Canton geluidssysteem + drive setup of Xenon AFS?

foobalicious

Senior Member
Dag allemaal,

het lijkt een vreemde keuze die ik aan het maken ben dus laat ik het even uitleggen.

Ik heb onlangs mijn nieuwe leaseauto mogen bestellen. Het gaat om de volgende configuratie:

Skoda Octavia Combi Ambition Businessline 1.6 TDI DSG (Metal Grey)
Extra opties:
- Panorama dak (actie: 199 euro)
- Parkeersensoren voor en achter
- Plus pack (550 euro): o.a. 17"velgen, verwarmbare voorstoelen, extra chrome aan de buitenkant, sfeerverlichting interieur, Leer/stoffen bekleding, Sunset, Color maxidot

Nu wil het toeval dat de prijzen van de 1.6 TDI Ambition Businessline DSG met 1230 euro is verlaagd. Daarnaast is het plus pack met 350 euro verlaagd. Mijn dealer kon mij vertellen dat ik deze korting ook doorberekend krijg. Wat dus betekent dat ik 1580 euro minder kwijt ben.

OF (en daar komt het) ik voeg nog wat opties bij. Bij de actie van 199 euro kan je kiezen tussen ofwel een panorama dak ofwel XENON AFS verlichting. Maar de prijs zo is verlaagd zou ik het in principe allebei kunnen doen. Het dak voor de normale prijs van 1100 euro en de verlichting voor 199.

Of ik zou het Canton systeem kunnen toevoegen + nog wat extras zoals drive setup en een electrische achterklep of zo.

Mijn vragen aan jullie: wat zouden jullie doen? Is de Xenonverlichting AFS een goede toevoeging ? Is drive setup nutting? Is het standaard geluidssysteem met 8 speakers niet ook prima?

Of zouden jullie voor de korting gaan en niks meer toevoegen?

Een luxeprobleem maar het laat een mens wel twijfelen :-)

Bedankt alvast !

s-line

Forumguru
Ik zou zoiezo xenon met afs erbij bestellen, zoveel beter als de gloeikaarsjes! Misschien panoramadak als de lekkage problemen maar goed verholpen zijn tegenwoordig.
Canton is op zich leuk maar standaard is ook niet echt slecht hoor!

foobalicious

Senior Member
Ok...heel duidelijk. Het panoramadak komt er zeker bi. Ik heb nu standaard speakers in mijn Seat en dat klinkt prima.

Weet je ook of drive setup handig is? Of is dat meer een hebbedingetje dat je vrijwel nooit gebruikt...?

peterbaarlo

Senior Member
ik zou Xenon nemen, mooiere uitstraling (halogeen is zo 1983) en geeft een bak licht. betere sound is makkelijker en goedkoper achteraf te installeren.

foobalicious

Senior Member
Waarom dan geen elegance business waar al die opties zo'n beetje opzitten?
Of geldt daar de korting / actie niet op?

Omdat anders de hele bestelling moet worden geannuleerd. Er zit ook korting op de Elegance maar uiteindelijk is hij toch wel duurder dan wanneer ik extra AFS op de ABL bestel. Parkassist en het Columbus systeem is mooi maar ik kan ook zonder (want dat zouden dan nog zo ongeveer de verschillen zijn). Daarnaast krijg ik met het plus pack op de ABL halflederen bekleding wat ik wel mooi vind.

Tenzij het Columbus systeem echt zoveel fijner is dan het Amundsen systeem. Is het niet alleen een groter scherm?

Bakkertje

Forumguru
Ik zou toch even van beide configuraties een lease offerte laten maken.
Doordat Skoda zoveel korting geeft krijgt de leasemaatschappij minder kortting en wordt daardoor je leasebedrag hoger. Het kan netto daardoor goedkoper zijn om een Elegance te kiezen ipv een ambition met heel veel korting.

