Brandstofverbruik Yeti

fastfreddy40

Nieuw lid
hallo heb nu een maandje de yeti 1.8 4 x4 .
rijd heerlijk leuke auto.
maar hij lust wel eem beetje brandstof.wat in de boeken staat is moeilijk voor elkaar te krijgen.ik rijd gemiddeld 1 op 8 als je het nieuwe rijden aahoud kan je 1 op 12 halen maar dan moet je niet over de 100km/h op de snelweg rijden en laag in de toeren blijven.misschien zal een tuning helpen maar als het zo blijft denk ik niet dat ik er in blijf rijden.

nomad

Senior Member
Tja, hij is natuurlijk zo aerodynamisch als een schoenendoos, dus geheel onverwacht zal het hoge verbruik toch niet zijn lijkt me...

fastfreddy40

Nieuw lid
klopt maar gemiddeld verbruik in de boeken is 1 op 12 en dat is stads verkeer en snelweg dus daar ga je wel een beetje van uit als je een nieuwe auto aanschaft.
als het een 6 of 8 cillinder motor is snap ik het wel.maar dit is een 4 cil motor met de nieuwste technieken

Delight

Actief lid
En die 1 op 12 is in de meest goede omstandigheden.
Die ga je in het dagelijkse verkeer echt never nooit halen.
Dus ik vind de gehaalde waardes met een 1.8 4x4 helemaal niet zo verkeerd.

Captain Hook

Forumguru
Het grote nadeel van de Yeti is z'n aerodynamische vorm, of liever het gebrek eraan. In kombinatie met het forse eigen gewicht een standaard recept voor een hoog verbruik.

Je kunt het al heel goed zien als je de Yeti, in dezelfde motorisering, met b.v. een O2 4x4 vergelijkt. Op alle fronten wint de O2 het met efficiency.
Komt vooral tot uitdrukking in de topsnelheid. Maar dat betekent ook dat bij bijvoorbeeld 100km/h de te overwinnen luchtweerstand bij de Yeti veel hoger is dan bij de O2.

Vind het nog steeds een 'coole' auto, maar heel jammer dat de ontwerpers op het gebied van brandstof efficiency een stap terug in de tijd hebben gezet. Zo jammer... :crazy:

Porettuhcs

Senior Member
Mijn O2 1.8 tsi redt ook geen 1 op 12 :(.... 1 op 10 redt ik met pijn ... maar ik ben wel een vlotte (door) rijder:)

Marco02 heeft zijn 1.8 tsi laten chippen bij JD en die rijdt volgens zijn zeggen 100 km meer op een tank

Captain Hook

Forumguru
Heb ff gezocht naar de verschillen.
O2 Scout versus Yeti (4x4)
Opmerking; de Yeti heeft een CR TDI, de O2 Scout een PD TDI.

Scout 1.8TSI Scout 2.0TDI Yeti 1.8TSI Yeti 2.0TDI
Top-V 211km/h 197km/h 200km/h 190km/h
0-100km/h 8,4s 10,2s 8,4s 9,9s
stad/100km 10,2l 8,0l 10,1l 7,1l
weg/100km 6,4l 5,4l 6,9l 5,3l
gem/100km 7,8l 6,4l 8,0l 6,0l
CO2 182g/km 173g/km 189g/km 157g/km

cvegreen

Forumguru
Toen ik in de citroën garage ging helpen (lang geleden) vertelde de garagehouder aan alle klanten die over het verbruik begon dat je maar 1 kolom mag bekijken en dat is de meest onzuinige , dat benaderd sterk je gemiddeld verbruik . Dat is daadwerkelijk zo . dus Er staat bij de yeti als meest onzuinig verbruik 10,1 liter . De garagehouder waar ik nog geholpen heb ging dat als gemiddeld gezegd hebben , Nu ik weet niet of die 1 op 8 dit bednaderd , want die maatstaf ken ik helemaal niet. Wij rekenen altijd hoeveel liter de wagen nodig heeft om 100 km ver te geraken . Heb wel eens het reken sommetje gekregen van Michiel , maar ben het kwijt .

fastfreddy40

Nieuw lid
yeti

ik kan met een volle tank(55liter)het is een 60 liter tank maar ik rijd 55 liter op tussen de 400 en 450 km rijden en nou rijd ik niet echt veel te hard.maar met mijn golf4 1.8 turbo met een snelle chip reed ik ook 450 km maar dan met 40 liter en reed ik ongeveer op de snelweg 150 km/h dat doe ik nu dus niet.met de golf haalde ik zelfs de 1 op 14,5.sinds ik de yeti heb probeer ik zo zuinig mogenlijk te rijden voor meer km op een tank.maar dat is dan niet leuk rijden als je de hele tijd op je km teller moet letten en vroeg moet overschakelen

Michel

Forumguru
De afgelopen paar weken heeft het bij vlagen ook behoorlijk gewaaid. Dat heeft ook behoorlijk veel invloed op het verbruik, zo heb ik met mijn auto gemerkt. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat ik bij een langere snelwegrit een verbruik had van 1:12,5 - 1:13 i.p.v. 1:14 - 1:15. Zeker als de snelheid > 120 km/u is.

Bij een Yeti kan ik me voorstellen dat hij door zijn "stroomlijn" nog een groter verschil in verbruik zal geven. Enne.... volgens mij is uw Yeti in een maand ook nog niet helemaal ingelopen. Bij mijn Octavia ging het verbruik ook pas na +/- 5.000 km naar beneden.

