt.
Bij mijn fabia ging het verbruik pas na beneden nadat er al enkel duizenden kilometers op de teller stond, bij de Dacia is het verbruik pas gaan zakken nadat de 8000 kilometer op de teller voorbij kwam.
Deze laatste zijn ze nu ook aan het ombouwen om op gas te rijden.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb nog nooit gas gereden , maar heb het wel al altijd gehoord dat een wagen op gas op z'n minst 10% meer verbruikt , dat een splinter nieuwe wagen meer verbruikt dan eentje die al wat kilometers gelopen heeft , dat hebben ze ook allemaal , zou het nog een paar duizend kilometer afwachten . Toen ik in de garage werkte , mochten de klanten van mijn baas nooit meteen op gas gaan , ze moesten minimum 5000 km op de teller staan hebben voor dat de garagehouder ze wilde op gas laten zetten. De klanten deden wel waar ze zin in hadden , als ze hem met nadruk vroegen om meteen op gas te hebben deed hij dat wel , maar raadde het ten stelligste af .
 

jaspernl

Actief lid
mij is ook verteld dat ik m'n Roomster straks minimaal 2500 km op benzine moet rijden, voordat ik het gas mag inschakelen. Hij wordt wel direct met gas afgeleverd, dat wel.
 

Kirsten

Senior Member
na de eerste 1500 km op benzine te hebben gereden met een verbruik van 1:16,5 ben ik overgegaan op gas. Nu na twee keer tanken heb ik een verbruik gemeten van 1:11,5. Ik vind dit nogal veel. 10% meer is volgens mij genoeg dat hij duurder loopt. Mijn dealer vind dat ik nog even moet afwachten maar vond het ook wel een hoog verbruik. Volgens de experts van gas FX zou het brandstofverbruik gelijk moeten liggen met benzine.
Volgens mij werkt de gasindicator die de inhoud van de gastank weergeeft niet helemaal goed want als het reserve lampje gaat branden dan zou ik moeten tanken wat ik ook doe maar dan gaat er maar ongeveer 40 liter in terwijl er een 66 liter ring in ligt. dus zou het als hij leeg is toch zeker tegen de 50 liter moeten kunnen tanken. Wie heeft hier ervaring mee?:407::623:

Dit verbruik zal waarschijnlijk wel zo blijven. Ik tank 49 liter gas en rij daar ongeveer 520 km mee. Dus ook niet echt zuinig en ik heb inmiddels de 51.000 km gepasseerd.
 

Bothje

Heel gewoon lid
mij is ook verteld dat ik m'n Roomster straks minimaal 2500 km op benzine moet rijden, voordat ik het gas mag inschakelen. Hij wordt wel direct met gas afgeleverd, dat wel.

Gas is bij mij voor aflevering ingebouwd en de wagen moest ongeveer 1000 km rijden vooraleerst op LPG te mogen overschakelen. De hoeveelheid kilometers pre-LPG is een beetje natte vinger werk, is mijn indruk. Het schijnt nodig te zijn om de olie rustig in de motor zijn werk te laten doen met een circulatie op lagere temperatuur om eventuele metaal slijpsel te verzamelen. LPG heeft een hogere verbrandingswaarde naar het schijnt.
Zuinigheid komt ook met het aantal kilometers dat de motor loopt....
 
Ik vind dit nogal veel. 10% meer is volgens mij genoeg dat hij duurder loopt.
Tsja, dat vinden we allemaal wel. Helaas is de praktijk meer richting 15-20% extra t.o.v. benzine.

De "experts" van GasFX mogen per direct ontslagen worden als ze daadwerkelijk hebben gezegd dat het verbruik gelijk blijft :icon_smile_dead:


Volgens mij werkt de gasindicator die de inhoud van de gastank weergeeft niet helemaal goed want als het reserve lampje gaat branden dan zou ik moeten tanken wat ik ook doe maar dan gaat er maar ongeveer 40 liter in terwijl er een 66 liter ring in ligt. dus zou het als hij leeg is toch zeker tegen de 50 liter moeten kunnen tanken.
Zoals gezegd kan er in een (bruto) 66L-tank "slechts" 53L. En die lampjes op de indicator zijn zo onbetrouwbaar als wat, gewoon via je dagteller en het bonnetje kijken hoe hoog je verbruik ongeveer is en gewoon op de dagteller afgaan wanneer je weer moet tanken.
 
D

Deleted member 2132

Grappig, ... mijn dealer zei juist dat het inrijden op benzine helemaal niet nodig is ... gewoon meteen op gas gaan rijden. Daarentegen zegt de leasemij dat het wel weer moet: zo'n 2000 km.
Ik heb er geen problemen door ondervonden (tot nu toe)

Overigens: de eerste tank was na 450 km leeg en da's ongeveer 1 op 11 bij een 50 ltr tank, de 66 ltr tank was uitverkocht. En inderdaad, die indicator werkt zeer slecht. Rijden op je dagteller om te bepalen of je weer moet tanken. Heb ik er twee van, dus dag makkelijk: eentje in de maxidot display die na twee uur stilstand weer op nul gaat en de ander zit er boven en moet met de hand weer op nul worden gezet. Dat is dus mijn gasmeter.
 