Na de lancering van de nieuwe amundsen is er alweer een opvolger gekomen. De eerste was behoorlijk traag, de nieuwere is sneller en heeft ook nog eens een groter scherm. De columbus heeft een DVD speler, ingebouwde opslag ipv op SD kaart en inderdaad een nog groter scherm.

foobalicious

Senior Member
Na de lancering van de nieuwe amundsen is er alweer een opvolger gekomen. De eerste was behoorlijk traag, de nieuwere is sneller en heeft ook nog eens een groter scherm. De columbus heeft een DVD speler, ingebouwde opslag ipv op SD kaart en inderdaad een nog groter scherm.

Weet je toevallig wanneer deze opvolger is geïntroduceerd? Hoeveel is het scherm gegroeid?

Darkside

Forumguru
Omdat anders de hele bestelling moet worden geannuleerd. Er zit ook korting op de Elegance maar uiteindelijk is hij toch wel duurder dan wanneer ik extra AFS op de ABL bestel. Parkassist en het Columbus systeem is mooi maar ik kan ook zonder (want dat zouden dan nog zo ongeveer de verschillen zijn). Daarnaast krijg ik met het plus pack op de ABL halflederen bekleding wat ik wel mooi vind.

Tenzij het Columbus systeem echt zoveel fijner is dan het Amundsen systeem. Is het niet alleen een groter scherm?
Columbus is veel fijner dan Amundsen. Maar dat is mijn mening (en ben niet de enige hier)
5,8" is op zich niet eens een ramp. Maar de lage resolutie wel vind ik. Ziet er heel korrelig uit.
Mijn oude navi zag er veel beter uit dan deze amundsen.
Daarbij is de amundsen erg traag. Zou het niet doen.
Niet totdat skoda deze vervangt voor het nieuwere 6,5 "model.

foobalicious

Senior Member
Geweldig die eeuwige twijfel :deuk:
Volgens mij is dit een gevalletje allebei doen, anders later spijt :D

Erg he. Eigenlijk om me kapot te schamen. Als ik de auto privé zou moeten kopen dan zou ik niet eens aan een nieuwe Octavia denken, laat staan twijfelen over de opties.

Maar goed, allebei wordt te gortig :-) Misschien maar een muntje opgooien... :sterretjes:

foobalicious

Senior Member
Misschien moet ik de hele auto maar afbestellen en voor een Dacia Duster gaan... veel minder opties om uit te kiezen..

Maar goed....dan komt de twijfel later: " Zal ik met de fiets gaan of me er toch maar toe zetten om de auto te nemen..." :tegek:

Bakkertje

Forumguru
Voor de afweging: de Columbus daar heb je altijd iets aan als je in de auto zit. Xenon enkel als het donker is.
Als ik moest kiezen tussen de twee zou ik voor de Columbus gaan.
Of toch een elgance business of golf variant business edition (daar al naar gekeken?)

RogerS

Forumguru
Xenon met AFS... Als je het een keer gewend bent wil je niet meer zonder.
De drie must-haves als ik een nieuwe auto ga kopen:
  • Automaat
  • Climate Control
  • Xenon verlichting
Tja en die speciale audiosystemen vallen vaak toch wel tegen als je een beetje kritische luisteraar bent.

s-line

Forumguru
Klopt @RogerS , maar op zich kan je natuurlijk ook geen gigantische booming verwachten voor dat geld maar het is gewoon net iets voller als standaard.
Als je echt sound wil ben je wel een paar duizend verder, en dat is dan kwalitatief echt top.

foobalicious

Senior Member
@Bakkertje: je redenering vind ik wel een goeie. Die neem ik mee in mijn weekendje peinzen.

@RogerS: ik geloof graag dat Xenon een groot verschil is met normale halogeen lampen. Ik heb op youtube wat filmpjes bekeken van Xenon + AFS. Alleen het AFS gedeelte daar ben ik nog niet van overtuigd. Zit 'm voor jou de grote toegevoegde waarde in de Xenon en is AFS een leuke gimmick of voegt het meesturen etc echt wat toe?

Bovenaan Onderaan