Canton geluidssysteem + drive setup of Xenon AFS?

andrehj

Forumguru
Dat klopt, maar een versterker met luidsprekers veroudert een stuk minder snel dan multimediasystemen! Over een jaar of 5 is een Amundsen+ zwaar verouderd, maar klinkt het Sound System in mijn S2 nog steeds goed!

foobalicious

Senior Member
Hallo allemaal,

Ik heb er nog een tijdje over nagedacht. Er zijn hier heel veel verschillende meningen en adviezen langsgekomen. Bedankt daarvoor !

Toen ik de leaseauto ging samenstellen had ik 2 must-have op mijn lijstje staan. Daarnaast wilde ik per maand niet meer kwijt zijn (netto) dan ik nu kwijt ben voor mijn Altea XL.

De must-haves:
1. DSG (dit had ik ervaren tijdens een rit naar Zwitserland in de A3 van een vriend van me. Waar ik daarvoor het nu niet inzag van DSG was ik nu 180 gedraaid (figuurlijk :tegek: )

2. Ruimte op de achterbank voor de kinderen. In de komende 4 jaar zullen er zeker nog wat groeispurten komen. En omdat we vaak met de auto op vakantie gaan vind ik het belangrijk dat zij de ruimte hebben achterin.

Dus, uiteindelijk kwam ik bij de Octavia uit. Ik heb de Golf Sportsvan ook overwogen maar de ruimte achterin is echt een stuk minder.

De actiepakketten kon niet laten liggen. Panoramadak voor 200 euro (des te lichter de auto des te fijner ik het vind) en het pluspakket (Hier zaten zoveel extras in voor (toen) 550 euro).

Maar de uiteindelijke keuze was toch een stuk boven mijn initiele budget. Dat heb ik toen maar geaccepteerd.

Vervolgens kwamen de prijsverlagingen. Deze zorgden ervoor dat mijn eis dat ik niet meer kwijt zou zijn per maand werd ingewilligd. Maar toen begon het te kriebelen. Ik kan ook extra opties nemen.

Goed, na veel wikken en wegen heb ik besloten om helemaal niks toe te voegen en de korting te behouden. De reden hiervoor is dat ik eerste instantie ook erg tevreden was met de uitrusting die ik had samengesteld. Waarom zou ik dat nu niet meer zijn ?

Dus het is vooral een "morele" keuze geworden :-) Ik zou er later spijt van kunnen krijgen maar ik vermoed van niet. Wat je niet hebt mis je ook niet. Tenzij je het wellicht eerder al eens hebt gehad. En zowel AFS als Columbus heb ik nooit gehad.

Wat ik wel nog ga doen is de standaard geluidsinstallatie vergelijken met het Cantonsysteem. Ik ben nu tevreden over de geluidinstallatie in mijn Seat en de standaard AB uitvoering moet zeker niet slechter klinken dan die in de Seat. Want daar zou ik wel "ongelukkig" van worden :) Het gaat me hier niet om de subwoofer want meer bas maakt een geluidsinstallatie niet beter (integendeel vaak).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik ben hier nog niet zo lang aan het rondkijken maar het is leuk om te zien dat er veel actieve leden zijn. En dat er niet met modder wordt gegooid zoals wel gebeurd op sommige andere fora.

Bakkertje

Forumguru
Ik zeg: Mooie en goeie afweging!
En voor wat je nu netto per maand bespaard kun je nog een keertje op vakantie en dat is misschien wel veel meer waard ;)

Bakkertje

Forumguru
Vergeet niet dat je in de config zoals je hem nu voor ogen hebt al een hele fijne en complete auto hebt. En net zoals je zelf zegt die extra's had je anders ook niet gemist.

