Brandstofverbruik Yeti

clapton

Senior Member
Ben niet zo'n brandstofmeter, maar afgelopen vakantie vond ik een goede gelegenheid het gemiddelde brandstofverbruik eens berekenen. Veertien dagen Frankrijk, Route Nationale, Peage, lokaal verkeer en 2 uur file Periphirique:mad:. Twee personen inclusief vakantiebagage en een Koga TTR folding tandem. Gehouden aan de maximale snelheden (max 130/140) en in Frankrijk euro 98 getankt aangezien ik de auto te jong vind om hem al alcohol te laten drinken. Het gaat om een Ambition 1.2 tsi met 6-bak. Het verbruik kwam uiteindelijk uit op één op 14, zelf berekend en niet de wat optimistische boordcomputer. Wijkt niet af van wat ik als algemeen verbruik bij andere forumleden zie. Wil nog wel even opmerken dat ik me niet altijd aan de schakelindicator hou, 50 in de vijfde versnelling vind ik gevoelsmatig niet lekker voor de motor.
 
Net nog even weggeweest, en idd onder de 2000 toeren vind ik de auto
niet echt lekker rijden, dus ik rij 50km in zijn 4 soms 5 zeker niet 6.
Je kunt uiteraard zelf bepalen wat je doet, maar ik rij liever iets sportiver
met mijn Yeti.
 

buramu

Nieuw lid
Wat ik hier lees over het verbruik van de 1.8TSI 4x4 vind ik best wel even schrikken... Rond de 1 op 10 in een relatief compacte auto verwacht je met een toerendraaiende V6, niet met een moderne downsize-turbo motor (mijn oude 3.0 V6 Quattro draaide rond de 1 op 10, en die stond bekend als een zuipschuit :24: ).

Heeft iemand al wat meer ervaringen met het verbruik van de 1.4 TSI?
 

Captain Hook

Forumguru
Wat ik hier lees over het verbruik van de 1.8TSI 4x4 vind ik best wel even schrikken...
Ruim vijftienhonderd kilootjes en een stroomlijn van een flatgebouw helpen natuurlijk niet mee...

Ik heb dat in het begin al eens gezegd. De Yeti is een prachtige auto, zit degelijk in elkaar, praktisch, etc.
Maar prijstechnisch (zowel in aanschaf als gebruik) heeft Skoda steekjes laten vallen. Aan de andere kant schijnt dat niet uit te maken, want de auto wordt wel verkocht. Denk alleen dat voor weinig-rijders (zoals je vaak in de Alpenlanden ziet) het een prima auto is.
Maar voor veel-rijders juist weer niet. Bij veel kilometers gaan de brandstofkosten juist een grote rol spelen.

Als alternatief kun je natuurlijk naar de diesels kijken, maar die zijn door dat absurde overheidsbeleid hier in nederland helemaal onbetaalbaar.
 

buramu

Nieuw lid
Brandstofverbruik over langere tijd op basis van kilometers en liters. Geen boordcomputer beweringen danwel 'even een tank gemeten' maar verbruiksmetingen over een langere periode.

Dank voor de link. Ik ken Spritmonitor en de Yeti 1.4 TSI stond nog niet in de lijst (alleen de 1.2 en de 1.8). Dus dit leek me de next-best-place-to-ask :)
 

CaseyBasey

Actief lid
Volgens het "Brandstofverbruiksboekje" van de RDW van januari 2010 geldt voor de Yeti 1.2 DSG een gemiddeld verbruik van 7,1 (= 1:14,1). Fabrieksopgave is 6,4 (= 1:15,6)
Opvallend is wat mij betreft dat de handgeschakelde versie zuiniger is in deze meting, nl. 6,3 (= 1:15,9).

RDW: Het betreft het officiële brandstofverbruik zoals gemeten tijdens de typegoedkeuring. Dit verbruik wordt volgens een nauwkeurig vastgelegde methode gemeten op de rollenbank.
Bij deze meting worden twee trajecten nagebootst, een stadsrit en een buitenwegrit. Het vermelde verbruik is het gemiddelde van deze twee ritten.
 

corsaar

Senior Member
Ik heb nog wel geduld de laatste tank 1 op 9.9
Wel veel proefritten en dan wordt er flink aan getrokken.
En mijn zoon heeft hem een keer gebruikt, terwijl ik er niet bij was.
Lekker scheuren in de auto van pa>
 

kerdored

Nieuw lid
Sinds 12 mei in bezit van een yeti 1.4 tsi. Nu 1400 km op de teller. Drie maal getankt d.w.z. steeds volgooien en uitrekenen wat verbruik is, 1 op 13.5 is het gemiddelde tot nu toe. Boordcomputer geeft aan 7.1 ltr 150km laatste rit. Gisteren 150 km gereden waarvan 50 km a27 snelheid 100/125/140 km p/u. Bij koude motor schakel ik snel over, rijdt meestal in de stad in z'n 5e versnelling (55/60 km p/u). Maar wat is die motor soepel zeg. Hij tikt alleen klein beetje bij langzaam gasgeven/optrekken, dit verdwijnt als motor warm is. Schijnt zo te horen. Ben wel tevreden over de auto, van 100 naar 140 km p/u in z'n 5 gaat lekker snel, geweldig hoor. Verbruik valt erg mee tot nu toe. Zuiniger als mijn vorige auto (Opel meriva 1.6).
 