Grappig, ... mijn dealer zei juist dat het inrijden op benzine helemaal niet nodig is ... gewoon meteen op gas gaan rijden. Daarentegen zegt de leasemij dat het wel weer moet: zo'n 2000 km.
Ik heb er geen problemen door ondervonden (tot nu toe)

Overigens: de eerste tank was na 450 km leeg en da's ongeveer 1 op 11 bij een 50 ltr tank, de 66 ltr tank was uitverkocht. En inderdaad, die indicator werkt zeer slecht. Rijden op je dagteller om te bepalen of je weer moet tanken. Heb ik er twee van, dus dag makkelijk: eentje in de maxidot display die na twee uur stilstand weer op nul gaat en de ander zit er boven en moet met de hand weer op nul worden gezet. Dat is dus mijn gasmeter.
Ha, je hebt er drie: je kunt bij de rechterhandel ook nog eens op het knopje onderaan (kort) drukken, dan wordt in de maxidot de tweede teller getoond (herkenbaar door het cijfer 2 rechtsboven in de maxidot) Die loopt door totdat ie wordt gereset door het knopje onderaan lang in te drukken.
 
D

Deleted member 2132

Er is altijd een baas boven een baas.:yeah:
Je hebt helemaal gelijk. Was deze vergeten, want die gebruik ik eigenlijk nooit: 2 is wel genoeg :1761:
 

merivo

Nieuw lid
brandstofverbruik op gas

Nog steeds zit ik op de 1: 11,5 heb mijn dealer al gebeld maar die zegd wacht maar even af . maar ik ga van de week wel ff langs moeten ze maar eens kijken. wat er aan de hand is want volgens mij moet hij zuiniger kunnen laopen. Neemt niet weg dat het toch nog steeds lachen is aan de pomp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:xyxthumbs::xyxthumbs::xyxthumbs::xyxthumbs:
 
Volgens mijn dealer Skoda Groningen hoeft je ook niet eerst alleen maar op benzine te rijden. Bij elke start begin de auto op benzine. Dit is al genoeg.

Vreemd dat elke dealer een ander verhaal heeft.
 

ikke

Lid
Ik krijg het verbruik van mijn O2 2.0 dsg diesel niet onder de
7.5 liter per 100 km. Dat is 1 op 13.3 ik rij wel 150 km autosnelweg per dag. Dus ik vind het verbruik wel redelijk hoog.

Wel rij ik op 18 duims velgen, misschien kan het hieraan liggen.
 

Vfrans

Nieuw lid
Ik vind jouw verbruik inderdaad aan de hoge kant. Ikzelf rij ook een Octavia 2.0 TDI met DSG maar dan een hatchback en twee keer per dag 100 km waarvan 70km over de snelweg en de resterende 30km via de provinciale wegen en de stad met verkeerslichten ed. Verder sta ik op de snelweg regelmatig in de file en ondanks dat kom ik uit op een gemiddeld verbruik over 5300km van 1 : 16,9 met een ritverbruik van regelmatig 1 : 17,8 en zelfs af en toe iets hoger. Ik heb een normale rijstijl en gebruik mijn airco heel regelmatig en gebruik de CC daar waar mogelijk en dat is heel vaak.
 

merivo

Nieuw lid
brand

Ok dat klink een stuk beter,is dit op gas of benzine?



Ik vind jouw verbruik inderdaad aan de hoge kant. Ikzelf rij ook een Octavia 2.0 TDI met DSG maar dan een hatchback en twee keer per dag 100 km waarvan 70km over de snelweg en de resterende 30km via de provinciale wegen en de stad met verkeerslichten ed. Verder sta ik op de snelweg regelmatig in de file en ondanks dat kom ik uit op een gemiddeld verbruik over 5300km van 1 : 16,9 met een ritverbruik van regelmatig 1 : 17,8 en zelfs af en toe iets hoger. Ik heb een normale rijstijl en gebruik mijn airco heel regelmatig en gebruik de CC daar waar mogelijk en dat is heel vaak.
 

ikke

Lid
ik heb heb wel een combi, maar heb wel een zware voet. :rockon:

Dus misschien ligt het daaraan. In België kan je nog altijd beter doorrijden dan in Nederland :yeah:
 

merivo

Nieuw lid
brandstof verbruil

:473::473::473:Inmiddels ruim 16000 op de teller en wel een lichte verbetering van het brandstofverbruik maar volgens mij nog te hoog. Nu red ik de 1:12 1:12,5 .
Dit is veel op de snelweg op de cc. A.s vrijdag eerste beurt en dan laat ik ze nog wel eens kijken of het toch zuiniger kan. Hopelijk wel want tegen over benzine is dit toch wel een groot verschil 1:16,5, 1:17 .
We zullen zien . zijn er andere die dit probleem kennen op gas en hoe is dit bij jullie opgelost.:489:
 

Ronnie

Forumguru
Ik rij gemiddeld 1 op 13,6 op LPG, dit is gewoon het dagelijkse woon-werk verkeer,
op de snelweg zal het zo rond de 1op 14 zijn.
 
Bovenaan Onderaan