Canton geluidssysteem + drive setup of Xenon AFS?

Bakkertje

Forumguru
Het meesturen werkt echt heel goed. Desalniettemin heb ik het op m'n nieuwe auto niet besteld, was een 525 euro optie op de VW Passat.

Dus ja Xenon is op zich een aardige verbetering tov halogeen, maar ja ook weer een zo'n afweging..

Sterkte met het wikken en wegen :arghh:
 

micky

Forumguru
@Bakkertje: je redenering vind ik wel een goeie. Die neem ik mee in mijn weekendje peinzen.

@RogerS: ik geloof graag dat Xenon een groot verschil is met normale halogeen lampen. Ik heb op youtube wat filmpjes bekeken van Xenon + AFS. Alleen het AFS gedeelte daar ben ik nog niet van overtuigd. Zit 'm voor jou de grote toegevoegde waarde in de Xenon en is AFS een leuke gimmick of voegt het meesturen etc echt wat toe?

Ik geniet erg van het adaptieve van de xenon, vooral als je zoals wij vanavond nog, over binnenwegen rijdt die bochtig zijn, in de stad merk je het ook goed hoor.
 

Rene C

Forumguru
Het vervelende van AFS is dat je het miss niet zo merkt dat het erop zit, todat je in een auto zit die het niet heeft. Dan pas merk je dan je niet/veel minder de bocht in kan kijken en je blik dus korter voor de auto ligt daarvoor.

Mijn vorige auto (exeo) had het niet, maar die daarvoor leon 1p met xenon af fabriek (alleen meesturend zelfs niet zoals afs nu) wel en dat verschil was echt heel goed merkbaar.
 

SuperBeeb

Forumguru
Zou zeker xenon kiezen. Panodak alleen als je dat echt wilt (zoals ik) en elektrische achterklep niet (zie mijn onderschrift over ervaringen met beide).
 

Scout15

Actief lid
Zoals je aangeeft zijn het luxeproblemen, maar wel opties die het rijden een stuk aangenamer maken. Vooraf had ik mijzelf voorgehouden dat ik panoramadak, xenon, columbus zeker als opties wilde hebben. Verder is het dan keuzes maken. Ik heb bv. de parkeersensoren achter laten vervallen(ik zie dat je deze nog wel hebt), maar vond deze niet nodig en ben tevreden met sensoren achter.
 

Noord26

Forumguru
Wat ik eigenlijk mis is: heb je al eens in beiden proef gereden. Voornamelijk ook in het donker? Je kan anderen wel om advies vragen, maar je bent zelf degene die het beste kan bepalen wat voor jou het zwaarste telt.
 

Darkside

Forumguru
Je merkt het idd als je het niet hebt. Zelf nu voor de 2e x xenon. En het rijdt gewoon erg lekker. Nu werkt AFS beter als mijn vorige auto en de lichtopbrengst is gewoon erg fijn. Ook idd met bochten en om het hoekje kijken. Ben zelfs wel tevreden met dynamic licht assist (weet eigenlijk niet of dat ook bij Skoda Te leveren is). Rij vaak saconds in het donker en dan moet je echt Mey grootlicht rijden. Dynamic light werkt dan 9/10 x goed zonder tegenliggers te verblinen. Maar zelfs zonder. Zou niet neer zonder xenon en AFS willen rijden
 

BenMW

Lid
Ik zou voor Xenon en Columbus gaan en het Panorama dak laten vervallen. Waarom een open dak als je climatcontrol hebt. Maar goed zo heeft iedereen zijn eigen afweging. Mijn volgorde van aanschaf dus:
1 Xenon inderdaad veel beter dan Halogeen en het AFS werkt echt.
2 Columbus staat bij mij op 2 vanwege het bruikbare Amundsen systeem zeker in combinatie met het maxidot systeem want dan kijk je amper naar het scherm.
3 Schuifdak, heb ik in mijn vorige auto gehad maar is eigenlijk amper open geweest. Maakt de auto wel lichter van binnen maar of dat zoveel geld waard is.
 

micky

Forumguru
dat het open dak ook maar iets te maken zou hebben met het gebruik van de airco, is wat mij betreft niet waar, het is geen of/of.
En open dak geeft je een beetje gevoel van vrijheid liefst zou ik de hele dag in een cabrio rijden, zelfs met het weer van gisteren gaat bij mij het dak open, op de snelweg op een kier en bij langzamer rijden schuif ik hem open, je voelt een ander klimaat in de auto, toch staat de verwarming aan. Het zelfde met rijden in een Cabrio in de hete zomer, ook dan heb je de airco aan die gewoon de verkoelende lucht op je blaast als een verkoelend zee briesje.

Wat betreft de vraag, ik zou eerst kiezen voor veiligheid en dat is de Xenon.
 

