Caravan en de PHEV

Jessedew

Forumguru
Goedemorgen,

Ik heb gekeken, maar vond niet direct een specifiek topic over het trekken van een caravan met de PHEV. anders dan dat er wel forummers zijn die dit doen. Het leek mij wel handig om daar wat meer informatie over te krijgen en dit te stroomlijnen.

Ik heb een PHEV (logisch ;) ) en wil daarmee een caravan trekken. Trekhaak zit al gemonteerd (afneembaar, 13 polig) heb ook een verloop naar 7 i.v.m. een oude caravan.
Verlichting even getest op een ander karretje bij de stalling, die kreeg signaal door van de auto, kon helaas niet bij eigen caravan testen, stonden teveel spullen voor. (ga er dus maar vanuit dat alles werkt)
De spiegels heb ik al wel uit de caravan gehaald, Milenco, die passen aan de bovenkant van de spiegels op de O4, dus dat is dan een meevaller.

Hiervoor trok ik de caravan met de O3, handbak, dus qua rijden zal het allemaal wel goed komen.
Ik reed altijd op de snelweg in de 5e versnelling (ipv 6) en rond de 90-95km/u. en zette de auto in sport modus. (dat kon bij die uitvoering)
Dit jaar gaan we met de caravan alleen in NL op pad, volgend jaar mogelijk wel iets van Oostenrijk (dit jaar daarheen zonder caravan)

Wat ik me afvraag: Hoe kan je het beste rijden met de PHEV met een caravan erachter?
Het lijkt me bijvoorbeeld lastig om de motor iets van tevoren te laten draaien om iets op te warmen. (zodra je het portier dichtdoet gaat het contact bijv uit)
Gaat de motor vaak uit (start-stop) moet je ergens rekening mee houden?

Hoe ik het me nu voorstel is:
De hybride stand selecteren zodra je met de caravan gaat rijden. (i.c.m. sport stand) Zodra je op snelweg bent, vinkje uitzetten, zodat de accu niet verder leeg gaat. Verder handmatig schakelen met flippers aan het stuur, tot max 5e versnelling. Verder zorg ik er dan voor dat ik de vloeistof temperatuur in het dashboard voor zet, zodat ik dat kan monitoren. Het hele idee is dat ik zo goed mogelijk voorbereid wil zijn, zodat ik niet overmatige slijtage krijg.

Opladen, anders dan thuis, hier weet ik dus ook nog niets van, zou dat zin hebben, om bij een openbare paal te laden, of gewoon tijdens rijden de accu opladen? Ik laad nl alleen thuis momenteel.

Ervaringsdeskundigen,.. hoor ik graag.

En mijn bevindingen in de loop van het jaar, zal ik hier uiteraard ook delen.

Bijlagen

• met Milence caravanspiegels.jpg
    met Milence caravanspiegels.jpg
    335,9 KB · Weergaven: 4

hemi24

Forumguru
Het lijkt me bijvoorbeeld lastig om de motor iets van tevoren te laten draaien om iets op te warmen.
Waarom zou je zoiets nutteloos willen doen? :pieker:

Als je al bang bent, ga dan eerst een kwartiertje tot 20 minuten rijden zonder caravan en koppel deze dan aan; van alleen stationair draaien wordt de motorolie niet warm…
Bijkomend voordeel: de olie van de versnellingsbak warmt dan ook op.

Jessedew

Forumguru
Dat staat in mn openingspost. Eerst warmrijden deed ik niet. (Kans dat ik dat nu wel ga doen is ook niet groot) is ook meer gewoon een vraag hoe anderen dat doen, en hoe hou je de techniek heel. (Voor zover je het kan slopen natuurlijk)

Zie het als een inspiratie, zelfde als dat je de accu nooit te lang op 100% moet laten staan, misschien moet je met de caravan ook bepaalde zaken juist wel of niet doen.

Bovenaan Onderaan