MarcoO2

Forumguru
Gelukkig heb je wel rijplezier met je auto! Maar veel zuinigheid zou ik er inderdaad niet van verwachten. Zoals Hein ook al aangeeft is de 1.8TSI niet bepaald een zuinigheidswonder (ook omdat je er gemakkelijk mee gas geeft). Hopelijk wordt het na het inrijden beter, en anders misschien eens een paar tanks euro98 proberen? Voor het tunen werd mijn auto met deze motor daar ook al zuiniger van.

Mark

Banned
Kan deze moter ook op lpg lopen?
Zoja, het verbruik zal dan wel niet zakken maar aan de pomp ben je wel goedkoper af.

skodaboy

Forumguru
Vandaag was mijn 02 4X4 bij de dealer om het contactslot te vervangen.
Tijdens deze reparatie zijn wij (vriendin en ik) zo'n kleine 3 uur met de yeti op pad geweest,wij hebben met een yeti 2l tdi 4X4 (140pk) gereden.
wij hebben met de yeti zo'n 80km's gereden over verschillende trajecten
secundaire wegen,autosnelweg,kleine landwegen enz...met een gemiddeld verbruik van 6,3l/100km.
ben zelf 2x even off road geweest en de 4X4 weet zich prima uit de slag te trekken...dus kortom... :xyxthumbs:
ook op het asfalt rijdt de yeti zeer goed en stil..de 2l tdi motor maakt minder herrie dan de 1.9tdi van mijn 02,ook op de autosnelweg draait de 2l motor aan 120km/u in de 6e aan een lager toerental dan de 02.
m'n vriendin en ik vonden de rijprestatie's van de yeti goed,alleen konden wij twee niet wennen aan de binnenruimte,die is toch duidelijk wat kleiner dan de 02 komt ook omdat de yeti wat korter is ook de kofferbak van de yeti vinden wij vrij klein...:crazy:
kortom wij zouden onze 02 niet willen ruilen voor een yeti...
als de octavia aan vervanging toe is wordt hij vervangen door een gelijkaardige break of wel door een vw transporter 4 motion met dubbele cabine zoals ik allang eentje wil...:winkie:

Hetzer

Forumguru
Heb ff gezocht naar de verschillen.
O2 Scout versus Yeti (4x4)
Opmerking; de Yeti heeft een CR TDI, de O2 Scout een PD TDI.

Scout 1.8TSI Scout 2.0TDI Yeti 1.8TSI Yeti 2.0TDI
Top-V 211km/h 197km/h 200km/h 190km/h
0-100km/h 8,4s 10,2s 8,4s 9,9s
stad/100km 10,2l 8,0l 10,1l 7,1l
weg/100km 6,4l 5,4l 6,9l 5,3l
gem/100km 7,8l 6,4l 8,0l 6,0l
CO2 182g/km 173g/km 189g/km 157g/km

Toch vind ik de verschillen op papier tussen Scout en Yeti niet erg groot, zoveel onzuiniger is de Yeti niet ????

zijn er meer Yeti rijders die de zelfde ervaringen hebben als FastFreddy??

of wat is het verbruik van jouw 1.9 TSI Marco02 ?? komt dat in de buurt bij de Yeti 1.8 TSI ??

MarcoO2

Forumguru
of wat is het verbruik van jouw 1.9 TSI Marco02 ?? komt dat in de buurt bij de Yeti 1.8 TSI ??
Ik moet nog zien dat je dat verbruik haalt met de Yeti 1.8TSI. Volgens mij is er al ergens een post dat dat bij lange na niet het geval is.

Ik haal het in ieder geval niet... ik reed grofweg 1:10 vóór de tuning en 1:11,5 na de tuning. Nu heb ik wel een zware rechtervoet en rijd veel stads- en filekilometers. En als ik 's-avonds door kan rijden, rijd ik ook goed door, 150 à 170 km/u. Dus mijn verbruik is niet maatgevend vrees ik! :D

Ik begreep dat Hein met z'n ongechipte 1.8TSI een vergelijkbaar hoog verbruik heeft.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de wintersporters in Duitsland met de yety 1.8 tfsi rijden bij hogere snelheden.
zo rond de 160-170 km/u gemiddeld.

Eric

Captain Hook

Forumguru
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de wintersporters in Duitsland met de yety 1.8 tfsi rijden bij hogere snelheden.
Wat een aardig vergelijk zou zijn:
Stel je rijdt een ritje van Nederland naar b.v. Oostenrijk in 10 uurtjes (ik doe zelf meestal zo'n 1.100km in 10 uur)
Wat is dan je gemiddelde brandstofverbruik over dat hele stuk? Ben benieuwd. :icon_smile_question

ps: ja, ik weet wat ik dan verstook.

Ja,ik bedoel dus inderdaad het brandstofverbruik bij die snelheden.
Hoeft voor mij niet over de hele afstand zijn maar
een tank leegereden en wat dan het verbruik is is ook goed.
Ik rijd nu een 99er subaru legacy 2.0 4WD automaat met
125 pk en rijd bij die snelheden ongeveer één op 9.
Hier in nederland rijd ik ongeveer één op 10 gemiddeld.
Ik vind de yety een erg leuke auto en het zou zo maar mijn
volgende auto kunnen zijn(de 1.8 4X4).
Maar octavia scout vind ik ook wel een waardige vervanger.

Eric

Bovenaan Onderaan