Brandstofpomp?

Gerke

Forumguru
Ik lees dit topic nu pas. Met de Ibiza van de kinderen zelfde probleem gehad. Bleek een scheurtje te zijn in een vacuum slangetje rechtsachter het blok (1.4)
 

Stephan27

Actief lid
@marx-7, ja een brug is echt wel noodzakelijk, de lambda steekt vanboven juist voor de Kat.

Spuit ook best even wat kruipolie op de schroef voor je hem losdraait. Hier ook wat plezier mee gehad :D
 

marx-7

Senior Member
@Stephan27,

daar zit ie juist niet. ik heb er maar eentje (gelukkig) en hij zit onder de kap achterin het spruitstuk gestoken. maar met een steeksleutel kom ik er wel aan maar kan niet genoeg kracht zetten om hem los te krijgen. denk dat ik straks even de speciale dop daarvoor ga halen.

wat ik ondertussen wel gedaan heb is de connector losgehaald, waardes opgezocht op internet en aan het meten geslagen.

met lopende motor is het voltage 0,6 ( moet tussen de 0,1 en 0,9 zijn) en de ohm is 0 oftewel de meter reageert helemaal niet. (moet beneden de 30 ohm zijn). dat betekend dat de warmteregeling van de sonde niet werkt

testrit gedaan met losse connector en nu rijdt hij zowel koud als warm wel goed. denk dus dat ik met 99% zekerheid kan zeggen dat de lambda kaduuk is.
 

marx-7

Senior Member
allrighty then, weer een stapje verder of juist niet waarschijnlijk.....:mad:

De lambda is het niet. Ben net nog een stuk gaan rijden met losgekoppelde lambdasonde en na een kilometer of 7 toen hij netjes warm was begon het inhouden weer verdorie. Nog steeds geen motormanagementlampje zelfs niet met losgekoppelde lambda. Misschien is het lampje kapot.


Hij zuipt nog steeds als een tierelier, heb nog niet de kans gehad om hem uit te laten lezen maar iemand misschien een idee welke sensor nog verdacht zou kunnen zijn?
 

Joske

Forumguru
Gevonden in een ouder bericht, een AKL ?

nummer 10 op de tekening is ook lambdasonde (G39)

S26-0338.png

de eerst genoemde sonde die jij bedoelt is wsl deze in het voorste uitlaatstuk:

A26-0142.png
 

marx-7

Senior Member
Bedankt voor de tekening joske maar toch ziet ie bij mij in het spruitstuk. en ik heb er echt maar eentje anders had ik 2 connectors moeten hebben die bij elkaar zitten onder de bijrijderskant

en ik heb echt een AKL motor volgens het plaatje onder de kap
 

Joske

Forumguru
ja het zou wel degelijk kunnen kloppen, ik heb de tekeningen opnieuw bekeken en vind er maar 1 terug. De tweede tekening is een detailtekening van de eerste... :lezen:

maar dan zou die nog altijd in de uitlaatlijn moeten zitten, dus onder de wagen?
 

marx-7

Senior Member
Nee, bij mij zit hij onder de motorkap achter de motor net onder het spruitstuk in de downpipe. het lijkt me zelfs nog de originele te zijn en de bekabeling is allemaal netjes weggewerkt zoals het hoort.

kan me niet voorstellen dat er een beun mee bezig is geweest
 

Joske

Forumguru
Nee, bij mij zit hij onder de motorkap achter de motor net onder het spruitstuk in de downpipe
moest je kunnen, een foto zou misschien nog wat meer duidelijkheid/zekerheid brengen.

Ik heb in bijlage een werkwijze van de garage gestopt waarin uitgelegd wordt wat te doen bij onregelmatigheden na koude start.

Hier wordt ook met een test-kast gewerkt om in te lezen of de lambda wel goed regelt naar rijker / armer maken van het mengsel.

De tweede bijlage spreekt men over de verwarming van de lambdasondeverwarming, met alweer.. dat prentje van de onderkant van de auto ;) (misschien toch maar eens onder gaan kijken :) )

Hopelijk ben je iets met deze info!

grtn

Joske
 

Bijlagen

  • lambdasondeverwarming controleren.pdf
    55,7 KB · Weergaven: 3
  • onregelmatigheden van motor na koude start.pdf
    48,3 KB · Weergaven: 4

Stephan27

Actief lid
Ik heb ook een AKL motor met 101pk. De SR. Maar die lambda moet echt ook in de uitlaat zitten, anders is er mee gesjoemeld volgens mij...

