Mensen, iedereen bedankt voor het meedenken maar het is opgelost......was de krukas sensor á 38 euro
Vanmorgen wilde ik die sensor gaan halen maar de octavia wilde helemaal niet meer starten op een plofje hier of daar na. Na een poging of 20 liep hij en zoals gezegd....koud prima. Maar eenmaal op temperatuur kwam het inhouden ineens vele malen erger terug dan het ooit was geweest. Ben omgedraaid en terug gehobbeld en heb de fiets gepakt richting de automaterialenzaak.
Gegokt dat het de krukassensor was om het simpele feit dat een losse of vaste lambda geen invloed had en dezelfde klacht bleef (excuus maar ik kan redelijk eigenwijs zijn wat dit betreft). Nieuwe sensor geplaatst (je moet geen kolenschoppen hebben) ecu gereset en een testrit van bijna 20 kilometer gemaakt maar de octavia loopt weer als vanouds
Raar maar je zit in de auto te wachten tot "het" komt.....nu? nu dan? hmmmm laag in de toeren gehouden maar hij bleef prima rijden. Eenmaal wat meer zelfvertrouwen durfde ik meer gas te geven.
foto geleend van een engels forum. Ik vond daar iemand met exact dezelfde klacht met dezelfde motor (1.6 AKL).
De lambda moet ook nog, dat doe ik later wel een keer. De dop die ik ervoor nodig heb kost 40 á 45 euro dus ga eerst eens kijken of ik die ergens kan lenen. Zo'n ding gebruik je waarschijnlijk maar 1 of 2 keer in je leven, zonde van het geld. Heb nog 9 maanden keuring dus tijd zat
maar het geeft een berg voldoening dat ik het grotendeels toch zelf heb kunnen oplossen met hulp van hier!
Marc