OuweHippie

Senior Member
Nou, ik ben met de Yeti en de caravan nu al een paar weken in het Groothertogdom Luxemburg en het is dt de benzine hier met € 1,304 echt goedkoop is want anders.....

De heenreis eind mei over een afstand van 302 km leverde een verbruik op van 14:100 en dat was heel erg schrikken na vorig jaar een heelatuk zuiniger te hebben gereden. Het verschil wordt veroorzaakt door een nieuwe caravan van 1200 kg ipv de oude die misschien net 1000 kg woog.

Wat solo ritjes binnendoor met een aangename snelheid van gem. 50 levert iets van 7,5:100 op wat ook niet in verhouding staat tot het gem. verbruik in NL.

Is dit schrikwekkend, geenszins lijkt me. Het landschap is hier toch heel wat
meer heuvelachtig dan de strakke vlakke polder waarin mijn Yeti normaliter vertoeft.

Verder is en blijft het verbazend wat een Yeti in L en D kost. Toch eens overwegen naar hier te verkassen.
 

kerdored

Nieuw lid
Volgens mij blijft je rem beetje hangen, gebeurt wel eens meer bij nieuwe caravans. Rem staat dan te strak afgesteld! Blijf mij verbazen over het verbruik. Na 2000 km 1 op 13,5. En ik rij echt niet langzaam! Ja, Luxemburg is een mooi land om te wonen. Zou daar wel een tweede huis willen kopen, maar ja.
 
Net weer terug met de caravan vanuit Friesland. Met 2 persoons kano op het dak, caravan met 1 fiets voorop en 1 achterop en volle vakantiebepakking voor 1 week een gemiddeld verbruik van 1:11,5. Ook stukken gehad dat de maxidot 12 ltr.:100 km. aangaf. Geen bergen en heuvels maar wel een fikse wind (zuid-west) met windstoten tegen toen ik terug naar Eindhoven kachelde met 90 km. per uur. Harder was niet verantwoord door de windstoten afgelopen weekend (zaterdag)

Al met al een heel acceptabel verbruik lijkt me?
 
Verder is en blijft het verbazend wat een Yeti in L en D kost. Toch eens overwegen naar hier te verkassen.

Kijk even welke uitvoering je vergelijkt. De Nederlandse Ambition bijvoorbeeld komt het dichtste in de buurt van de Duitse Ambition plus waar je nog een dikke 1000,= bij mag plussen voor climatronic etc. om op een vergelijkbaar niveau te komen In Oostenrijk is de Ambition nog kaler en moet je er minimaal 2000,= bij doen. Maar daar kun je er in laten bouwen las je wilt in combinaties die hier niet mogelijk zijn.
In Luxemburg weet ik het eerlijk gezegd niet.
 

YeMii

Senior Member
Hallo benzine verbruikende Yeti rijders,
Onlangs teruggekeerd van een heerlijke vakantie in het zuiden van Frankrijk en op de terugweg een paar dagen in Duitsland (omgeving Trier) Op de heenreis tot aan Lyon via de "Route de Soleil" en vanaf daar de volgende dag nog goed 250 km. via de binnenwegen. Langs de "Route de Soleil" 1x getankt en wel de SP95/E10. In de steden en dorpen in Frankrijk waar we hebben getankt, was het gewoon SP95. We zijn tweemaal de Mont Ventoux (1912mtr.) over gegaan, door de Camargue, de Cévennes, Gorges de L' Ardèche etc. Zoals jullie zien hebben wij en de Yeti daar niet stil gestaan. Op de terugreis in Frankrijk weer een keer SP95/E10 getankt.( we konden net Luxemburg niet halen) In Duitsland niet veel gereden (veel regen daar gehad) en hierna weer naar huis. Al met al hebben we ruim 3500 km. gereden, met snelheden in Frankrijk van rond de 130 km/u (Route de Soleil), op de binnenwegen een heleboel variabele snelheden en in Duitsland rond de 140 km/u. (met een paar uitspattingen van 175 km/u) Dit alles komt ons op een gemiddeld verbruik in deze periode van 1: 13,58 , tegen de gemiddeld 1: 12,2 hier in Nederland met al zijn snelheids-beperkingen. Ik vindt dit verbruik persoonlijk niet slecht voor het model auto dat wij rijden. Waarvan ik ook nog eens wil aanhalen dat het een heerlijke reiswagen is. Wat het olieverbruik betreft, we hebben nu bijna 18.000 km weg en hoe ik ook peil, daar gaat geen druppel bij. Dus geen (nauwelijks) verbruik.

Een zeer tevreden Yeti rijder.
 

kerdored

Nieuw lid
10 juli, hallo allemaal, net terug van vakantie Duitsland (Sauerland). Bijna 2000 km gereden, tellerstand nu 4100 km verbruik blijft 13,5 ltr/100 km. Eenmaal getankt met gemiddelde van 12,4 ltr/100 km. Begrijp er niets van, heb zo'n 350 km constant 140 km gereden, waarbij eenmaal 10 minten lang 180 km pu. Auto ligt bij hoge snelheden als een blok op de weg, niet te geloven. Een echte slurper is het niet!! Valt mij op dat er weinig Yeti's rijden in Duitsland, heb er weinig gezien. Bij aankomst appartement heb ik de auto wel paar minuten stationair laten lopen. Schijnt beter te zijn voor de turbo als je erg snel hebt gereden.
 
Bovenaan Onderaan