(je ziet de lambda niet steken, enkel als je echt onder een brug kan kijken...) Ik hoop dat het zich allemaal oplost
 

Joske

Forumguru
of je hebt gewoon een AVU natuurlijk... dan zou het wel eens kunnen kloppen wat je zegt over de positie van de lambda ;)

S26-0131.png

is nummer 11 én nummer 23
 

marx-7

Senior Member
AVU? het is een 1.6 SR staat op de dekplaat, meen toch echt AKL op het plaatje gezien te hebben.....zal nog eens goed kijken.


Foto1k0-THF47XHH.jpg


Foto720-PRXMG8ND.jpg
 

Joske

Forumguru
AVU? het is een 1.6 SR staat op de dekplaat, meen toch echt AKL op het plaatje gezien te hebben.....zal nog eens goed kijken.
zeker doen! check sticker in kofferruimte maar eens, een AVU is namelijk ook een 1.6. Op de tandriemkap kan je het ook zien, ik zie daar een barcode op 1 van je foto's, daar staat het normaal ook.
 

marx-7

Senior Member
@Joske

Ben vandaag flink met de Octavia aan de gang geweest en nog eens goed gekeken op de sticker maar het is en blijft een AKL motor, kan er niks anders van maken:wavecry:


Wat ik vandaag gedaan heb is:

*het hele luchtinlaattraject losgebouwd, luchtfilter en alles schoon gemaakt, gasklephuis gereinigd en de carterventilatie volledig schoongemaakt.

*accu heeft al die tijd losgehangen, ecu gereset

Hierna een testrit gemaakt maar de klacht is er nog steeds, wel is het stationair toerental beter.

dus m.a.w. koude of half koude motor goed starten en rijden, zodra hij bedrijfstemperatuur bereikt is het weer mis en houdt de motor weer in. Tevens heb ik nog steeds het idee dat hij zuipt als de eerste de beste alcoholist:cheers:


Vanmiddag nog de temperatuursensor er uit gehaald en doorgemeten. Nu weet ik niet precies de waardes in ohm die hij moet hebben maar die waardes veranderden wel in heet/koud water. Nu wil ik die nog vervangen (zijn de kosten niet alhoewel hij pas een jaar of 2 oud is). Wat me wel opviel is dat met alles wat ik vandaag gedaan heb de octavia minder heftig inhield en beter stationair liep zowel koud als warm.


Ik blijf toch van mening dat dit ergens een sensor probleem is. Ergens krijgt hij de verkeerde waardes door zodat er teveel benzine ingespoten wordt.

Joske, heb jij toevallig een overzicht van de motor met de diverse plekken waar sensors zitten? En welke sensors beinvloeden de hoeveelheid ingespoten benzine?

Marc
 

marx-7

Senior Member
@Joske, excuus....volgens monteur heeft hij inderdaad 2 lambda's.....wordt tijd voor een bezoekje aan de opticien:)

skoda heeft vanmiddag aan de VCDS gehangen en 3 foutcodes:

00513 krukas sensor (verdacht)
00525 lambdasonde
00537 lambdaregulator

ondanks mijn eigdn meetpogingen is dat ding zowiezo kaduuk. Hij deed nauwelijks nog iets dus daar gaan we eerts aan beginnen
 

Joske

Forumguru
2 lambda's?! ohjee :D

en "wij" maar beweren dat er slechts 1 onderaan zat... maar goed, dat buiten beschouwing gelaten. De foutcodes zijn er alleszins naar!
De krukassensor zou ik ook zeker niet laten voor wat het is, deze kan ook serieus wat storingen opleveren! ECU gaat namelijk gaan regelen naar hetgeen hij door krijgt van onder andere deze sensor. Dus voor hetzelfde geld "verzuipt" de lambda omdat de ECU fout regelt op de krukassensor-? :pieker:
 
Bovenaan Onderaan