Laatst heb ik het zelf ook gehad met het samenstellen van mijn auto. een collega van me heeft samen met mij een passat besteld en hij heeft (bovenop mijn config) nog donkere ramen, active info display, dab+, sim kaart houder. LED plus (met afs ;) ) en groot navigatie besteld. Ja dan heb je een nog mooiere auto, maar ben je ook per maand 50 euro netto meer kwijt. Dat is 600 euro per jaar waarvoor wij per jaar in de mei vakantie lekker naar het Gardameer gaan ;)

foobalicious

Senior Member
@Bakkertje: Daar heb je helemaal gelijk in. Je kan je helemaal verliezen in de brochure en lekker gemaakt worden door extra opties en snufjes. Maar soms moet je de ratio wat harder laten wegen in je beslissingen. :-)

Ik las net trouwens ergens op een buitenlands skoda site dat het Canton systeem " vehicle noise cancellation" bevat. Weet iemand of dit een optie is die standaard op het Canton systeem zit? En zo ja, heeft iemand daar ervaring mee?

Lijkt me nl (mits het goed werkt) een uitermate fijne optie. Des te stiller een auto des te beter is mijn mening :-)

foobalicious

Senior Member
@foobalicious : naarmate het interieurgeluid verhoogt,verhoogt ook het volume van de geluidsinstallatie.
Ik denk dat dit op elke multimedia-systeem zit dat bij Skoda kan gekocht worden.
Zelfs de Swing radio in onze Fabia heeft dit.

Dat klopt. Dat zit ook in het systeem van mijn huidige Seat. De Xsara picasso had dat ook. Maar zoals het beschreven wordt, vehicle noise cancellation, duidt naar mijn idee meer op het systeem dat ik in mijn hoofdtelefoon heb zitten. Het geluid van de omgeving wordt middels een microfoon 'beluisterd'. Vervolgens wordt datzelfde geluid, maar dan in tegenfase, via de luidsprekers afgespeeld. Het resultaat is dat beide geluiden elkaar opheffen zodat er in feite stilte overblijft. Dit werkt vooral goed bij redelijk laagfrequent en monotoon geluid. Zoals bijvoorbeeld motor en andere rijgeluiden.

Het zou fantastisch zijn als dit in het systeem zou zitten want dan kan je nog meer van alleen de muziek genieten.

Ik heb een mail gestuurd naar Canton in de hoop dat zij mij wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Joske

Forumguru
Vervolgens wordt datzelfde geluid, maar dan in tegenfase, via de luidsprekers afgespeeld.

lijkt me sterk dat dit hetgeen is dat ze in Canton gepropt hebben hoor!

denk maar gewoon aan het systeem zoals @Mettes zegt.. geluid wordt luider naarmate de snelheid van de wagen omhoog gaat.

foobalicious

Senior Member
Het leek me ook sterk. Maar toch...zou wel een bak zijn als men dat als 'vehicle noise cancellation' omschrijft. Dan voldoen mijn kinderen op de achterbank ook aan deze omschrijving. Ze gaan ook steeds harder praten om boven de rijgeluiden uit te komen. :tegek:

Noord26

Forumguru
De optie dat het volume van het geluidsysteem meer wordt als je sneller rijdt staat hier uit. Zelfs op de laagste stand valt het enorm op. Zal wel te maken hebben dat de auto van zichzelf zeer aangenaam stil is op snelheid.

Joske

Forumguru
Het noemt volgens mij ook "GALA" als ik het goed voorheb, in onze Faab 1 staat het ook af ondanks dat het mss beter zou opstaan bij een ritje snelweg :facepalm::laugh:

foobalicious

Senior Member
Ik vraag me af of de brochuremakers wel altijd weten waar ze over schrijven. In de Ierse brochure staat het weer wat anders omschreven. Daar staat ook het systeem waar Joske het over heeft, maar tegelijkertijd spreekt men ook over "acoustic filters for active elimination of noise". Dus....

Ik zal dadelijk een collega eens vragen of ik even in zijn O3 mag gaan luisteren :-)

http://www.skoda.ie/models/hotspotd...on&WebID=77a9b68d-fcb5-45aa-bf28-821b543a2b75

Bovenaan Onderaan