Brandstofverbruik Yeti

Melis

Lid
Zelf een 12 Tsi Yeti en daarachter heb ik een caravan getrokken de Eriba Troll LMT die ik mag beladen tot 1200 kg, ik moet zeggen hij deed het makkelijker dan mijn vorige auto een Opel Astra Coupe met 125 pk. Maar het voornaamste is natuurlijk het hogere koppel wat de Yeti heeft en dat dit al beschikbaar is bij een laag toerental. Dit is bij Opel een stuk minder en pas beschikbaar bij een hoger toerental. Ten tweede is het verbruik met Caravan 1 op 10 dus valt op zich mee. Dit is wel in Nederland dus redelijk vlak. De Opel was wel zuiniger maar had een veel betere stroomlijn.

Maar dan het andere de Yeti is wel winnaar geworden in zijn klasse maar ook algemeen winnaar geworden bij de KCK test van de ANWB. En dit was de Yeti met 12 Tsi motor dus hij doet het eigenlijk heel goed.

Verbuik zonder caravan is op dit moment zo 6.7 liter per 100 km valt dus best mee.

Forummers,

laten we niet vergeten dat de auto's steeds zwaarder worden en dat er voor mooie emissiecijfers meer brandstof moet worden verbruikt.
Voor de rest is het gunstig als je veel en rustig over de snelwegen of provinciale wegen rijd.
Stads verkeer en veel koude starts zijn niet gunstig voor het gemiddelde verbruik die de fabrikant aangeeft voor hun modellen.
Dat zijn allemaal testbank waardes volgens een "din" norm.

Eric:489:

Erkens

Lid
Verbuik zonder caravan is op dit moment zo 6.7 liter per 100 km valt dus best mee.
Die van mij doet nu ongeveer een liter meer (7.4 k/100km), maar ik gok dat dit vooral komt door de motorproblemen van mijn wagen.

Ben

Nieuw lid
Brandstofverbruik 1.2 TSI

Ik rij nu 10000 km en met de winterperiode erin (dan toch zeker minder zuinig bij -10 oC) zit ik nu rond de 1:14.3 gemiddeld (in de winter tegen de 1:13.5). Dus dat vind ik zeer redelijk, namelijk 10% onder de opgegeven cijfers. Rijdt 25% local, 25% binnenwegen en 50% snelweg. Ik ben zeer tevreden hiermee. En de trekkracht vind ik voor 105 pk zeer goed. Ben wel een "nieuwe rijder", dus snel optrekken en bij 80 km/h naar zijn 6. Dus lekker lui, probeer het eens.

antonis

Nieuw lid
Heb er 15.000 km op zit sinds eind jan, tegen een verbruik van 1 op 13 gemiddeld. Daarin zitten wel zo'n 5.000 sneeuwkilometers, vol gas naar en van de Alpen. Al met al geen tegenvallende resultaten wat mij betreft..

kwettebol

Nieuw lid
De Skoda O2 is weg, en ik heb nu een VW Tiguan 14. TSI 4M. Verbruik is ongeveer 1 op 10.5KM, bij een redelijk rustig gebruik met zeer veel snelweg. De wagen wordt voornamelijk gebruikt voor werk: R'dam naar Parijs of Straatsburg met 130 Km/U. Totaal in 4 maanden 13500 KM gereden. Ik vind de 1.4TSI een fijne motor, veel koppel, snel zat, maar het verbuik valt ronduit tegen. Het zal het gewicht en wagenhoogte wel zijn. Overigens, de eerste weken was het verbruik eerder 1:8KM. Daar schrok ik wel van. .

Ter vergelijk: De O2 combi hiervoor (2.0 TDI/DSG) reed ongeveer 1:16.5KM gemiddeld over 180.000 Km.

Oh ja... De Yeti was net nog niet beschikbaar toen ik een ander wagen moest zoeken, bovendien kan de Yeti alleen in Diesel 2000 Kg trekken. Die 2000Kg is nodig voor de boot+trailer.

OuweHippie

Senior Member
OK, de eerste lange rit met de caravan zit erop. Ik zit nu ergens thv Chaumont Frankrijk. Het benzineverbruik over 565 snelweg bedraagt 9,5 liter op 100.

Valt me eigenlijk goed mee. De Scenic deed 10,3.