Darkside

Forumguru
Deze werd voor het eerst geleverd in de polo. En nu ook in de Passat En straks ook in de F3.
Bij is er nog een discussie of het echt de 2e generatie is. Ik zeg van niet. Deze komt pas in week 22 bij de golf en krijgt ook Android auto en Apple carplay ondersteuning.
Dit 6'5" systeem is meer een upgrade (die mij inziens broodnodig was)
Ik heb nog niets gehoord over levering in de 03. Maar kans is dat de 03 ook in week 26 de 2e generaties krijgen van Columbus en amundsen en dan wel met 6'5 " scherm
PS ben nu aan het uitzoeken met mijn dealer en pon of de oude systemen een update krijgen zodat zij ook Apple carplay en Android auto kunnen gebruiken
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad! Je hebt gelijk. Bij de Polo is de "Discover Media" 6.5" groot. Altijd gedacht dat die gelijkwaardig was aan de MIB Amundsen, maar niet dus.
 

kevkas

Nieuw lid
Zou ook wel het canton soundsysteem nemen.
Mensen die het slecht vinden hebben hem of heel slecht in gesteld of zijn gewoon zeikerds...
die hebben dan waarschijnlijk thuis een harman kardon set staan van 3000 euro, ja daar is canton slecht bij.
 

Noord26

Forumguru
Heb zelf ook het Canton syteem mogen luisteren tijdens een proefritje, maar komt niet eens in de buurt van het Sound System van een S2.

Harman/Kardon: het Bose van de jaren 2010+. Je betaalt minimaal de helft voor de merknaam. ;)
 

andrehj

Forumguru
@andrehj hieronder het persbericht over de passat waarin de 6,5 inch MIB discover media zit (= amundsen)
http://www.vwpress.co.uk/data/documents/75824vw_tech_preview.pdf
Thanks. Daar staat een boel in. Er komt dus duidelijk een tweede generatie MIB infotainment systemen, met voor de Amundsen:
  • "a four-fold improvement in resolution (6.5-inch display compared to the first generation 5.8-inch display)"
  • "The new generation of devices is characterised by better system performance. Consider the "Discover Media", the radio-navigation system with 6.5-inch display: Compared to the first generation, performance of the CPU (main processor) was more than doubled from 950 MIPS (million instructions per second) to 2,500 MIPS"
  • "The "Discover Media" (entry-level navigation system) can be optionally equipped with WLAN."
Nu maar hopen dat de F3 gelijk de 2e generatie krijgt, en niet wordt opgescheept met de restpartijen van de 1e generatie...
Wel jammer en redelijk onbegrijpelijk:
  • "The top "Discover Pro" navigation system also comes with the Premium mobile phone interface (rSAP profile)"
Dit probleem speelt ook al bij de Golf Sportsvan, waar je ook per sé de veel te dure Discover Pro moet bestellen als je de handige rsap interface wilt.
Bij de huidige S2's en O2's kon je rsap gewoon met elke radio of navigatiesysteem bestellen, wat volgens mij
 

Blacky

Forumguru
dat het open dak ook maar iets te maken zou hebben met het gebruik van de airco, is wat mij betreft niet waar, het is geen of/of.
En open dak geeft je een beetje gevoel van vrijheid liefst zou ik de hele dag in een cabrio rijden, zelfs met het weer van gisteren gaat bij mij het dak open, op de snelweg op een kier en bij langzamer rijden schuif ik hem open, je voelt een ander klimaat in de auto, toch staat de verwarming aan. Het zelfde met rijden in een Cabrio in de hete zomer, ook dan heb je de airco aan die gewoon de verkoelende lucht op je blaast als een verkoelend zee briesje.

Wat betreft de vraag, ik zou eerst kiezen voor veiligheid en dat is de Xenon.

Ben het @micky eens, heb meerdere auto's met open dak gehad en die ging vaker open dan dat de airco aanstond. Helaas heb ik bij mijn huidige auto geen open dak maar voor de derde keer Xenon en deze keer met AFS en dat wil ik echt niet missen.
 

Bakkertje

Forumguru
@andrehj mijn Passat (in bestelling) met discover media (= amundsen) heeft ook rsap mogelijkheid. Die heb je overigens nodig om gebruik te maken van de online diensten. Bij VW (en ik neem aan straks bij de S3 ook) heb je de mogelijkheid om een additionele module te bestellen (a 61 euro) waarbij je dan een extra sim kaart kunt plaatsen in de auto.
De nieuwe MIB Amundsen van 6,5 inch heeft in hoofdlijnen dezelfde functionaliteit als de columbus, alleen heeft die laatste de navigatie data op interne opslag, de amundsen op SD. En uiteraard heeft de columbus een nog groter scherm. Maar de verschillen zijn dermate klein dat ik er de 1000 auro extra er echt niet voor over heb. Bij VW krijg je er dan ook nog een achteruitrijcamera en mirrorlink bij.
Oh ja, voor het active info display heb je ook de columbus (discover pro) nodig.

Sorry voor de :ot:
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Op zich vond ik het afs op mijn Superb niet verbijsterend hoor vergeleken met de gewone xenon op mijn octavia 2 RS.
 
Bovenaan Onderaan