Maar heren, heren (en dames), dit ging over brandstofverbruik en moderne auto's, toch? En de Yeti zie ik als een moderne auto, up-to-date technologie en voorzien van moderne motoren.
Dan bevreemdt het me zo dat berijders een verbruik van 1:10 a 1:12 heel normaal vinden? Dat zou betekenen dat we er in al die jaren niks op vooruit gegaan zijn... :biggthumpdown:
Ik kan me nog herinneren dat ik in een Peugeot 205, Citroën GSA en BX reed (destijds nieuwe auto's). Dan lag mijn verbruik zo rond de 1:11 a 1:15. (benzine notabene). Later overgestapt op TDI's van de VAG groep. Eerste Golf III 90PK TDI reed ik zo gemiddeld 1:15 a 1:16. Latere Golf IV 115PK zat ik rond de 1:17. Tussendoor nog een half jaartje een Audi 80 2.3E 5 cilinder gereden, dat was weer een stap terug, zo rond de 1:11.
Via een Mondeo 2 liter benzine, Peugeot 307 benzine, een Golf Plus 1.9 TDI en een Bora 2.0 TDI uiteindelijk op een O2 2.0 TDI uitgekomen. Dat is de meest zuinige auto waar ik ooit in gereden heb. Ik zit momenteel (over de afgelopen 6500km) op rond de 1:20,5!
Maar ook mijn vrouw, die in een Toyota Yaris 1.3 benzine rijdt, rijdt een keurige 1:15 (voornamelijk zelfs korte stukjes).
Ik zeg altijd maar zo; zuipen is makkelijk, niet-zuipen moet je moeite voor doen...:grin:
Eigenlijk betekent het ook dat brandstof nog veels te goedkoop is, want blijkbaar interesseert het verbruik vrijwel niemand (ondergetekende wel). Laat de overheid het maar niet horen...