Wasmachineman

Forumguru
Leuk te horen, Ouwehippie ! Moet nog zuiniger worden. In elk geval zuiniger dan je vorige auto ! Succes. En fijne vakantie !

corsaar

Senior Member
De eerste 550 km zitten erop snelweg verbruik 9.1/100 km 1 op 10.98 km
Valt me behoorlijk tegen.

OuweHippie

Senior Member
Heb je daarbij ook gekeken naar de gemiddelde snelheid?

Ik zat hier met heuvels en veel binnendoorwegen vol kronkels en kleine dorpjes rond de 7.6 bij een gem. snelheid van 70 km/u (dat laatste is best hoog).

corsaar

Senior Member
Van Alkmaar naar Maastricht en terug waar mogelijk 120 km p/u ook een stuk 140 km/u
Als de gemiddelde snelheid als speed vemeld staat dan is dat 44 km/u zou kunnen
vrij lang in de file gestaan. Wordt vervolgd

Tallguy

Forumguru
@Corsaar....niet zo verwonderlijk en je hoeft je geen zorgen te maken. Ik heb nu bijna 2700km op de teller en heb een verbruik van 8.2/100. Komt omdat ik 'm nu ook iets steviger aan het doortrekken ben in de toeren (daarvoor had ik 8.0-8.1). Voorts vind ik de snelheid van 135-140km/h een prettigere snelheid dan 120. Dat zorgt ook voor iets meer verbruik. je hoeft iig geen dieselwaardes te verwachten met de Yeti 1.2 :) Model is niet erg prettig qua luchtweerstand (hoger op de wielen, rechte achterkant die voor zuiging zorgt, stompere neus).
Als ik met mijn 02 TDI 140 reed had ik een verbruik van 6.1/100. Tsja...appels met appels vergelijken :winkie:

Wij hebben er nu 1100 Km opzitten met onze 1.2 TSI DSG 7 Yeti en een gemiddeld verbruik van 7.3L/100Km We hebben Ardennen gereden, stadsritten en veel autoweg waarbij ik eventjes het gas erop heb gegooid tot 150 km./u. Liep perfect. Wel veel met cruisecontrol. Ik hoop dat deze waarde nog wat lager wordt naarmate de auto wat meer is ingelopen? Maar deze cijfers vallen me in ieder geval niet tegen.

corsaar

Senior Member
@ Kensei Is je verbruik al bijgesteld ? of nog steeds 8.2/100

Bij mij nu de laatse ritten van 200 km nu 7.6/100

Tallguy

Forumguru
't was even 8.1, maar ik vind 140km/h op een rustige snelweg een prima snelheid :blush: , plus dat ik af en toe nog steeds even flink doortrek naar 4000-5000rpm. Dat is ook niet zo lekker voor het verbruik. Na 3000km is het dus nog steeds 8.2

quorumz

Actief lid
ik dacht dat de kleinere benzine motoren tegenwoordig zuiniger zouden zijn.. (zelfs ford focus wagon met 1.8 tdci nog 6.9/100) ook mijn huidge skoda superb combi haalt dik onder de 8/100

Captain Hook

Forumguru
Tja, wat is de vooruitgang qua brandstofverbruik?
Dit in ieder geval niet! :(

In al die bijna 30 jaar dat ik auto rijd, is het verbruik van de benzinemotoren hetzelfde gebleven als ik dit zo hoor...
Wat dat betreft hebben de diesels een grotere sprong voorwaarts gemaakt.

Wel jammer dat er op dat gebied weinig bereikt is.

of zou het vooral aan de bestuurders liggen? :koffie:

Tallguy

Forumguru
ter info: mijn 8.2 is dus vanaf km nul(0). Ik zal 'm eens resetten en kijken wat het de komende tijd is.

EDIT: Vanochtend even gereset en zal kijken wat het verbruik nu is. Het ritje naar mijn werk (40km met 120-140 over de snelweg en een beetje stadsverkeer) was 7,6l/100, maar is nog te weinig km's om een goede nieuwe waarde te krijgen.

Inmiddels 2 tanken benzine a 47 liter verder en 1300 km. gemiddelde dus van 7.3/100 of wel 1 op 13,5 vanaf nieuw. (e.e.a. zelf uitgerekend met de gegevens van de pomp en het aantal gereden km.)
Gerelateerd aan m'n vorige renault scenic 2.0 aut. een keurige waarde, zeker nadat mijn dealer me heeft beloofd dat deze waarde na 5000 km. beslist nog beter gaat worden en de laatste 200 km vanaf mijn vorige melding enkel stadsritten zijn verreden.

Bovenaan Onderaan